Rowery wracają do Jastrzębia!
Rowery miejskie wracają do Jastrzębia-Zdroju. Tym razem mieszkańcy otrzymają rowery czwartej generacji. Już wkrótce będzie można na nich śmigac.
Od 14 czerwca jastrzębianie znów będą korzystać z rowerów miejskich. To już trzeci sezon funkcjonowania tej formy komunikacji. Tym razem miasto postawiło na rowery czwartej generacji. System Rowerów Miejskich „JASkółka” obsługiwać będzie konsorcjum firm Orange Polska S.A. i Roovee S.A. Do dyspozycji użytkowników przekazanych zostanie 61 jednośladów, w tym 5 rowerów wyposażonych w foteliki do przewozu dzieci.
- Jest mi niezmiernie miło oddać w ręce jastrzębian nowe rowery miejskie. To znakomita alternatywa dla komunikacji samochodowej. Zachęcam do korzystania z rowerów - mówi prezydent Anna Hetman.
Wzorem lat ubiegłych organizacją systemu rowerów miejskich zajął się Jastrzębski Zakład Komunalny.
- Biorąc pod uwagę ukształtowanie terenu naszego miasta zadbaliśmy o to, by rowery wyposażone zostały w siedem przerzutek (biegów), co mamy nadzieję, spotka się z dużym zadowoleniem przyszłych użytkowników. Nowością są także opony z zabezpieczeniem antyprzebiciowym i wyposażenie roweru w uniwersalny uchwyt na telefon komórkowy – mówi dyrektor Jastrzębskiego Zakładu Komunalnego Marek Krakowski.
Zastosowane w naszym mieście rozwiązanie nie wymaga montowania dedykowanych stacji dokujących typowych dla rowerów trzeciej generacji z jakimi mieliśmy do czynienia dotychczas. System jest tak skonstruowany, że rower można pozostawić bezpośrednio na odpowiednio oznakowanym stojaku rowerowym lub w jego pobliżu. Rowery wyposażone są w moduł GPS i GLONASS oraz czujnik ruchu, a także moduł GSM z kartą SIM. Podzespoły te są dość zaawansowanym technologicznie sercem każdego jednośladu, dzięki którym możliwe jest korzystanie z systemu. Pozwalają one na przesyłanie danych przez sieć komórkową Orange Polska S.A. oraz zarządzanie całym systemem.
Podstawowym elementem składającymi się na system rowerów miejskich jest oczywiście aplikacja moblina oraz dedykowana strona internetowa. Aby rozpocząć przejażdżkę rowerem miejskim, należy zarejestrować się poprzez pobraną z Internetu aplikację mobilną. Rejestracji dokonać można także z pozycji komputera stacjonarnego poprzez dedykowaną stronę internetową. Konieczne jest także uiszczenie opłaty inicjalnej w wysokości 10 zł, która po zamknięciu systemu podlegać będzie zwrotowi, o ile nie zostanie wykorzystana do opłacenia przejazdów. Doładowanie konta użytkownika odbywać się będzie za pośrednictwem operatora płatności elektronicznych z wykorzystaniem kilku najbardziej popularnych form płatności. Do dyspozycji mamy płatności za pomocą kart kredytowych (debetowych) Visa i Mastercard, internetowe wpłaty na konto bankowe, płatności pay-by-link, GPay (Google Pay) czy też cieszący się coraz większą popularnością polski system płatności BLIK. Minimalny stan środków pozwalający na uruchomienie roweru to 3 zł. Po upływie pierwszych, darmowych 20 minut, naliczana będzie opłata w wysokości 3 groszy za minutę. Kolejnym udogodnieniem będzie też możliwość korzystania z roweru bez limitu czasowego (w ubiegłym roku jednorazowy czas wypożyczenia roweru nie mógł przekroczyć 12 godzin dziennie). Najbardziej aktywni będą mogli dokonywać zakupu abonamentu miesięcznego w kwocie 10 zł, dającego możliwość korzystania z roweru przez 8 godzin, naliczanych oczywiście dopiero po ewentualnym wykorzystaniu dwudziestu darmowych minut.
