Pociągi coraz bliżej. Reaktywacja kolei priorytetem
We wtorek, z inicjatywy prezydenta miasta Anny Hetman w jastrzębskim magistracie odbyło się spotkanie w sprawie przywrócenia połączenia kolejowego z Aglomeracją Śląską.
W trakcie rozmów omówiono możliwe warianty przebiegu połączenia oraz zaprezentowano stanowiska poszczególnych samorządów odnośne konkretnych tras. Przedstawiciele PKP PLK zaznaczyli, że przywrócenie pociągów do Jastrzębia-Zdroju jest kwestią priorytetową. Jest ono wpisane do obecnie oczekującego na zatwierdzenie przez Radę Ministrów programu rządowego „Kolej+”, którego uruchomienie jest planowane w przeciągu kilku miesięcy.
Samorządowcy zostali również poinformowani, że połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju i innych gmin w ramach integracji z Centralnym Portem Komunikacyjnym (tzw. „Szprycha nr 7”) to projekt realizowany przez CPK. Bezpośrednio jest on związany z powstaniem Portu Lotniczego Solidarność, jest niezależny od programu „Kolej+” i będzie realizowany po 2030 roku.
Ustalono, że pierwszym, niezbędnym i podstawowym krokiem związanym z przywróceniem połączenia kolejowego jest przygotowanie i opracowanie studium wykonalności – dokumentu, który wskaże optymalną pod względem technicznym, ekonomicznym i przede wszystkim komunikacyjnym trasę przebiegu tego połączenia. Przewidywany koszt opracowania dokumentu, według przedstawicieli PKP PLK, może wynieść nawet do 5 mln zł., stąd przewidywana jest możliwość jego sfinansowania w ramach programu „Kolej+”. Zakładany montaż finansowy to 85% środki rządowe, a 15% wkład własny samorządów.
Do koordynacji działań i prac samorządów w tym zakresie, zgodnie z sugestiami PKP PLK i Urzędu Marszałkowskiego, zostało wyznaczone miasto Jastrzębie-Zdrój.
W spotkaniu wzięli udział: Prezydent Miasta Jastrzębie-Zdrój, Zastępca Prezydenta Miasta Jastrzębie-Zdrój, Prezydent Miasta Żory, Burmistrz Miasta Łaziska Górne, Wójt Gminy Pawłowice, Sekretarz Miasta Orzesze, Kierownik Referatu Infrastruktury i Gospodarki Nieruchomości Urzędu Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny, Dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, Zastępca Dyrektora Biura Strategii PKP PLK S.A., Naczelnik Wydziału Strategii, Rozwoju i Obsługi Inwestora Urzędu Miasta Jastrzębie-Zdrój, a także reprezentanci Towarzystwa Entuzjastów Kolei.
Tu dla wszystkich dane GUS z 2016 roku z PIT z których jasno wynika gdzie jest największy ruch ludzi:z do Jastrzębia Zdroju według np powiatów:
1. Wodzisław 2. Cieszyn 3. Rybnik 4 Pszczyna 5 Żory a Katowice na 6 miejscu.
Gdzie trasą na Wodzisław łapiesz Rybnik i Katowice itd.
https://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2011/nsp-2011-wyniki/dojazdy-do-pracy-w-polsce-wyniki-nsp-2011,9,1.html?fbclid=IwAR1Gsz9nSIGar14oSBwGYtEoKNeRIR3ZcNRwpb0vzF3mGzn13KRLdpAcvxM
Proiorytetem tego miasta nie powinna być kolej a darmowa komunikacja. To kpina
Akurat z Jastrzębia nie jeździło dużo ludzi, ale w Żorach pociągi były nabite. A czemu zlikwidowano? Jakiś urzędnik w Warszawie tak zdecydował...
Priorytet to praca i inwestorzy. Później placówki oświatowe i zdrowotne. Kolej w Jastrzębiu potrzebna jak kij w du@@e.
To kiedy pierwszy gwizdek?
