Drogi Użytkowniku,

Dziękujemy za zainteresowanie portalem JastrzebieOnline.pl.

W związku z nowymi regulacjami o ochronie danych osobowych zaktualizowaliśmy chcemy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych przez serwis JastrzebieOnline.pl. Dbamy o to aby Twoje dane były bezpieczne. Jednocześnie informujemy o stosowaniu plików cookies.

Zaktualizowaliśmy w tym celu regulamin portalu oraz politykę prywatności i plików cookies – prosimy o zapoznanie się z nimi.

Klikając przycisk „przejdź do portalu” akceptujesz nowe postanowienia wymienionych dokumentów.

Zamknij komunikat
Pogoda na dziś zobacz prognozy
 9°
28 czerwca 2018

Za 5 lat pojedziemy koleją do Katowic?

Za 5 lat pojedziemy koleją do Katowic?
fot. UM Jastrzębie

Możliwe, że za 5 lat, czyli w 2023 roku mieszkańcy Jastrzębia i regionu pojadą szybką koleją do Katowic i poświęcą na to nie więcej niż 60 minut.

W środę w magistracie przedstawiciele samorządów: Jastrzębia-Zdroju, Pawłowic, Żor, Czerwionki-Leszczyn, Orzesza, Łazisk, Mikołowa oraz PKP PLK i Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa popisali list intencyjny w sprawie odtworzenia linii kolejowej na odcinku Jastrzębie-Zdrój – Katowice.

- Zapotrzebowanie na tego typu transport jest duże. Przemawiają za nim również względy ekonomiczne i ekologiczne. Korzyści te, wynikające z organizacji publicznego transportu zbiorowego, uznajemy za priorytetowe w naszym województwie. Jastrzębie jest największym miastem w Polsce bez połączenia kolejowego. Najwyższy czas to zmienić - mówił w jastrzębskim Urzędzie Miasta Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa.

Którędy dokładnie będzie przebiegała linia kolejowa i kiedy mieszkańcy będą mogli niej korzystać?

- Teraz przed nami jest konieczność opracowania studium wykonalności, które pokaże nam, w jakim kierunku ta linia będzie poprowadzona, jakie rozwiązania techniczne zostaną przyjęte. Dzisiaj podpisaliśmy list intencyjny, w którym zobowiązaliśmy się do wspólnego działania na rzecz tego zadania. Wszystkie gminy w tej sprawie mówią jednym głosem. Warto podkreślić, że odtworzenie linii kolejowej umożliwi rozwój gospodarczy społeczny i kulturowy naszego regionu - mówiła prezydent Anna Hetman.

Prezydent wskazała również, że konieczne będzie zabezpieczenie w budżetach gmin środków finansowych na studium wykonalności. Dopiero po jego opracowaniu można przystąpić do budowy.

- Prace nad tym niezbędnym dokumentem potrwają kilka lat. Następnie można przystępować do budowy, która zajmie minimum 2 lata. Mam nadzieję, że w nowej perspektywie unijnej połączenie na linii Jastrzębie-Katowice zostanie uruchomione - mówiła prezydent.

 

 

Polub i udostępnij
Czytaj też

Kolej wraca do Jastrzębia-Zdroju! Kolej wraca do Jastrzębia-Zdroju!

W Jastrzębiu będą kształcić kolejarzy W Jastrzębiu będą kształcić kolejarzy

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (40)
byk16.09.2018 7:32

Pani prezydent Hetman chyba liczy na jeszcze dwie kadencje bo tak kombinuje z tą koleją żeby tylko stołek utrzymać mówi że trzeba robić studium wykonalności projektu bujda na resora studium wykonuje się przy budowie nowej lini gdzie trzeba wykonywać wykup terenów pod budowe nasypów a nie tu gdzie wszystko jest wystarczy poprawić nasypy mosty i polożyć tory.Po drugie ponoć słyszłem że rząd dał prawie 250 000 000 złotych marszałkowi słudze z platformy obywatelskie na rozbudowe ifrastruktury na śląsku i gdzie te pieniadze niema na pomoc dla jastrzębia kpina w żywe oczy niech się wkońcu wezmą do roboty przestana zajmować się wybiegami dla psów morze za parę dni usłyszymy o nowych deklaracjach ze strony pani hetman i pana saługi

Gość03.07.2018 12:39

Proszę o zlecenie projektu wizualizacyjnego do przedszkoli.
Dzieci będą miały radochę i frajdę. Na pewno będzie to projekt bardziej przyjazny wszystkim. A przede wszystkim tańszy a nawet darmowy dla miasta.
A tak to znowu ktoś za grubą kasiorę coś nabazgrze i nici z tego.

