Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Koleją z Jastrzębia do Centralnego Portu Komunikacyjnego i Ostrawy

Centralny Port Komunikacyjny ma być zbudowany pomiędzy Warszawą a Łodzią. Mieszkańcy Jastrzębia mają mieć zapewniony dojazd do niego koleją oraz połączenie z czeską Ostrawą.

Koleją z Jastrzębia do Centralnego Portu Komunikacyjnego i Ostrawy

 CPK  to nie tylko nowe lotnisko, ale też linie kolejowe. W ramach tzw. szprychy nr 7 ma powstać 274 km nowych linii, a 367 km zostanie zmodernizowanych. Do sieci kolejowej zostaną włączone: m.in. Końskie, Żabno, Jastrzębie-Zdrój, Mszana Dolna i Limanowa, do których dziś nie da się dojechać pociągiem.

Biegnąca z Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego, tzw.  szprycha nr 7 obejmuje Centralną Magistralę Kolejową (CMK) wraz z jej przedłużeniem do regionu małopolsko-śląskiego. Właśnie tam powstanie Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ). W zasięgu 45 minut od niego mieszka ponad 6 mln ludzi.

Dzięki WMŚ powstanie równoległy ciąg komunikacyjny będący przedłużeniem CMK na południe i umożliwiający skrócenie czasu przejazdu z Warszawy do Katowic i Krakowa (w obu relacjach ok. 1,5 godz.). Dzięki inwestycjom CPK, czas przejazdu między Katowicami i Krakowem skróci się do ok. 35 min.. Sieć kolejowa obejmie największe polskie miasto dziś bez dostępu do kolei, czyli Jastrzębie Zdrój, który zostanie skomunikowany m.in. z czeską Ostrawą.

- Korzyści dla pasażerów jest więcej. Końskie, Żabno, Jastrzębie-Zdrój, Mszana Dolna i Limanowa dziś wykluczone transportowo, przestaną być białymi plamą na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski m.in. Kielc, Tarnowa i Nowego Sącza. Szprycha nr 7 poprawi dostępność transportową woj. świętokrzyskiego, Małopolski i Śląska, zapewniając szybsze podróże między miastami w rejonie i do stolicy - mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy.

29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Tego dnia premier RP Mateusz Morawiecki przedstawił założenia Programu Kolejowego CPK na konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna.

- Zależy nam, żeby mieszkańcy wszystkich regionów w Polsce, z miast i wsi mieli równy dostęp do kolei, żeby mogli wygodnie podróżować do każdego zakątka kraju. Te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego państwa - mówił premier.

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.

30 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Gość (188.146. * .14) 03.06.2019 00:08

Baju Baju a naiwniaki wierzą

~Jkh (188.147. * .106) 01.06.2019 23:51

Kiedy będzie kfc

~robić a nie zapowiadać (89.64. * .211) 01.06.2019 23:10

Plany, plany, plany ... a realizacja jest widoczna w budowanej ścieżce rowerowej starego nasypu.
A przy tym szczyty chamstwa widoczne choćby w łomocie na stadionie do późnych godzin nocnych podczas "pikniku JSW". UM upodobni się do PiS. Tylko zapowiada dobre czasy a tworzy chamstwo.

~Zjs (89.64. * .145) 01.06.2019 13:37

Dobra dobra. Ale najpierw naprawta wiadukt na Piłsudskiego.

~Pracownik pogrzebowego (89.77. * .44) 01.06.2019 09:00

Najważniejsze że poseł Krzysztof rozpoczął kampanię i będzie dyktando jak przed każdymi wyborami

~LG (89.77. * .102) 01.06.2019 06:55

@Lowerboj: no zasadniczo to dokładnie tak jak piszesz. Bądź co bądź mapka MI wyraźnie wskazuje że szlak kolejowy "do Jastrzębia" to obecna LK93 Czechowice-Zebrzydowice-Granica Państwa, tylko tyle że planuje się wyprostowanie serpentyny torów przed Zebrzydowicami.

~Lowerboj (91.225. * .91) 31.05.2019 18:40

@LG Toteż właśnie. Idąc dalej Twoim tokiem myślenia, Katowice też mają swój airport. Tyle, że w Pyrzowicach ;-)

~Hmm... (85.14. * .18) 31.05.2019 17:42

Lowerboj...no skoro tak...czekam na propozycje...zapodaj jadłospis i termin :))

~LG (85.158. * .231) 31.05.2019 15:53

Bo mam dziwne wrażenie, że Państwo Polskie i jego rząd zakładają, że stację Zebrzydowice przemianują na Jastrzębie-Zdrój-Zebrzydowice.

~Radio Teheran (193.28. * .1) 31.05.2019 15:51

"Brawo rząd PIS."

Ten rzad-nierzad wybudowal ci juz kolej szerokotorowa do Gorzyczek i kanal Wsla-Odra,
jakbys zapomnial.
Wierzysz w pierdoly.

~Radio Teheran (193.28. * .1) 31.05.2019 14:51

"Szlak z Jastrzębia ewidentnie na Czechowice i Ostravę"

Przeciez taka linia kolejowa istnieje
https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_nr_93

~Marian (94.254. * .247) 31.05.2019 14:25

Ten projekt to na 2095 r ....albo jak się dwie Niedziele do kupy zejdą a w środku Palmowa bedzie ...buahahahaha! !!!

