Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Pociągiem z Jastrzębia do Katowic, ale w prawie 70 min. Nie tak miało być

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego przeprowadził konsultacje z samorządowcami w temacie przebiegu linii kolejowej z Katowic do Jastrzębia. Konsultacje były potrzebne, bo okazało się, że według szacunków, podróż pociągiem po planowanym torze ma trwać nie jak wcześniej zakładano poniżej godziny, a od 69 do 74 minut. 

Pociągiem z Jastrzębia do Katowic, ale w prawie 70 min. Nie tak miało być
Według obliczeń, podróż z Jastrzębia do Katowic po najszybszej trasie miałaby zająć 69 minut.

Pociągiem z Jastrzębia do Katowic, ale w prawie 70 min. Nie tak miało być

Wnioskodawcą i koordynatorem działań związanych z odtworzeniem połączenia jest Marszałek Województwa,  który zgodnie z kompetencjami odpowiada za transport kolejowy w regionie. Jastrzębie-Zdrój wraz z innymi samorządami partycypuje w kosztach przygotowania studium wykonalności – dokumentacji, która wskaże trasy przebiegu i możliwości techniczne budowy torów kolejowych.

Wykonawca dokumentu, wyłoniony przez Urząd Marszałkowski wskazał dwa warianty linii łączącej miasto z aglomeracją śląską.

Dwa kosztorysy, dwa warianty czasowe

W pierwszym koszt budowy połączenia wyniósłby 541 mln zł, w drugim 319 mln zł. W pierwszym wariancie podróż na trasie Katowice – Jastrzębie trwałaby 69 minut, w drugim 74 minuty. Połączenie obsługiwałoby 18 pociągów: 12 z nich kursowałoby na trasie Katowice-Żory-Jastrzębie, sześć dodatkowo obsługiwałoby odcinek łączący Żory i Rybnik.

Trwające rozmowy dotyczą przede wszystkim czasu połączenia. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami u podstaw odtworzenia połączenia miał być czas dojazdu do Katowic. Miastu zależy przede wszystkim na tym, aby był on krótszy niż 60 minut. Stanowiłby on wówczas trakcyjną alternatywę dla innych środków transportu.

Chcą rozmawiać z CPK

Odrębną kwestią jest osiadanie terenu związanego ze szkodami górniczymi na odcinkach, gdzie zostanie wytyczona trasa połączenia kolejowego. Jest to jednak niezwykle istotne, aby nie były to tereny objęte dużymi wpływami szkód górniczych, co wielokrotnie podkreślali samorządowcy m.in. w rozmowach dotyczących CPK. Właśnie uczestnicy konsultacji podkreślają, że trzeba koniecznie skonsultować przebieg linii z planami CPK, które mają obejmować również budowę tzw. szprychy do portu komunikacyjnego CPK w Baranowie. Być może w ten sposób udałoby się połączyć dwie planowane inwestycje, a tym samym zmniejszyć udział w kosztach tak jednej, jak i drugiej inwestycji. 

- Mając na względzie kluczowe znaczenie obu projektów dla rozwoju Jastrzębia-Zdroju i przyszłości jego mieszkańców oraz całego regionu, a przede wszystkim biorąc pod uwagę dobrostan lokalnych społeczności oraz efektywne wykorzystanie środków budżetowych, uzyskanie efektu synergii pomiędzy tymi zadaniami jest ze wszech miar zasadne. Wszyscy odpowiadamy za celowe i gospodarne zarządzanie środkami publicznymi, dlatego czuwamy nad oszczędnym i właściwym wydatkowaniem każdej złotówki - mówi Anna Hetman, prezydent Jastrzębia-Zdroju. 

TEK komentuje i wytyka błędy

- Pamiętacie ten upór samorządów, aby kolej do Jastrzębia koniecznie omijała Wodzisław? Rzekomo czas przejazdu miał być zbyt długi. Studium za 1,74 mln zł właśnie wykazało, że wg ich pomysłu byłoby i dłużej, i drożej - konkretnie 74 min. za 319 mln zł lub 69 min. za 541 mln zł. A kwestia osiadania terenu związanego ze szkodami górniczymi... zostanie poddana analizie - piszą dzałacze Towarzystwa Entuzjastów Kolei na swoim fanpage. 

3 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Sigol (31.0. * .97) 03.11.2021 11:42
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Propaganda głupoty ,ludzie co niszczą Śląski a pieniądze znikają. Prezydent Hetman to klęska .

~tłoczek (188.137. * .64) 26.10.2021 18:27
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Te czasy jazdy są bardzo rozczarowujące dla Jastrzębian. Chyba nikt się nie spodziewał że pociągi mają jeździć prawie tyle samo co w latach 90. - wtedy kiedy jeździły puste i zostały zlikwidowane. Czy państwo chce wyłożyć kilkaset milionów na pustowozy? Dlaczego prędkość ma być na tyle niska, że nie można dojechać do Katowic w 60 minut?

~lokals (188.137. * .214) 22.10.2021 20:26
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Wyliczenia TEK dla trasy przez Wodzisław są wzięte z kosmosu. Jeśli pociąg Katowice - Wodzisław jedzie 1:15, to pociąg Katowice - Wodzisław - Jastrzębie nie pojedzie krócej...