Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Jastrzębie nie poddaje się w sprawie Kolei+. Aż 730 tys. zł już poszło na ten pomysł [KONFERENCJA WIDEO]

Podczas konferencji prasowej w magistracie prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł wyjaśnił dziennikarzom, że w związku z brakiem formalnych dokumentów, które potwierdzałyby wyrzucenie projektu Kolej+ "do kosza", ponawia apel do marszałka o ponowne rozważenie tego tematu. 

Jastrzębie nie poddaje się w sprawie Kolei+. Aż 730 tys. zł już poszło na ten pomysł [KONFERENCJA WIDEO]S. Kamczyk
I zastępca prezydenta Grzegorz Dulemba, prezydent Michał Urgoł i radny Tadeusz Sławik podczas konferencji prasowej na temat dalszych możliwości powrotu kolei do Jastrzębia-Zdroju.

Jastrzębie nie poddaje się w sprawie Kolei+. Aż 730 tys. zł już poszło na ten pomysł [KONFERENCJA WIDEO]

Konferencja i działania prezydenta mają związek z ustaleniami, jakie zapadły w ubiegły piątek 14 marca w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego w Katowicach. Zapowiedziano tam połączenie w jedną linię kolejową projektów CPK oraz Kolej+, tym samym rezygnując z kolei do Jastrzębia-Zdroju od strony Pawłowic. Pisaliśmy o tym tutaj:

Dyskusja o CPK w urzędzie marszałkowskim. Będzie jedna linia łącząca dwa projekty >>>

Podczas briefingu prezydent Michał Urgoł podkreślił, że miasto Jastrzębie-Zdrój już partycypowało w ostatnich latach w kosztach projektu w ramach programu Kolej+. 

- Jako samorządowcy zostaliśmy poinformowani o likwidacji projektu Kolej+, która miała odtworzyć linię 159 do Jastrzębia-Zdroju. Informacja ta zaskoczyła nas tym bardziej, że jeszcze w lutym mieliśmy tutaj spotkania z projektantami Kolei+, podczas których uzgadnialiśmy m.in. tor nasypu na trasie Jastrzębie-Pawłowice wzdłuż ul. Cichej przez zalewisko, więc rozumieliśmy, że projekt jest jak najbardziej realizowany. Nie otrzymaliśmy oficjalnej decyzji w tej sprawie, dlatego apelujemy jeszcze do marszałka i do ministerstwa o ponowne rozważenie tej sprawy. Skoro nie mamy nic na piśmie, to być może jeszcze ostatecznie nie zapadła - zaznaczył prezydent Michał Urgoł.

- Jako miasto partycypowaliśmy w kosztach. Do tej pory zainwestowaliśmy w program Kolej+ 730 tys. zł. Rozumiem, że pozostałe miasta również partycypowały w kosztach studium i przy samym projekcie, więc nasuwa się pytanie, co z tymi pieniędzmi, które miasto w ciągu ostatnich lat zainwestowało? Jeżeli pan marszałek nie zmieni zdania, chcielibyśmy jako samorząd zorganizować dyskusję na temat komunikacji zastępczej dla Jastrzębia-Zdroju, bo o ile ościenne miasta dysponują połączeniami kolejowymi i taka komunikacja miała ją tylko usprawnić i przyspieszyć, o tyle miasto Jastrzębie-Zdrój jest wykluczone kolejowo. Bardzo zależy nam na tym, jeśli rok 2029 jest nierealny (bo plan zakończenia projektowania kolei CPK zapowiedziano na rok 2032, czyli wtedy najszybciej może się zacząć rozpoczęcie robót), żeby rozpocząć dyskusję o autobusowej komunikacji zastępczej za kolej, która miałaby wozić pasażerów do Katowic z częstotliwością co najmniej co godzinę - podkreślił prezydent Jastrzębia-Zdroju, zapowiadając dalsze działania, aby mieszkańcy miasta mogli jak najszybciej skorzystać z dodatkowych kursów autobusowych do Katowic. Zaznaczył przy tym, że organizacja transportu jest zadaniem marszałka, więc to od niego muszą wyjść odpowiednie decyzje. 

