Jest 2 mln euro na reaktywację kolei w Jastrzębiu
W sierpniu prezydent Anna Hetman zwróciła się do Premiera RP z listem w sprawie wsparcia starań Jastrzębia odnośnie przywrócenia połączenia kolejowego z Aglomeracją Śląską. Na połączenie Katowic z Ostrawą, przez Jastrzębie jest już zagwarantowane prawie 2 mln euro.
Interwencja okazała się skuteczna. Wczoraj, w Katowicach w trakcie Impact Revolution, ogłoszono pozyskanie na ten cel odpowiednich środków. Prawie 2 mln euro na przygotowania do budowy 30-kilometrowego odcinka, dzięki któremu pociągi dojadą do Jastrzębia-Zdroju. To fragment trasy Katowice-Ostrawa, która ma być budowana przez Centralny Port Komunikacyjny wspólnie z czeskim zarządcą torów SŽDC (czeski odpowiednik PKP).
Pieniądze na budowę torów do Jastrzębia-Zdroju, największego polskiego miasta bez dostępu do kolei, mają pochodzić z konkursu unijnego CEF. Dokładnie na ten cel przyznano dofinansowanie w wysokości 1,75 mln euro. Środki mają zostać przeznaczone na prace przygotowawcze do budowy szlaku kolejowego od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju i połączenia z istniejącą linią Chybie-Żory. Planowany odcinek o długości 30 km stanowi brakujące ogniwo na Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. W ramach prac zaproponowany zostanie też przebieg nowego korytarza kolejowego Jastrzębie-Zdrój - Katowice.
Na razie finansowanie obejmuje 30 km trasy, co oznacza likwidację wykluczenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju. Gdy odcinek powstanie, podróż pociągiem z Katowic do Ostrawy będzie trwać 40 minut. Ukończenie całego komponentu kolejowego planowane jest do 2035 roku, a jeżeli uda się przyspieszyć prace to nawet w 2030.
- Mając na uwadze rozwój gospodarczy Jastrzębia-Zdroju oraz przede wszystkim ze względu na dobro mieszkańców miasta należy mieć nadzieję, że nie jest to jedynie element trwającej kampanii wyborczej i zapisy oraz środki przeznaczone na ten cel pozostaną w mocy również po 13 października - dodaje Anna Hetman, prezydent miasta Jastrzębie-Zdrój.
Mimo tych deklaracji Jastrzębie-Zdrój nie ustaje w swoich działaniach w kwestii połączenia kolejowego. Już 15 października w Urzędzie Miasta odbędzie się spotkanie zainicjowane przez Annę Hetman ze wszystkimi włodarzami gmin i miast bezpośrednio zainteresowanymi odtworzeniem połączenia kolejowego. W spotkaniu wezmą udział również przedstawiciele Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego oraz PKP PLK.
@Teherańczyk z osadem
Żeby było co rozwalać, a według ciebie w tym przypadku fajną dyskusję, to najpierw w ogóle musiałaby taka być.
@GW
100/100 w rocznicę Niepodległej.
2mln czy 2 mld miało być?
1.75 mln euro w celu umożliwienia ucieczki z Jastrzębia-Zdroju to całkiem sporo.
W Jastrzębiu aktualnie zameldowanych jest 83601 osób (30 wrzesień 2019).
To daje ok. 20.93 euro na głowę czyli jakieś 90.05 PLN.
Koszt biletu autobusowego to ok. 14 PLN. A takie połączenie tak czy siak jest znacznie sprawniejsze aniżeli kolej. Fakt, że pociąg może być szybszy (o ile to w PL dalej możliwe) nie sprawia, że jest to połączenie optymalne.
Sugerowałbym rozsądniejszą inwestycję aniżeli budowa infrastruktury do miasta w którym nie ma totalnie żadnych nowych perspektyw inwestycyjnych i jedyna korzyść z takiej infrastruktury to ucieczka do innego miasta - a najlepiej kraju.
Po co nam kolej ?? Kto nią będzie jeździł ??
"Kolej juz wówczas na swiecie odejdzie do lamusa"
Raczej samochody w swej obecnej formie odejdą.
Kiedyś szczytem demagogii politycznej było drukowanie pieniędzy, teraz PiS ma inny sposób, drukuje ustawy. Dla każdego ma jakąś fajną ustawę. Zwalczającą smog, zmniejszającą rachunek za prąd, chroniąca zwierzęta i taką co ich nie chroni. Za chwilę każdy z tych aktów prawnych będzie wart tyle ile papier na którym go wydrukowano.
Dobrze, że PiS jest u władzy i tę kolej odbuduje, bo Ogiegło likwidator (radny) i nauczyciele Janecki i Hetman to Państwo "Nie da się".
"Obawiam się, że to już nastapiło, ale lepiej tego nie dostrzegać."
