Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Jastrzębianka straciła 100 tysięcy złotych! Przekonana, że chroni pieniądze przed przestępcami, wykonała 20 przelewów na ich konta

Jastrzębscy policjanci ostrzegają przed oszustami podającymi się za pracowników banku, którzy dzwonią z oficjalnych numerów banków. Oszuści, twierdzą, że są pracownikami banku, nakłonili pokrzywdzoną do przelania pieniędzy. Pokrzywdzona straciła w ten sposób 100 tysięcy złotych.

Jastrzębianka straciła 100 tysięcy złotych! Przekonana, że chroni pieniądze przed przestępcami, wykonała 20 przelewów na ich konta
Pamiętajmy, że musimy mieć się na baczności, zwłaszcza w sytuacji, gdy chodzi o nasze pieniądze i dane wrażliwe. Za każdym razem, gdy proszeni jesteśmy o wykonanie transakcji z naszego rachunku bankowego, przekazanie danych służących do logowania na konto bądź gotówki nieznanej nam osobiście osobie, jest to potencjalne oszustwo - przypomina policja.

W ostatnim czasie nasilił się proceder podszywania się przestępców pod pracowników banków i instytucji finansowych. Oszuści wykorzystują telefoniczne połączenie głosowe z potencjalną ofiarą i podając się za osobę reprezentującą bank, wyłudzają nasze dane wrażliwe bądź nakłaniają nas do wykonania przelewu naszych środków na wskazany rachunek bankowy.

W ten sposób "czyszczą" nasze konta albo zaciągają w naszym imieniu kredyty gotówkowe. Przekonała się o tym 40-kilkuletnia jastrzębianka, która myślała, że chroni swoje oszczędności przed atakiem przestępców, przelewając je na wcześniej utworzone dwa konta bankowe. W ten sposób kobieta straciła 100 tys. złotych.

Coraz częstym sposobem dokonywania przestępstw na szkodę między innymi mieszkańców naszego województwa jest wykorzystywanie połączenia telefonicznego z potencjalną ofiarą, która w trakcie rozmowy jest przekonywana, że rozmawia z pracownikiem banku lub osobą reprezentującą inną instytucję finansową.

Często wykorzystywany jest do tego spoofing telefoniczny, czyli popularne oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę. Przy wykorzystaniu konkretnych rozwiązań technologicznych dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego.

Do takiego oszustwa doszło właśnie w Jastrzębiu-Zdroju, gdzie na telefon jastrzębianki zadzwonił nieznany jej mężczyzna, podając się za starszego asystenta departamentu bezpieczeństwa z informacją, że z jej konta wyszło kilka transakcji, które jeszcze nie są potwierdzone. Jastrzębianka natychmiast zalogowała się na swoje konto i nie zauważyła żadnych podejrzanych transakcji, wtedy uzyskała informację, iż to jest taki system ochronny i tylko on jako pracownik banku to widzi.

Mężczyzna polecił pobranie aplikacji, która pomoże przeskanować telefon. Aplikacja ta wygenerowała dwa nowe numery rachunku, na które jastrzębianka miała przelać środki z konta, aby były bezpieczne. Kobieta, będąc przekonana, że chroni swoje oszczędności przed przestępcami, wykonała 20 transakcji na łączną kwotę 100 tysięcy złotych! Po wykonaniu tych transakcji kobieta otrzymała informację z banku, iz z uwagi na podejrzane transakcje konto zostało zablokowane. Wtedy pokrzywdzona wiedziała już, że została oszukana.

Pamiętajmy, że musimy mieć się na baczności, zwłaszcza w sytuacji, gdy chodzi o nasze pieniądze i dane wrażliwe. Za każdym razem, gdy proszeni jesteśmy o wykonanie transakcji z naszego rachunku bankowego, przekazanie danych służących do logowania na konto bądź gotówki nieznanej nam osobiście osobie, jest to potencjalne oszustwo i wówczas należy bezwzględnie starać się zweryfikować wiarygodność osoby, która do nas dzwoni, albo kontaktuje się z nami w inny sposób – poprzez SMS, komunikator internetowy czy pocztę elektroniczną. Warto dwa razy zastanowić się i dokładnie wszystko sprawdzić przed wykonaniem czynności zleconej nam przez głos w słuchawce, aby nie stracić życiowych oszczędności - radzi policja.

Pod żadnym pozorem nie nieleży przekazywać jakiejkolwiek osobie, co do tożsamości, której nie jesteśmy stuprocentowo pewni, loginu i hasła do bankowości internetowej oraz danych karty płatniczej. Są to informacje poufne i powinny być tylko w posiadaniu ich użytkownika. Nikt nie ma prawa wymagać od nas ich podania. Prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta.

Nawet jeśli zostaliśmy poinformowani o potencjalnym zagrożeniu np. ataku hakerów na nasze konto bankowe, należy spokojnie przemyśleć, czy środki zgromadzone na rachunku naprawdę mogą być w niebezpieczeństwie, czy może rozmowa prowadzona jest z oszustem. Musimy zawsze mieć świadomość, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa banku nie są gwarancją, że rozmawiamy z prawdziwym przedstawicielem tej instytucji.

Czytajmy dokładnie wiadomości tekstowe oraz e-maile od rzekomych kurierów, operatorów sieci komórkowych lub innych firm. Pamiętajmy, aby nie wchodzić w przesłane linki, nie przekazywać kodów BLIK lub danych z kart płatniczych oraz kredytowych. Poświęcenie kilku minut na sprawdzenie wiarygodności rozmówcy, nadawcy SMS-a, e-maila czy linka i zweryfikowanie autentyczności treści w nich zawartych może uchronić nas przed utratą naszych pieniędzy.

8 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~tyzprowda (5.173. * .26) 06.11.2022 10:10

Ludzie nadal są w stanie zagłosować na POPIS, a wolność rynku uważają za debilizm, więc co ma mnie jeszcze w tym kraju zdziwić z ich myśleniem.

~BajtelKuma (46.204. * .220) 05.11.2022 21:54
0

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~TakaPrawda (93.179. * .78) 05.11.2022 16:45
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

skoro wierzą w te bzdury z tvp to uwierzą we wszystko inne.....

~op (91.192. * .86) 05.11.2022 15:11
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

nie od siedmiu tylko od co najmniej trzydziestu a ci o poglądach lewackich do śsredniowiecza

Bulwers 05.11.2022 14:59
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Ko się cofnął to się cofnął , a kto poszedł do przodu ten nie robi 20 przelewów na polecenie głosu w słuchawce .Myślenie nie boli .

~do_niżej (46.134. * .51) 05.11.2022 14:45
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

i to tylko przez siedem ostatnich lat
prawicowego rządu
cofnęliśmy się o kilkadziesiąt lat
trudno w to uwierzyć

~op (91.192. * .86) 05.11.2022 11:16
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

A ja kupuję Polacy cofneli sie cywilizacyjnie o kilkadziesiąt lat więc nic mnie już nie zdziwi Pani potrafi się zalogować,zrobić przelew a ma rozum człowieka z XII wieku

Bulwers 05.11.2022 10:25
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

20 przelewów na nieznane konto z polecenia głosu w słuchawce .... jakoś tego nie kupuję .