Racibórz, Wodzisław i Jastrzębie w drugim etapie Programu Kolej+
PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły ocenę formalną wniosków złożonych do programu Kolej+, którego celem jest uzupełnienie sieci kolejowej w Polsce. PKP PLK przyjęły w sumie 96 zgłoszeń projektów. Do drugiego etapu programu zakwalifikowano 79 przedsięwzięć* - wśród nich projekty istotne dla mieszkańców naszego regionu.
Dla Raciborza i Opolszczyzny
Województwo Opolskie złożyło wniosek o rewitalizację linii kolejowych nr 177 oraz 294 na trasie Racibórz - Racławice Śl. Pociągi pasażerskie nie jeżdżą tą trasą od 2000 r. Od tego czasu szlak kolejowy popada w ruinę.
W czasach świetności linią kolejową do Racławic Śl. jeździło dziesięć pociągów dziennie. Pociągi zatrzymywały się m.in. na stacjach: Racibórz Studzienna, Lekartów, Pietrowice Wielkie, Tłustomosty, Baborów, Głubczyce, Racławice Śl.
O rewitalizację linii kolejowych Racibórz - Głubczyce i Głubczyce - Racławice Śląskie zabiegają samorządowcy z województw śląskiego i opolskiego, a także parlamentarzyści, m.in. pochodzący z Opolszczyzny wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski oraz pochodzący z Raciborza wiceminister sprawiedliwości Michał Woś. Szacunkowy koszt inwestycji to 375 mln zł.
Kolej dla Jastrzębia, przystanek dla Wodzisławia
Pozytywnie ocenę formalną przeszło również 18 projektów przypisanych regionalnie do województwa śląskiego**. Wśród nich znalazły się dwa przedsięwzięcia z naszego regionu.
Miasto Wodzisław Śląski stara się o budowę przystanku kolejowego Wodzisław Śląski Centrum, natomiast samorząd wojewódzki zgłosił projekt uzupełnienia sieci kolejowej o połączenie Jastrzębia-Zdroju z Katowicami (z mapy udostępnionej przez PKP PLK wynika, że linia miałaby przebiegać przez Żory i Orzesze). O ten projekt zabiega m.in. poseł Grzegorz Matusiak.
Mapa, na której zaznaczono projekty zakwalifikowane do drugiego etapu programu Kolej+.
Co dalej?
Teraz każdy samorząd, którego wniosek został zakwalifikowany do II etapu programu, ma 12 miesięcy na przygotowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego przedsięwzięcia. W oparciu o tę dokumentację Ministerstwo Infrastruktury przygotuje listę projektów zakwalifikowanych do Programu Kolej+. Ma to nastąpić w okresie od grudnia 2021 r. do lutego 2022 r. Kolejne dwa miesiące przewidziano na podpisanie umów z samorządami. Właściwa realizacja projektów powinna rozpocząć się w maju 2020 r.
Na wszystko nie wystarczy pieniędzy
Szacunkowa wartość 79 projektów zakwalifikowanych do II etapu programu opiewa na kwotę 30,5 mld zł. Tymczasem budżet Kolei+ jest szacowany na 6,6 mld zł. 85% środków ma pochodzić z budżetu państwa (5,6 mld zł), natomiast 15% od samorządów (1 mld zł).
* Kompletna lista projektów, które zakwalifikowano do II etapu dostępna jest TUTAJ.
** Wspomniana rewitalizacja linii z Raciborza do Racławic Śl. formalnie jest przypisana do województwa opolskiego.
Ludzie
Poseł na Sejm RP
Poseł na Sejm RP
375mln za linię do Racławic Śl! Czy ktoś robił analizę ilu pasażerów będzie z tego kożystać? TAK - poprzednicy zamykając linię i kierując się czystą ekonomią popełnili błąd! Ale teraz polityczne udowodnienie, taka reakrywacja na siłę też uważam że za błędną. Poza uczniami mieszkającym w pobliżu przystanków nie zachcęcimy ludzi do przesiadki z wygodnego auta do pociągu, chyba że składy będą co 1h od 5 rano do 23 wieczorem.