Pracownicy UM zyja we wlasnym, wyizolowanym, swiecie.
Kazde ich starcie z rzeczywistoscia wyglada coraz bardziej groteskowo.
Rozwój gospodarczy Jastrzębia Zdroju, dobre. 8,5mln pln na przygotowanie budowy 30km linii kolejowej. Oni chyba nie wiedza, ze u nas za 10 baniek to się jedno rondo stawia hehe.
Jeden głópek rozwala fajną dyskósje. Taki seboc albo Anka Pisanka, albo jeszcze kto inny
@stasiu
"Bezczynnie czekać aż miasto zmieni się w slums?"
Obawiam się, że to już nastapiło, ale lepiej tego nie dostrzegać.
@stasiu
"Czy może jednak próbować zmienić ten stan rzeczy?"
Ale kto niby?
Patrz na inicjatywy kolejowe:
1. Po torach JSK - kilka lat temu i jeszcze raz przez ostatnimi wyborami. Rezultat zaden.
2. Odbudowa trasy do Katowic przez Pawlowice. Pani Prezydent oglosila, ze juz za momencik, podziemny dworzec, pelne wsparcie i miasto wylozy 500 tys. rezultat zaden poza gadka szmatka.
3. Jednak okazalo sie, ze powyzsze to nieporozumienie, bo rzad przed wyborami mial plan Kolej+, gdzie chcial 500 milionow wydac na odbudowe polaczenia do Wodzislawia.
4. Kolej+ w smieciach, przed wyborami teraz promowane jest CPK i pociag-rakieta przez Jastrzebie, za 15 lat. Znow sukces miasto glasza, choc to cos zupelnie innego znow.
Przez lata kolejne pomyslow bedzie pelno. Efekt - przewiduje - jak do tej pory, zaden.
Bo to nie kolej jest potrzebna sama w sobie a wizja miasta. Kolej bedzie lub nie. Zanim powstanie, moznaby zastosowac rozwiazanie zastepcze - chocby szybkie polaczenia autobusowe subsydiowane przez miasto.
Nie ma zadnego ruchu w tym kierunku. Z miasta wyjechac sie nie da transportem publicznym. Miasto wciaz placi coraz wiecej na PKM i MZK a ci co chwile ograniczaja oferte.
Po prostu UM, kiedy wciaz moze (choc bedzie ciezko) utrzymuje glownie siebie. Ulatwianie zycia mieszkancom urzednikow nie interesuje. Intensyfikowane sa jedynie dzialania pozorowane.
Do tego czasu będę miał już wnuki to z nimi pojadę.
Radio Teheran, czyli mamy stać i patrzeć? Bezczynnie czekać aż miasto zmieni się w slums? Czy może jednak próbować zmienić ten stan rzeczy?
"Kopalnie w Jastrzymbiu wybudowali dopiero w XX wieku..."
Czyli dokladnie 100 lat pozniej niz w Europie Zachodniej.
100 lat za pozno tez zorientuja sie, ze nie tedy droga.
2mln ? to juz jest na polozenie kilku torow, brawo :/
Ten Teherańczyk podszywa się pod różne osoby na tym forum, które mają już swoją ugruntowaną pozycję i zdążyły wzbudzić na tym i nie tylko tym forum powszechny respekt oraz szacunek. Takim zachowaniom - NIE.
Radio Teheran : Kopalnie w Jastrzymbiu wybudowali dopiero w XX wieku...
Bastion Polskości chce przyłączenia do G. Śląska?
@Teherańczyk
Pozdrawiam tradycyjnie, po katolicku: s...j dziadu.
Ok, wielkie dzięki dla rządzącej partii PiS i Jej posła, Grzegorza Marusiaka. Hetmanowa uaktywnia się przed wyborami. Dlaczego nie zrobił tego poprzedni rząd PO-PSL w latachy 2007-2015.
@Teherańczyk
"Dopuki" nie nauczysz się podstawowych zasad ojczyzny polszczyzny, to lepiej zamilcz i nie odzywaj się wcale.
"Szansą na rozwój naszego miasta była budowa kopalń"
Nastepny, ktory umyslem tkwi w XIX w.
Jaka szansa? Wszystko wokol miasta zdewastowane przez szkody gornicze.
Tak to zaplanowano, wyeksploatowac, potem niech sie zawali.
@stasiu
"jeden pomstuje że rozebrano (trudno, tego już nie zmienimy), "
Czy ty nie widzisz, ze cale miasto podlega sukcesywnej rozbiorce?
Nawet wstrzymano budowe sali koncertowej, bo "Jastrzebie nie jest priorytetem". Bo nie jest, polozono kreske juz na poczatku lat 90. O likwidacji uzdrowiska, zamykaniu kopaln, decyzja zapadla w Warszawie.