W briefingu z dziennikarzami udział wziął także radny Tadeusz Sławik, który m.in. wyjaśnił, że poprowadzenie kolei śladem proponowanym w programie Kolej+ jest technicznie wykonalne, nawet biorąc pod uwagę ewentualne szkody górnicze na tym odcinku. 

Wiceprezydent Grzegorz Dulemba dodał, że w planowanych rozmowach na temat zastępczej komunikacji autobusowej brany będzie także pod uwagę udział MZK lub spółki MKA, jako ewentualnego wykonawcy połączeń. 

Ludzie

Michał Urgoł

Prezydent miasta Jastrzębie-Zdrój, były radny miejski i sołtys sołectwa Bzie. 

34 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
V
~vgtr (188.137. * .108) 2 godziny temu

Jedyne rozwiązanie - tory na szlaku rowerowym do Zebrzydowic.

V
~vbxc (188.137. * .108) 2 godziny temu

Kolej się dziś opłaca wszędzie.

K
~Kolej_a_Jastrzębie (185.244. * .153) 12 godzin temu

Wieś Jastrzębie Zdrój miała kolej już od 1911 roku w 1913 miała przelotową linię kolejową na kierunek Wodzisław lk159 , a w 1935 dodatkowo na kierunek Zebrzydowice-Cieszyn lk170. Gdy Jastrzębie Zdrój stało się osadą górniczą powstały dodatkowe linie przemysłowe - piaskowe na kierunek Rybnik-Pawłowice Górnicze P320-323 oraz Wodzisław - Jastrzębie Moszczenica lk875.
Stając się miastem-powiatem grodzkim w 1997 roku kolej praktycznie znikła poza jedną linią P323 Pawłowice Górnicze-KWK Borynia i skróconą do Szerokiej P320 na kierunek Rybnik.
Zastanawiam się czy samorządność miasto - powiat grodzki służy kolei w tej miejscowości?

P
~Pajacu (91.207. * .151) 12 godzin temu

Wymień chociaż jedną "wieś" która ma kolej i nie jest koleją przelotową przez rzekomą "wieś" że Ci ta niby wstyd.

W
~Wiestrzembie (37.225. * .195) 15 godzin temu

Kolej w Jastrzębiu może niepotrzebna bo ludzie jakoś sobie radzą. Tylko że w XXI wstyd mieszkać w mieście bez kolei. Nawet niektóre wsie mają!!

N
~Niepisanka (46.134. * .122) 18 godzin temu

Dajcie spokoj Urgolowi. Miastem rządzi Dulemba i Kucia. Szwagry razem z urzędnikami doprowadzą to miasto do upadku. Michal bedzie mocno żałował, ze dal się wkręcic stanowisko ktore go przerasta intelektualnie.

P
~perfektmen (89.79. * .162) 19 godzin temu
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Tak w Polsce zarządza się NASZYMI!!! pieniędzmi. Dopóki urzędasy nie zaczną odpowiadać swoim majątkiem dopóty bal na Tytanicu będzie trwał.

A
~AaaAa (89.64. * .195) 19 godzin temu

A może chociaż kolejka linowa??

A
~AAaaAa (89.64. * .195) 19 godzin temu

A czy wybrano już zarząd ds. koleji w JZD?
Dyrektora, pięciu prezesów i 20 ich zastępców?

H
~hmm (37.31. * .117) 20 godzin temu

mam nadzieje ze ci co forowali ten pomysl aby wygrac wybory kiedys w jakis sposob to odpracujala moze u Hindusow jako Osly.

