Miasto płaci za dużo na komunikację. Co dalej?
We wtorek 30 czerwca w urzędzie miasta odbyła się sesja nadzwyczajna na temat dalszego funkcjonowania komunikacji w mieście. Przypomnijmy, że Jastrzębie-Zdrój niedawno wyszło z Międzygminnego Związku Komunikacyjnego.
W czerwcu tego roku nasze miasto podjęło decyzję o ostatecznym opuszczeniu MZK. Sprawa jednak ma dłuższą historię i zaczęła się od przetargu pod koniec 2014 roku. MZK rozpisał wtedy przetarg na świadczenie usług komunikacyjnych na kolejne 10 lat. Przetarg wygrała warszawska firma War-Bus, mimo, że firma dotychczas świadcząca te usługi czyli Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej należy do MZK. Chcą uratować ponad 200 miejsc pracy w PKM-ie, pod koniec stycznia radni przegłosowali uchwałę o opuszczeniu MZK przez miasto co miało wymusić na MZK niepodpisanie umowy z War-Bus. Tak się jednak nie stało, a PKM-owi nadal grozi upadek. Teraz Jastrzębie-Zdrój będzie musiało zorganizować komunikację miejską samo.
Według analiz, które na zlecenie miasta wykonał Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, wyjście Jastrzębia z MZK pozwoli obniżyć koszty komunikacji o kilka milionów złotych. Na rok 2015 miasto wydało 12,3 mln zł na ten cel. Według wyliczeń komunikacja w podobnym zakresie jak aktualny powinna kosztować od 9,2 mln zł do 10 mln zł. Jak mówił profesor Robert Tomanek z Uniwersytetu Ekonomicznego wyjście z MZK powinno się miastu opłacić.
Cały czas kontrowersje wzbudza kwota 12,3 mln zł. Mimo corocznej podwyżki Władze miasta uważają, że kwota nie przekłada się na korzyści dla miasta. Do tej pory Jastrzębie dotowało budżet MZK aż 52 procentach. Mimo to, że podczas zebrań gmin miało tylko jeden głos i nie mogło wprowadzić zmian w funkcjonowaniu związku.
- Wpłacamy za dużo jako miasto. Nie idzie to w parze z podniesieniem jakości - mówił Ryszard Rakoczy.
Miasto będzie teraz przygotowywać się do organizacji komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej we własnym zakresie. Komunikacja ta ruszy 1 stycznia 2016 roku.
W trakcie sesji mówiono również o trudnej sytuacji PKM-u, możliwości rozpadu MZK oraz dotacji na projekt unijny e-biletu. O tych sprawach będziemy Państwa informować.
przykładowo obecnie UE wprowadziła nakaz wprowadzenia rozkładu jazdy zintegrowanego dla autobusów i kolei w całej UE. Czesi sobie bez problemu z tym poradzili, bo już mają taki u siebie, wpisujesz jakieś dwie wioski i ci się wszystko wyświetla - pociągiem do..., potem autobusem do..., a wpisz sobie Jastrzębie - nic się nie wyświetli, bo tylko rozkład kolejowy Polska załadowała tam na tę stronę z rozkładem, busików nie :D
Czyli jeśli jakiś Niemiec, Hiszpan, Anglik itd. będą chcieli n.p. z Krakowa do Jastrzębia zajechać komunikacją publiczną i skorzystają ze zintegrowanego rozkładu jazdy UE to się dowiedzą, ze DOJECHAĆ DO JASTRZĘBIA SIĘ NIE DA.
no może na papierze, ale w praktycy widać jak to wygląda - dno i kilo mułu.
@olek. Teraz już nie ma z czego rozliczać bo wszystkie papiery spalili. Nie ma winnego. H..e i złodzieje. Mafia Janeckiego i Baradzieja. Gdzie jest CBA? Ja się pytam gdzie jest CBA???!!!
kgd
Zgadzam się z tobą w 100% , jestem zadowolony z tego ze , występujemy z Związku MZK , bo to za dużo kasy dopłacać do Komunikacji. A jeszcze podam jeden przykład
dla czego z Przystanku Dworca Arki Boża o godz 8:50 jadą aż 4 linie autobusowe o numerach
103 i 107 i 117 i 125 - a potem nic nie ma aż do godz 9:17 czy by nie było można to podzielić co 10 min i tak np
Linia 103 o godz 8:40
Linia 107 o godz 8:50
Linia 117 o godz 9;00
Linia 125 o godz 9:10
Linia 106 o godz 9:20
Linia 117 o godz 9:30
Linia 125 o godz 9;40
i tak dalej w tygodniu co 10 min w soboty co 20 min a w niedziele co 30 min do godz 12;00 a potem co , 45 min
Ciekawe ile f Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach wziął za analizę. Nie trzeba analiz żeby wiedzieć ze z MZK jest drożej. przecież prezesa trzeba utrzymać.Dobry plan autobusów mniejsze inwestycje w tabor i w zatrudnienie i można kilka baniek zaoszczędzić.