JSW wciaz ma pare knurow przy pasniku, to stoi, choc ledwie. Poza tym nie ma nic, co zachecaloby ludzi do przyjazdu a chociaz do pozostania w Jastrzebiu.
Czlowiek chciałby podjąć dyskusje w ciekawym temacie i co ważne, NA TEMAT. Ale jak widzę wpisy jednego głupka pod kilkunastoma nickami i wszystkie o tym samym, to niestety napisanie tego co napisałem, najlepiej pasuje do tego tematu. Dopuki nie będzie wymaganej rejestracji, to każdy temat będzie tak wyglądał, czyli rozwalony przez jednego psychola.
Opisują bajki o kolei dla kogo jak miasto się wyludnia. Autobusów nie potrafią zorganizować. Kaszana wyborcza dla poparcia katowickiej. Szedłem z rodziną i baba dała nam gwiazdki od gadowskiego. Na pytanie co takiego zrobił nie umiała odpowiedzieć. Dobra sprawa trzeba go wygwizdac.
Po podniesieniu akcyzy na napoje i inne używki, takie połaczenie może sie przydać.
Nie wiem co mam powiedzieć.
Przez Grodzką i pyk kolejne wypadki ahahaha
Ludzie żadnej kolei nie będzie, którędy, jak na około szkody górnicze. Za parę lat Ruptawa, Bzie to będzie jedno wielkie zapadlisko. Nikt i nic tu nie wybudują. Głupiemu obiecać nie grzech, tak Jastrzębie jest postrzegane, jako miejscowość głupich ryli, którym można wciskać kit.
Ale to przecież rząd i spółki państwowe czyli jak by nie było PiS mają budować...
to Wy sami na siebie narzekacie trolle z nowogrodzkiej kochane.
Czytajcie chociaż ze zrozumieniem :)
Obudzili się. Już istnieje efektywne połączenie z Katowic a nawet z Warszawy do Ostravy i dalej bo aż do Pragi.
Jakie? Przez Wodzisław Śląski.
Po co ktoś miałby wydawać kupę pieniędzy na poprawinaie czegoś, co już całkiem dobrze funkcjonuje bez nas?
10-15 lat, zacznje budowe rozgrzebie pol jastrzebia , przegra nastepne wybory i sie bedzie ludziom smial w twarz . I dopiero beda utrudnienia w miescie .
Haa juz widze kolej w Jastrzębiu, hetmanowa nie umie JEDNEGO wiaduktu wyremontowac, nie widzi ile dzien w dzien wypdkow jest na grodzkiej/pszczynskiej , albo korki po 14. Zafundowala horror mieszkancom o to wielka mocna figura
@stasiu
"szansa na rozwój naszego miasta"
Obudź się chłopie, bo chyba cały czas tkwisz w jakimś Matrixie. Szansą na rozwój naszego miasta była budowa kopalń, ale te szanse zaprzepaszczono m.in. przez nieudolne rządy nauczycieli bez wiedzy managerskiej. Amen.
Na forum jak zwykle sami narzekacze. jeden pomstuje że rozebrano (trudno, tego już nie zmienimy), drugi o moście w Moszczenicy (gdzie żaden pociąg i tak nigdy nie pojedzie), trzeci że to długo potrwa (tego też nie przeskoczymy). A to jest przecież dobra wiadomość, szansa na rozwój naszego miasta.
Tak. Rajcy starali się o tę linię.
I zapytam tak przewrotnie. Widział ktoś te pieniądze, na papierze choćby?
O bezsensie samej koncepcji już pisałem. Do tego żaden cpk nie powstanie, brednia jak Polska 3.0, szerokie tory do Gorzyczek i kanał Odra Wisła.
Kiedyś, jak nie było jeszcze tyle aut, a liczba mieszkańców tej upadającej osady górniczej przekraczała 100 000, ktoś podjął decyzję o zamknięciu, nie - to złe słowo - o likwidacji pasażerkich połączeń kolejowych. Bo nierentowne, bo szkody górnicze itp itd etc. I teraz, kiedy patrząc na osiedlowe parkingi przeładowane samochodami, których jest po kilka w jednej rodzinie, kiedy wyludnia się miasto, chcą przywrócić kolej? Wątpię.
Widzę, że wydatkowanie tych środków już trwa. Od przedwczoraj bez świateł fleszy i rozgłosu medialnego rozpoczęła sie rozbiórka jednego z ostatnich wiaduktów kolejowych w tej upadającej osadzie górniczej. Tym razem trafiło na Moszczenicę Piaski. Ważne, że przez 15 lat będą mieli źródło dochodów ludzie przygotowujący projekty, studium wykonalności i inne takie bzdety. Będa sobie siedzieli w stolicy i doili zagwarantowaną kasę.
Na części byłych torów w stronę Wodzisławia jest żelazny szlak rowerowy, a więc konflikt interesów unijnych.