Wypożyczenie roweru jest banalnie proste – wystarczy za pośrednictwem aplikacji mobilnej zeskanować QR kod umieszczony przy kierownicy roweru lub nad tylnym kołem. Po weryfikacji kodu rower zostanie automatycznie odblokowany i przypisany do użytkownika, aż do czasu zakończenia jazdy. System daje także możliwość wypożyczenia roweru bez konieczności włączania aplikacji. Możliwe to będzie poprzez kontakt telefoniczny z działającym całodobowo Biurem Obsługi Klienta lub wysyłanie SMS-a z telekodem.
Dużym udogodnieniem dla każdego aktywnego użytkownika SRM „JASkółka” będzie dedykowana strona internetowa (rower.jastrzebie.pl). Oprócz możliwości rejestracji i logowania się w systemie strona pozwalać będzie, np. na zdalną rezerwację roweru, odczytywanie historii wypożyczeń, stanu środków finansowych i rozliczeń. Zawierać będzie także szczegółowy cennik, regulamin, instrukcje użytkowania, jak również mapę miasta przedstawiającą rozmieszczenie stacji rowerowych oraz aktualną lokalizację dostępnych (wolnych) rowerów.
Wsłuchując się w opinie mieszkańców zasadniczo zwiększono liczbę stacji rowerowych. W tym roku będzie ich aż 20, co w połączeniu z możliwością bezpłatnego korzystania z roweru przez 20 początkowych minut znakomicie wpłynie na użyteczność systemu. Stacje rozlokowane zostaną w następujących lokalizacjach:
al. Jana Pawła II – hala sportowa
al. Piłsudskiego – DH Domus
al. Piłsudskiego – Oś. Pionierów,
al. Piłsudskiego – Urząd Miasta,
al. Piłsudskiego – ul. Katowicka (na wysokości Klubu Kaktus),
ul. 11 Listopada – Urząd Skarbowy
ul. Witczaka – park zdrojowy
ul. Witczaka – Kąpielisko Zdrój
ul. Broniewskiego – dworzec autobusowy
ul. Kusocińskiego – przystanek
ul. Cieszyńska – przystanek
ul. Wielkopolska – szkoła
ul. Podhalańska – Carrefour
ul. Podhalańska – dworzec autobusowy
ul. Łowicka
ul. Poznańska – szkoła
ul. Zielona – skrzyżowanie z ul. Wrzosową
ul. Turystyczna
ul. Pszczyńska – rondo
ul. Pszczyńska – Powiatowy Urząd Pracy.
Analizując dane dostępne na mapach Google, dystans pomiędzy najbardziej oddalonymi od siebie stacjami rowerowymi można będzie przejechać w czasie do 20 minut, a to oznacza, że nawet te odległości mieszkańcy miasta pokonają w ramach darmowych przejazdów.
Żródło: Urząd Miasta Jastrzębie-Zdrój
Gość ty mi nie będziesz mówić czy mam kupić rower czy wypożyczyć gamoniu z Pisu
Czyja ta oś?
Boli cię, że ktoś kto mieszka w mieście ma możliwość miłego spędzenia wolnego czasu na rowerku miejskim ? W naszym mieście nie ma dużo atrakcji niestety, 1 park , OWN i lodowisko. To miasto i tak jest sypialnią marudzących goroli.
Mam swój rower i nie mysze płacić zakorzystanie. Ten kto korzysta z rowerów regularnie może lepiej niech sobie na własność.