~Gość (31.0. * .3) 31.05.2019 14:06

Kolej się przyda nie zawsze drabas ma wolne miejsce.

~Gość (84.234. * .208) 31.05.2019 13:16

1 kwietnia?

~Gość (83.29. * .71) 31.05.2019 12:43

Brawo rząd PIS.

~Gość (31.179. * .1) 31.05.2019 11:47

Kolej .
A nie będzie tak że Drabas z szyldem "komunikacja zastępcza"
To co wkleił Teheran. Szlak z Jastrzębia ewidentnie na Czechowice i Ostravę. A kilka dni temu artykuł że kolej z Jastrzębia na Wodzisław. Ktoś wogule ogarnia te zamieszczane bzdety?
Co artykuł to inny plan. A nóż ktoś trafi w sedno.

~Lowerboj (80.188. * .244) 31.05.2019 10:52

@Radio Teheran
"Trzeba jasno urzednikom w miescie powiedziec: infrastruktura, ktora wplywa na rozwoj miasta powstaje dzieki pracy i determinacji."
Tylko, że oni o tym doskonale wiedzą, naprawdę. Myślisz, że nie dbają o swoje miejscowości, z których przyjeżdżają do "pracy" w jastrzębskim UM każdego dnia?

~Gość (83.26. * .191) 31.05.2019 10:15

Jak wam przeszkadza budowa kolei, bo chcecie ścieżki rowerowe na torowiskach, to zlikwidować też drogi krajowe do Jastrzębia i przerobić na ścieżki

~Radio Teheran (193.28. * .1) 31.05.2019 08:49

Jastrzebie lezy nad "szprycha".

https://www.nakolei.pl/10-szybkich-szprych-przy-okazji-budowy-cpk-powstanie-az-1600-km-nowych-linii-kolejowych/

Wiec do CPK hastrzebianie beda zaczynac Zelaznym Szlakiem Rowerowym.
Chyba, ze pociag bedzie startowal z podziemnego dworca pod rondem, po czym wyladuje gdzies wzdluz "szprychy".
Trzeba jasno urzednikom w miescie powiedziec: infrastruktura, ktora wplywa na rozwoj miasta powstaje dzieki pracy i determinacji. Panstwo podejmuja dzialania przeciwne i licza na jakis cud. W miedzyczasie publikujac taki artykul mocno naciagajacy rzeczywistosc.

~olo (84.234. * .82) 31.05.2019 08:40

zanim to wszystko zostanie zrealizowane o ile w ogóle cos z tego będzie to w Jastrzebiu zostanie garstka emerytow którym ta kolej nie będzie do niczego potrzebna!!!

~Lowerboj (80.188. * .244) 31.05.2019 08:11

@Lorejgłu Faktycznie, zaspałeś ;-)

~Adam JSW (5.184. * .170) 31.05.2019 08:06

W ramach nadmiaru pieniędzy i ogromnej chęci rozdawania na lewo i prawo proponuje aby JSW zamiast na kościoły wydało kasę na budowę kolei podziemnej w Jastrzebiu .

~R.Kubica (193.46. * .252) 31.05.2019 08:04

"Dzięki inwestycjom CPK, czas przejazdu między Katowicami i Krakowem skróci się do ok. 35 min.."
Litości, szanowni autorzy, czy na pewno? no ja takiego czasu nie wykręcę na obecnym bolidzie :)

~Gość (188.137. * .108) 31.05.2019 07:47

A tak na wszelki wypadek róbmy szybko sciezki rowerowe na torowiskach .Komus zależy ewidentnie, żeby kolei nie było i żadne artykuły tego nie zmienią.Dziś potrzebna jest nam kolej, a sciezki rowerowe są sprawą drugorzędną wobec kolei. Chcemy czasem wydostać się z tego miasta, a rowerem nie wszędzie się da.

~Seba (46.134. * .65) 31.05.2019 07:39

Ludzie co wy z tym szlakiem przecież po starych torowiskach nie moga zrobic tej samej lini kolejowej tam byly i sa szkody górnicze i pociąg mógł jechać maks 40km /h torowiska sie zapadaly lepiej bylo to zamknac teraz zrobia lepsze tylko cierpliwosci a nie narzekanie

~ Andrzej K. (31.179. * .1) 31.05.2019 07:30

Pięknie, tylko ile na to mamy czekać?

~Radio Teheran (178.27. * .34) 31.05.2019 07:07

Dwa dni temu było, że na tych torach ścieżka rowerowa powstaje. Kto tłucze takie newsy?
Do cpk wieść ma istniejaca linia miedzynarodowa, potrzebny byłby łącznik.

~Plugawy anonim (85.14. * .18) 31.05.2019 07:01

Zapisuję do archiwum ...

~Lorejgłu (77.252. * .238) 31.05.2019 06:37

Uwaga zaspałem

~Lowerboj (80.188. * .244) 31.05.2019 06:23

"Mieszkańcy Jastrzębia mają mieć zapewniony dojazd"
Mieszkańcy Jastrzębia mają mieć zapewnione też godziwe warunki płacowe w swoim mieście, No i co z tego?
Poza tym którędy niby te pociągi będą jeździły? Niech zgadnę. Żelaznym szlakiem rowerowym? Po prostu bomba