E
~Ekspert_nie_ma_wątpliwości (37.120. * .237) 20 godzin temu
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Potrzebna ta kolej w Jastrzębiu jak świni siodło, z ekonomicznego punktu widzenia projekt całkowicie nieopłacalny tym bardziej ten który był przedstawiony w programie ''Kolej+'' po starej lini na szkodach górniczych. Była kolej to nikt nią nie jeżdził w latach 90-tych tylko wszyscy przesiedli się do Drabasa dzięki któremu upadło tez połączenie PKS Wodzisław Śl -Katowice bo nikt nie chciał jezdzić nawet autobusem który jechał, ''pośpieszny'' 1,5 godziny '' więc czemu nikt nie krzyczy żeby przywrócić PKS Wodzisław ŚL. i połączenie do Katowic? Teraz kiedy ludzie mają po 3,4 samochody w rodzinie i do Biedry nawet po bułki jeżdżą własnymi samochodzami, co widać codzinnnie po parkingach po marketami zawalonych po brzegi samochodami, to najwięcej płaczą i krzyczą o kolej !!!! Którą oczywiście nigdy nie pojadą do Katowic bo i po co skoro po 3 samochody są w rodzinie.

A
~ankA_pisankA (91.225. * .91) 22 godziny temu

Mżonki.
I ta facjata prezydenta tęskniąca za rozumem.
Po co mieszkać w miejscu, gdzie być może coś kiedyś będzie, ale nic na pewno?
Lepiej, prościej, taniej i z perspektywami na przyszłość jest wyprowadzenie się z tego grajdołka gdziekolwiek.

K
~Kolej_bez_szkód_górniczych (185.244. * .153) 23 godziny temu
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na zapytanie nr 2009 Poseł na Sejm RP Małgorzaty Pępek, w sprawie rozważenia możliwości odbudowy linii kolejowej Wodzisław Śląski – Jastrzębie-Zdrój – Zebrzydowice oraz odtworzenia starego szlaku komunikacyjnego Gliwice – Rybnik – Wodzisław Śląski – Jastrzębie-Zdrój – Cieszyn, poniżej przedstawiam stosowne informacje.
Uprzejmie informuję, że w dokumencie wskazującym cele i kierunki rozwoju sieci kolejowej, opracowanym przez spółkę PKP PLK pn. „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 roku”, na liście projektów regionalnych został ujęty projekt pn. „Odbudowa połączenia kolejowego do Jastrzębia-Zdroju – połączenie Wodzisław Śl. – Jastrzębie-Zdrój”.

Natomiast w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032) nie zostały ujęte prace związanych z odbudową linii kolejowej Wodzisław Śląski – Jastrzębie-Zdrój – Zebrzydowice. Aktualnie nie jest znany szacunkowy koszt realizacji ww. inwestycji. Wykonanie przedmiotowego oszacowania wymagałoby przeprowadzenia przez PKP PLK S.A. pogłębionej analizy dotyczącej możliwości trasowania linii kolejowej w jej starym przebiegu. Powyższe przedsięwzięcie nie ma zapewnionego finasowania, dlatego obecnie nie jest znany harmonogram jego realizacji.
Jednocześnie należy podkreślić, że obecnie realizowany jest projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego sp. z.o.o. pn. „Budowa linii kolejowej Katowice – Ostrawa na odcinku Katowice – granica państwa”, w ramach którego przewiduje się m.in. budowę linii kolejowej łączącej Wodzisław Śląski z Jastrzębiem-Zdrój.
Z wyrazami szacunku,
Dokument podpisany elektronicznie przez: z upoważnienia Ministra Infrastruktury
Piotr Malepszak Podsekretarz Stanu

W
~Wujek_Tomasza (89.25. * .86) 23 godziny temu

kolei nie będzie bo to się po prostu nie opłaca... tak samo jak budowa aquaparku czy zmiana siedziby MOKu

K
~Kolej_bez_szkód_górniczych (185.244. * .153) 23 godziny temu
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Dodać należy, że proponowana przez PKP PLK linia kolejowa do Jastrzębia Zdroju z kierunku Pawłowic napotyka na znaczne szkody górnicze (kategorie III do V), których naprawa jest ogromnie kosztowna i problematyczna. W przypadku odbudowy linii Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice te kłopoty mogłyby zostać zminimalizowane. Szacuje się, że czas jazdy z Jastrzębia Zdroju do Katowic wynosi około 74 minut, podczas gdy odbudowa linii Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice mogłaby skrócić go do 50-60 minut.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:
1. Czy Ministerstwo Infrastruktury rozważa możliwość odbudowy linii Wodzisław Śląski-Jastrzębie-Zdrój-Zebrzydowice w najbliższym czasie?
2. Na ile możliwe jest odtworzenie starego szlaku komunikacyjnego Gliwice-Rybnik-Wodzisław Śląski-Jastrzębie-Zdrój-Cieszyn?
3. Jaki według szacunków byłby koszt realizacji ww. inwestycji oraz kiedy mogłaby rozpocząć się ich realizacja?
Z wyrazami szacunku
Małgorzata Pępek Poseł na Sejm RP