Straty i mydlenie oczu
Treści dużo, korzyści zero. Proszę podać ile nas podatników ta IV generacja kosztuje??? Wypożyczono je w czerwcu, a odda - kiedy, we wrześniu? ILE niejsc pracy przez to utworzono lub ile mieszkań przybędzie??? KIedy dalej OWN remontowany będzie? Kiedy dobrych jezdni nam przybędzie? Kiedy kolej będzie? Proszę pisać rzetelne informacje a nie lizać cukierka przez papierek!!!!
Stoimy w miejscu bo doradza nie wiedząca Pani z Wodzisławia. U steru ludzie bez wyobraźni emeryci o życiu młodych zapomnieli sobie schroniska opieki szykują.
Czy na poczcie można zapłacić za wypożyczenie?
Fajna ta nasza prezydent, rowery załatwiła ;)
A gdzie jest Lowerboj?
Właśnie kupiłem sobie najnowszy model Skody Favorit i zatrudniam się w Czechach. Skusił mnie ten skubaniec.
Kolejna edycja i duże plusy za zwiększoną ilość stanowisk w bardziej sensownych miejscach, lepsze rowery (na razie technicznie na papierze) tutaj mam na myśli przerzutki wzorem z Rybnika, 20 minut darmowe akurat tak żeby sobie pojeździć z centrum do parku czy zrobić jakieś 10km spokojną jazdą.
Niestety dalej na MINUS jest infrastruktura miasta, kolizyjne przejazdy, niedomalowane przejścia, źle rozdzielone a czasami wręcz bezsensowne prowadzenie ścieżek. Chciałbym żeby jeśli już coś się robi w mieście było to zgodnie np z nowo przyjętymi założeniami Marszałka województwa i oficera rowerowego odnoście dróg i ścieżek rowerowych - jak mają wyglądać, jak mają być budowane (NIE KOSTKA BRUKOWA!)
Wkoncu cos za co SZACUN!pomijam koszty i pozny termin...Pani prezydent II i III etap OWN JUZ az sie prosi..1 Maja tez wola o nowoczesna przestrzen miejska..w Centrum jakas fontanna i fajne mijesca do posiedzenia np. z trampolinami w ziemii jak na bulwarach wislanych w Wawie (ale nie skwer jak " swer Mariana")..prosze jakis kredyt i robic...miasto to nie budżet domowy na przetrwanie...sasiedzi nam uciekli daleko..dzialac..bo szkola w zdroju i 1 TBS to lipa jak na tylu mieszkancow..jak nie ma pomyslu..to pojechac do Zor, Rybnika, nie wspomne o Kato, Bielsku..jezdze po kraju i smutno mi ze stoimy w miejscu..Do roboty RADNI!!!
Proszę tylko o jedno. Niech za rowery płacą tylko faktyczni użytkownicy. A nie znowu z miejskich pieniędzy wszyscy dokładamy do odsetka ludzi korzystających z tego.
A kiedy darmowe autobusy będą.
I co, niedowiarki? Czy jeszcze ktoś wątpi, że tylko pod rządami pani prezydent czeka nas świetlana przyszłość?
Fajnie że dużo stacji,ale szkoda że dopiero w czerwcu.Pewnie we wrześniu będą schowane
Nie, nie śpię.
Ale po co się będę wypowiadał? Mam lepsze rzeczy do robienia. Ta osada górnicza i tak upada. Ze mną, czy bez.
A malkontenci jak zwykle będą nadal twierdzili, że w naszym mieście nie ma w ogóle stacji. Są i to bardzo dużo!
Piąta generacja lepsza od czwartej. Nie będę tym jeździł.
Kowboj śpi?
Fajnie że tak dużo stacji
Nic nie wraca, bo to są zupełnie inne rowery.
Za cenę, za jaką planowano na dwa lata (system jak w Rybniku) , będzie rok.
W zwszlym roku były przy kopalniach szkoda ze w tym roku niema a tak poza tym to spoko ze jest więcej stacji
Której by to rower nie był generacji to i tak ma dwa kółka. Przypomina mi to system ulepszania łopaty. Masakra.