Teraz płaczą nad rozlanym mlekiem , gamonie . Takie miasto 90 tyś . z budzetem 12,3 mln ma jeden głos w zarządzie jak Marklowice z dotacją 300 tyś żł ???? Na drzewa bałwany kanarki doić . A komunikację to my sobie zrobimy sami , bez was . A teraz prośba do p. Prezydent. Dobrze obliczyc ile Jastrzębie nadpłacało za komunikację i żądać zwrotu i to z odsetkami . Opcja żorska do Żor i nigdzie więcej palanty......
Organizacja komunikacji międzymiastowej leży w gestii samorządu województwa
nowa komunikacja nie powinna się ograniczać do ROWu, czasy się zmieniły, a i PKSy padły (Wodzisław, Cieszyn, Rybnik), potrzeba komunikacji międzymiastowej! Regularnej i wygodnej. Bo n.p. do Bielska sie nie da dojechać, a jest tam trochę szkół i pracy, do Rep. Czeskiej coś powinno być, choćby na najblizsza stacje kolejową, Do Gliwic, do Cieszyna (bo dzisiaj jeżdżą busiki, które są gratami, są duszne i trzęsące).
Zapomniał ktoś chyba wspomnieć o wystąpieniu już siedmiu innych gmin ze struktur MZK. To końec MZK które ma wreszcie za swoje. Sprzedawczyki jeb.... dobrze wam tak
Teraz pracownicy MZK się czuja jak pracownicy PKM-u przez ponad dwa lata a wszystko mogą zawdzięczać swojemu szefowi Lanusznemu choć teraz chodzi i opowiada ze nic się nie stał zgadza się nic się nie stało jemu jeszcze ale pracownikom MZK i PKM-u maja swój rozum i widza jak może się zakończyć prywatna wojenka Lanusznego Pracownicy MZK i PKM-u mogli dalej razem współpracować ale jak ktoś ma tyle rozumu co wzrostu i przyrost chorego ego to takie sa skutki
Nie mam pojęcia ilu mieszkańców to przeczyta ale napiszę.
Adminie publicznie proszę, jeżeli takie możliwości posiadasz, napisz wszystko o MZK, kto jest kim w tym geszefcie, i opisz wszelkie zależności, układy, układziki od prezesa, poprzez radę nadzorczą. Chciałbym bowiem wiedzieć, jak to jest możliwe że ewidentne przekręty, i działanie na szkodę miasta, mieszkańców, i własnej(chyba) spółki(PKM) uchodzą im na sucho.
A w PKM chyba same\"cioty\" siedzą. \"Akcji\" z tym t.z.w. przetargiem nie powinni odpuścić za żadne skarby, i zainteresować(skutecznie) instytucje ścigające takich(tfuj)\"biznesmenów\".
Władze naszego\"przysiółka\" też mogłyby nam wytłumaczyć jak to jest możliwe, że wiele usług w naszej \"wsi\" wykonują firmy z miest ościennych. Niech mi ktoś powie jak to jest możliwe że potrafią być tańsi(czy aby napewno tylko o to chodzi) niż nasze Komunalniki czy PKMy.
Oni kręca swoje lody a nasz magistrat utrzymuje bezrobotnych. Cisną mi się szpetne słowa na usta!!!
\"Jedyną czynnością, która dobrze wychodzi samotnym, jest samogwałt.\"
Więcej administarcji niż kierowców...
Wszystko idzie w dobrym kierunku no chyba że wroga opozycja wrzuci jakąś kłodę pod nogi pani Prezydent.
Trzymam kciuki za organizację komunikacji. Już dawno miasto powinno wyjść z tego skostniałego układu MZK.
Brawo nowa władzo!
Nie miejcie litości nad MZK tak jak oni nie mają litości nad Wami.