A teraz poważnie. Zastanówmy się, dlaczego w ogóle zlikwidowano kolej pasażerską w tej upadającej osadzie górniczej? Wówczas po naszych drogach jeździło o wiele mniej samochodów, poza tym mieszkańców było o wiele więcej. I teraz niby nagla zacznie opłacać się reaktywacja? No i kto pozwolił na rozkradzenie torów? Kto?
"Pomyłka TYLKO o 30%. Idź się lecz matematyku po kursach korespondencyjnych."
Kilkanascie procent (15-16%). bardzo nie uwazales na lekcjach.
@Alf
Ten Gość jest na 100% z Wrocławskiej.
Poznałem po jego adresie ajpi, który widać po komentarzu.
@ wujek
Trzeba jeszcze dodać do całego planu rwania istniejących dróg. Drogę zwaną obwodnica południową. Od ronda na Mszanie do Raciborza. Są już jej gotowe plany.
@maziizam
No co do zachowania wobec was. To czego się spodziewać po nauczycielce. Wszak ich normalnym zachowaniem jest wpajanie swojego widzimisię w określonej grupce/klasie. A jak ktoś otworzy drzwi i zapyta cokolwiek to taka nauczycielka tylko potrafi mordę wydrzeć- "wynocha"
Do pani Anny Hetman
Jako że jest pani nauczycielka a od najbliższych dni zaczynacie "strajk włoski" to czy jest szansa że będzie pani wywiązywała się ze swoich obowiązków sumiennie?
A więc ,,Gość " jest inteligentem z Wrocławskiej. Czytając komentarze przypuszczałem kto to jest bo na Wrocławskiej takich inteligentów ci jest w brud
Po co nam kolej skoro komunikacja miejska kuleje wiadukt rozjeb....a wszędzie zbita można dojść w 10min a może by tak zrobić tramwaje z osiedla na osiedle
@Gość Dziś o 14:34
Przyganiał Gość Gościowi.
Boki zrywać.
Ten proces postępuje w całej Polsce "the bilu". Faktycznie mały błąd, bo zamiast 60.000, to w 2015 roku było 95.000. Pomyłka TYLKO o 30%. Idź się lecz matematyku po kursach korespondencyjnych.
" to ja czytałem w 2000 roku, którzy stwierdzili że Jastrzebie w 2015 będzie liczyło 60 tys "
No i co? Liczba sie nie zgadza dokladnie, ale przewidywany proces postepuje.
Zanim zjecie się nawzajem przypomnijcie sobie dlaczego zlikwidowano kolej w mieście i przestańcie wierzyć w bajki.
do Gość
Dziś o 11:35= psikuta
Ciebie nie trzeba znać osobiście ( i lepiej omijać g... bo śmierdzi) bo widac po twoich bredniach że masz coś pod kopułą nierówno i czekasz pół nocy z pianą na pysku żeby codzinnie o 6.00 wylać swój chory bełkot na wszystkie Jastrzębskie fora. I na dodatek uczysz kogoś poprawnej pisowni a sam jesteś analfabetą do potęgi.
.."zanim powstanie, to bedzie 50 lub 60 tysieczne miasto".
Takich niedouczonych, jak ty naókofcuf, to ja czytałem w 2000 roku, którzy stwierdzili że Jastrzebie w 2015 będzie liczyło 60 tys mieszkańców. Brnij dalej bo jesteś fajny.
@Radio Teheran
"rybnicki psychopato"? Ooo to widzę, że mamy na forum do czynienia z polskim katolikiem miłującym bliźniego.
Niech ktoś nakreśli przybliżoną trasę torów kolejowych.
Dam se łeb obciąć że bez rwania nawierzchni dróg już wyremontowanych, albo remontowanych w najbliższym czasie, się nie obejdzie.
Zakładam że szybko będą budować domy i parki na trasie przebiegu, żeby potem je burzyć i niwelować, wypłacając odszkodowania.
Czy szumna inwestycja Drogi rowerowej po byłych torach będzie uroczyście rujnowana pod nowe tory ?
Pani Hetman to ma szczęście, że rządzi rząd PIS, i że w zarządzie Województwa Śląskim też rządzi PIS. Gdy rządziło PO nic jej nie udało się załatwić.