K
~Kolej_bez_szkód_górniczych (185.244. * .153) 23 godziny temu
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

To powinni wprowadzić w życie, a nie pchać sie w szkody KWK Zofiówka i Pniówek na kierunek Pawłowice.
Zapytanie nr 2009 do ministra infrastruktury w sprawie rozważenia możliwości odbudowy linii kolejowej Wodzisław Śląski - Jastrzębie-Zdrój - Zebrzydowice oraz odtworzenia starego szlaku komunikacyjnego Gliwice - Rybnik - Wodzisław Śląski - Jastrzębie-Zdrój - Cieszyn
Zgłaszający: Małgorzata Pępek
Data wpływu: 25-11-2024

Szanowny Panie Ministrze!
Działając na wniosek mieszkańców mojego regionu wykazujących zainteresowanie sprawami kolejowymi, zwracam się do Pana Ministra z prośbą o rozpatrzenie możliwości odbudowy linii kolejowej Wodzisław Śląski-Jastrzębie-Zdrój-Zebrzydowice (linia 159/875-170) oraz o odtworzenie starego szlaku komunikacyjnego Gliwice-Rybnik-Wodzisław Śląski-Jastrzębie-Zdrój-Cieszyn.
Od 9 czerwca 2024 r. przywrócono codzienne pociągi Kolei Śląskich na trasie Gliwice-Rybnik przez Knurów, a od 16 grudnia planowane jest ich wydłużenie do Wodzisławia Śląskiego. Odbudowa wspomnianego odcinka linii kolejowej umożliwiłaby pełne skomunikowanie trasy Gliwice-Rybnik-Wodzisław Śląski-Jastrzębie Zdrój-Cieszyn, co zwiększyłoby dostępność transportu publicznego w regionie. W ocenie zainteresowanych mieszkańców jest to krok ku uruchomieniu pociągów InterCity z Cieszyna.
W zamierzeniach inwestycyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 roku znajduje się „Odbudowa połączenia kolejowego do Jastrzębia-Zdroju, połączenie Wodzisław Śląski-Jastrzębie-Zdrój, dlatego zasadne wydaje się uwzględnienie także odcinka Jastrzębie-Zdrój-Zebrzydowice w tych planach.
Pragnę zwrócić uwagę, że obecny czas podróży transportem publicznym z Wodzisławia/Rybnika do Cieszyna wynosi od 2:30 do 4 godzin, pomimo że w linii prostej odległość to około 30-40 km. Taki czas przejazdu to zjawisko nieakceptowalne dla mieszkańców.

T
~Tonieaztakduzo (62.245. * .162) 23 godziny temu

"Aż 730 tys. zł"

To raptem dwie hustawki, dwie lawki i kosz na smieci.

E
~edi1 (93.179. * .248) 20.03.2025 08:53
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

"podczas których uzgadnialiśmy m.in. tor nasypu na trasie Jastrzębie-Pawłowice wzdłuż ul. Cichej przez zalewisko," .. Przecież tam są szkody górnicze i osiadanie pójdzie jeszcze z kilkanaście metrów? Kretyński pomysł. Ale czego się spodziewać po Sławiku.

