W jaki sposób rozwijał się zawód managera floty?
W ostatnich latach, wraz ze zmianą rynku flotowego, zmieniły się również metody pełnienia funkcji polskich menedżerów flot. Wraz z dostępem do większej liczby usług flotowych zmieniło to, w jaki sposób wykonują oni swoje obowiązki, nakładając również kolejne.
Stąd człowiek zarządzający firmową flotą w pewnym momencie zaczął zajmować się sprawami rachunkowymi i biznesowymi w przypadku pojazdów.
Oprócz świadczenia coraz szerszych usług flotowych, w ostatnich latach, wraz z poprawą poziomu technicznego, zmieniły się również narzędzia menedżera floty, ułatwiające wykonywanie obowiązków związanych z zarządzaniem samochodami w firmie. Nie zmienia to faktu, że dzisiejsze działalności gospodarcze, szczególnie te z branży transportowej, dysponują nawet kilkudziesięcioma wewnętrznymi pojazdami, generując komplikacje logistyczne.
Personel zarządzający autami obejmuje różne stanowiska w przestrzeni firmy. Określani są mianem fleet managerów, kierowników ds. floty, specjalistów ds. transportu itd. Samochody firmy są też obsługiwane przez pracowników o szerszym zakresie obowiązków — dyrektorów lub kierowników, którzy do tego dbają o to, aby firmowe budynki działały w prawidłowy sposób.
Aplikacje przeznaczone do zarządzania flotą samochodową miały ogromny wpływ na codzienną pracę kierowników floty. Pozbawiani są oni, chociażby konieczności uciążliwego zapamiętywania terminów serwisów. Tym zajmie się system informatyczne, ponieważ jedną z jego głównych funkcji jest alarmowanie o zbliżających się ważnych datach (ubezpieczenia, przedłużanie kontraktów itp.).
To prawda, zarządzanie samochodami w nowych warunkach stało się prostsze, istnieje jednak druga strona medalu. W ostatnich latach dochodziło do pewnych problemów z przyzwyczajaniem fleet managerów do nowych warunków pracy. Sprawia to, że dziś taki pracownik zajmuje się szeroką gamą aspektów firmowych i stale nabywa umiejętności pozwalające mu na w pełni efektywne działanie.
Podsumowanie
Jak widać, manager floty stał się zawodem wymagającym wiedzy i zdolności zarządzających. Przyda się również zamiłowanie do motoryzacji, finansów, aspektów prawnych oraz umiejętność planowania budżetowego. Szeroki zakres obowiązków sprawia, że managerowie są pracownikami wszechstronnymi, zdolnymi przyczynić się do wymiernych korzyści dla przedsiębiorstwa.
Artykuł sponsorowany