@Radio Teheran
"pracownicy UM do Turzy"
To w Turzy mają UM? No popatrz... Nawet taka Turza wzięła i prześcignęła tą upadającą osadę górniczą. Brawo!
@Gość
Zgadzam się całkowicie dlatego każde słowo i wpisany wyraz jest bez sensu. Denerwuje mnie Twoja totalna negacja, która nic nie wnosi a stwarza w czytelnikach katastroficzny obraz miasta co jest nieprawdą. Twoje komentarze są w formie zbliżonej do hejtu albo są hejtem na którym podli ludzie zarabiają. Radzę zaopatrzyć się w jakiś NICK żeby być czytelnym dla innych komentatorów
@Gracz
"gdzieś na podrzędnym stanowisku klepie w godzinach pracy w klawiaturę komputera"
Popatrz, jak bardzo, ale to bardzo się można pomylić w opinii o kimś, kogo się nie zna.
Miasto dziczeje.
@Gracz
"Nie potrafię zrozumieć ,,Gościa", który (...) nie on został wybrany na Prezydenta"
Zatem nie mnie powoinno się obwiniać, za zastój gospodarczy tej upadającej osady górniczej, za brak inwestorów, za brak zamiejscowego ośrodka ZUS, NFZ, za wyludnianie miasta. Prezydent też nie? To kogo?
@Gracz
"nie dajmy się ogłupiać ludziom którzy przedkładają swoje małe interesy przed dobro tego miasta"
Mam mały interes, ale bynajmniej wcale się z tym nie obnoszę. Moja żona twierdzi, że małe jest piękne. Pies też.
" kolej w 90 tys. mieście"
Zanim powstanie, to bedzie 50 lub 60-tysieczne miasto.
Znowu jeden niepełnisprawny umysłowo "Gość" napisal kilkanaście postów. Słuchaj glabie, kolej w 90 tys. mieście i tak powstanie, czy ci się to podoba czy nie, rybnicki psychopato.
Reaktywacji kolei nie będzie, ale kilka firm zarobi na opracowywaniu koncepcji, i dokumentacji. Jastrzębieanie zobaczą kolejną wizualizację.
,,Samorządowcy zostali również poinformowani, że połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju i innych gmin w ramach integracji z Centralnym Portem Komunikacyjnym (tzw. ?Szprycha nr 7?) to projekt realizowany przez CPK. Bezpośrednio jest on związany z powstaniem Portu Lotniczego Solidarność, jest niezależny od programu ?Kolej+? i będzie realizowany po 2030 roku."
Rozumiem interes Wodzisławia bo program ten zakłada 85% środków rządowych i jest mowa o połączeniu z powstaniem Portu Lotniczego Solidarność - a więc jest o co się bić. Nie potrafię zrozumieć ,,Gościa", który udaje troskliwego mieszkańca SJZ, ale wyłazi z niego interes polityczny. Posiada on panaceum na wszelkie potrzeby i troski SJZ oraz jak widać ,,zna się na wszystkim" tylko że nie on został wybrany na Prezydenta i gdzieś na podrzędnym stanowisku klepie w godzinach pracy w klawiaturę komputera. Bezpośrednie połączenie z lotniskiem pozwoli malkontentom na swobodny odlot z naszego Jastrzębia-Zdroju.
Jest nadzieja dla naszego miasta i nie dajmy się ogłupiać ludziom którzy przedkładają swoje małe interesy przed dobro tego miasta. Tak trzymać Pani Prezydent bo to Pani zaproponowała w wyborach coś dla tego miasta i to Pani odpowiada za realizację programu który znaczna większość zaakceptowała - kierunek jest dobry...
" co to jest TEK"
Towarzystwo Entuzjastow Kolei Dziewietnastowiecznej.
Grupa ludzi, ktorzy wierza niezlomnie, ze parowoz moze wciaz ciagnac pietrowe oliwkowe wagony i beda nimi licznie jezdzili grzybiarze do Godowa i pracownicy UM do Turzy.