O
~Łobuz (37.47. * .61) 20.03.2025 08:32

Pan prezydent jest zwyczajnie nieprzygotowany ale czy jego poprzedniczka która też chciała przez Bzie była? Ostatnie kompetentne władze Jastrzębie miało w latach 80. Od 1990 mamy urząd który działa jakby w jakimś nierealu. Komu wystarczy praca na kopalni, piwo z Biedronki i mecz raz na miesiąc to może tu mieszkać. Inni powinni uciekać. Śląsk jest naprawdę atrakcyjny ale nie Jastrzębie

O
~Odnartochj (91.146. * .208) 20.03.2025 07:46

Prezydent jest z PiS, więc nie dadzą Platforma pieniędzy nie ma i nie będzie . Po co Jastrzębiu kolej jak jest w Niemczech
..

D
~DanutaLato (176.2. * .186) 20.03.2025 07:07

Twarze najważniejszych ludzi w mieście takie nieskażone myślą.

S
~Soil (37.31. * .32) 20.03.2025 06:46

Do zarządzania trzeba mieć jaja.

P
~PiSPOjednoZło (37.31. * .139) 20.03.2025 06:37

Troszkę to smutne i nawet żenujące
"Konferencja i działania prezydenta mają związek z ustaleniami, jakie zapadły w ubiegły piątek 14 marca w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego w Katowicach."
PODCZAS WW.KONFERENCJI ROBIŁ PAN MINY I ZDJĘCIA NIE REAGUJĄC BEZPOŚREDNIO PODCZAS KONFERENCJI A DOPIERO PODCZAS KONFERENCJI PO KILKU DNIACH...
PAN NIE WIE CO JEST DOBRE DLA MIESZKAŃCÓW REGIONU ?
Cóż tam 720tyś najwyższej przepadnie,wobec 50 mln na remont lodowiska bez konsekwencji.

T
~Tomik (81.200. * .166) 20.03.2025 06:36

Kolej była, teraz nie ma i nie będzie.

N
~Nochance (91.192. * .96) 20.03.2025 01:46

Nie ma szans . To tylko iluzja !
Tym bardziej że wierchuszka z innej opcji.

M
~Mazi78 (37.31. * .25) 19.03.2025 22:58

Dziwi mnie stanowisko władz województwa Śląskiego. Na Dolnym Śląsku non stop odbudowywane i otwierane są stare nowe linie kolejowe. Tam się opłaca a u Nas nie. Przykre.

8
~89890 (83.22. * .5) 19.03.2025 22:31
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Prezydent i te jego głupie miny...

0
~01234 (37.31. * .186) 19.03.2025 22:00

Na zdjęciu brakuje jeszcze fana WS
tomusia m
No chyba że jest
Ale pod stołem

J
jasiu psota 19.03.2025 21:35
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Będzie 6 lat, jak apelowaliśmy, żeby brać, co dają... "Chińczycy przesiadają się na kolej, a Polacy na rowery" na Nowinach (odnośników nie wolno)

R
~robi (84.234. * .218) 19.03.2025 20:53

kolej , kolej i po kolei .....ot i cały pis

K
~Konromekg (91.146. * .208) 19.03.2025 20:52

Platfusy nie dadzą kasy, bo prezydent jest z PiSu. Polacy wybrali szparagi...

A
~ApelujDalej (89.64. * .186) 19.03.2025 20:51
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Apelował?!!??
Twoja POprzedniczka też apelowała setki razy i miasto jest w głębokiej du......
Apelami to ty możesz ....

Z
~Zapomnijcieokolei (195.181. * .34) 19.03.2025 20:23
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Czemu ta pierdola nie podniosla tego tematu u marszalka, tylko sluchala i przytakiwala?

M
~Mecenas_Jan_Paragraf (178.43. * .205) 19.03.2025 19:29

lasciate ogni speranza, voi ch'entrate, czyli „porzućcie wszelką nadzieję, wy, którzy tu wchodzicie...
(napis nad bramą piekielną — Dante Alighieri „Boska Komedia”)
Porzućcie wszelką nadzieję na temat linii kolejowej w tej osadzie , bądźcie realistami , dziś cała gospodarka zostaje przestawiona na ... zbrojenia . Może mniej oficjalnie , ale każdy kto interesuje się geopolityką już to wie , że takie fantasmagorie jak linia kolejowa do tej osady schodzi na daleki plan dalszy .