Gość02.07.2018 22:04

Do Gość
Dziś o 11:02

Gdzieś koło UM żeby mieszkańcy Wodzisławia dojechali do roboty i za daleko nie musieli iść z buta.

Gość02.07.2018 11:02

Ciekaw jestem gdzie stacja Jastrzębie Centralne powstanie :)

Do maxi30.06.2018 13:02

Masz wielkie obeznanie i rację . Chwała ci za to.
Tyko powiem a raczej napisze tak:
Jak to będzie linia przelotowa to za 2 miesiące od ewentualnego powstania będzie kolejny problem - za głośno dla okolicznych mieszkańców a w szczególności tych w blokowiskach w wzdłuż trasy kolejowej.
A z resztą nawet jak by to były linie końcowe to i tak im za głośno będzie.

mazi30.06.2018 0:18

Najbardziej sensowne jest odtworzenie całej linii 159 od Orzesza do Wodzisławia Śląskiego oraz linii 170 Jastrzębie - Zebrzydowice. Z trudniejszych elementów to wiadukt nad 169 ze zjazdem na 169 oraz wiadukt nad A1. Odtworzenie linii od Jastrzębia do Orzesza bez odbudowy na Wodzisław oraz odbudowy na Zebrzydowice to szybki jej koniec do roku maks 2.
Po pierwsze szkody górnicze i niekończące się roboty i ograniczenia prędkości na odcinku Pawłowice -Jastrzębie Graniczna upad na tym odcinku średnio 5-10 metrów w ciągu 10 lat.
Drugi powód to linia krańcowa i zbyt mało ilość osób. Problem można rozwiązać puszczając wszystkie pociągi z Cieszyna przez Zebrzydowice Jastrzębie Pawłowice Żory Orzesze do Katowic.
Dodatkowo wydłużając SKM z Wodzisławia do Jastrzębia, a z drugiej strony do Żor lub nawet zamknąć w pętlę.
Dodatkowo pociągi weekendowe z Gliwic posyłać przez Rybnik Wodzisław Jastrzębie Wisła.
Niektóre pociągi miedzy narodowe puszczać przez Zebrzydowice Jastrzębie Żory Orzesze Tychy Katowice.

A tak w nawiasie dopiero za pięć lat coś myślą zrobić jak UE da, ale likwidować umieli. A czas odbudowy przy dzisiejszym sprzęcie jest śmieszny 5 lat jak podobny odcinek z Pawłowic Śl do Wodzisławia Śl kiedyś robiono w 4 lata ze wszystkimi nasypami wąwozami, mostami, wiaduktami, stacjami, dworcami, przy maszynach typu konie wozy i narzędzia ręczne. Dziś nasypy, wąwozy i cześć wiaduktów i mostów jest oraz i o niebo lepszy sprzęt i technologia wiec nie wiem czy śmiać się czy płakać.

Radio Teheran29.06.2018 10:33

Jakby chcieli pociagi przywrocic, to juz dzis znanoby rozklad jazdy (choc ramowy) i synchronizowano by go z MZK i innymi przewoznikami miejscowymi i PKP.
Bo przeciez jastrzebski pociag nie bedzie jezdzil dla jaj, ale ma byc czescia slaskiego systemu komunikacyjnego i ma sluzyc ludziom. No chyba, ze nie ma o tym mowy.
Juz dzis decydowanoby jakie pociagi trzeba zamowic i jak to zorganizowac.
Za pare lat chca miec dokument, ktory powie im jak sie zabrac za powyzsze i zakladaja, ze to wszystko potrwa 2 lata. Ludzie, ktorzy polegli na remoncie kibli i budowie wybiegu dla psow.

Pokaż wszystkie opinie (40)