Niesamowita aktywność pani prezydent, po ogłoszeniu przez PMM programu Kolej+
To nawet dobrze, bo przynajmniej ona nie będzie rzucać kłód pod nogi, za dużo głosów wyborczych mogłaby stracić
Jednak czy kolej zostanie przywrócona, zależy tylko i wyłącznie od rządu. Koszty ogromne
Problemy będą jak widzę z ambicjonalnymi lokalnymi osobowościami, które zamiast posłuchać fachowców, będą forsować swoje idiotyczne wizje przebiegu trasy
Ja nie wiem którędy ma ta linia przebiegać, nie znam się na tym są mądrzejsi od tego
Działać i do przodu
@maziizam
Masz ode mnie 100/100 w rocznicę Niepodległej.
Napisz jeszcze może tylko, wyjaśnij ten czarodziejski skrót, ponieważ nie każdy może o tym wie, co to jest TEK?
@Gracz
To jest najlepsze, wisienka na torcie tego steku bzdur z lokowaniem produktu, zwanego żartobliwie UM.
"w końcu mamy w mieście gospodarza"
Być może nasza pani burmistrz to nauczycielem jest i dobrym, ale managerem żadnym, więc gospodarzem też.
@Gracz
I dalej...
"remontujemy na potęgę"
Zapominasz wszak, że remont to nie INWESTYCJA, a tych jak nie było, tak nie ma. INWESTORÓW również brak.
@Gracz
I dalej...
"sport kwitnie i rozwija się stając się chlubą"
Jastrzębski sport okrył się hańbą po ostatnich wybrykach wiceprezesa GKS i to będzie długo się za nami wlekło.
Ale wjazd do miasta nie jest potrzebny? Mam na myśli zamknięty, od 10 miesięcy pozostawiony bez żadnych działań, wiadukt na Al. Piłsudskiego, dojedziemy do miasta koleją?
@Gracz
I dalej...
"dzięki połączeniu kolejowym i to obojętnie jakim czy osobowym czy towarowym dostanie drugie życie"
Tak sie akurat składa, że połączenie towarowe mamy. Węgiel się na taczkach wywozi? I gdzie to drugie życie?
@Tomi
Ty jeździsz po Europie, ale palcem po mapie. Powiedz pustostanie, o jakich kosztach ty piszesz? Jastrzebianie mają jeździć do Wodzisławia autobusem, aby sie przesiąść na kolej????? Chyba przestałeś brać leki! Jastrzębie płaci DWA RAZY WIĘCEJ podatków na kolej niż Wodzisław. Idź się wyśpij i przeproś.
@Gracz
Ale żeś pojechał po bandzie, chłopie.
"marazmu i niemocy poprzedników" tym bardziej, że poprzednia kadencja należała do obecnej pani burmistrz
TEK dowiedziało się o tym spotkaniu, na które nie zaproszono strony społecznej, władz Wodzisławia ani Cieszyna.
Kiedy po godzinnej dyskusji dopuszczono nas do głosu:
- zarzuciliśmy UM, że ich projekty są wytyczone przez największe szkody górnicze (3-5 kat. szkód, czy to na Pawłowice czy na Żory, czy na Rybnik po linii JSK - teren wydobywczy od 2 do 5 kopalń); pytanie, czy ktoś z obecnych widział te miejsca na własne oczy, pozostało bez odpowiedzi,
- zwróciliśmy uwagę, że dyskutują o możliwościach, zamiast spojrzeć na potrzeby, a te są takie, że mieszkańcy JZ i okolicznych miejscowości muszą codziennie dojechać do szkoły i pracy, ta zaś często jest w sąsiednim mieście: Wodzisławiu, Cieszynie, Rybniku, Pszczynie, a najmniej z tego w Katowicach (dane GUS),
- zaznaczyliśmy, że prędkość, jaką da się tam uzyskać, to maks. 30-50 km/h pod warunkiem ciągłego usuwania skutków szkód górniczych, gdzie potrzebna będzie aut. kom. zast. lub dwa tory i praca na zmianę, jak robi to JSK ("tylko że ich na to stać, a czy stać będzie UM Jastrzębie?"),
- podkreśliliśmy, że czas jazdy z JZ do Katowic przez Wodzisław będzie podobny (1h 15m), co trasami proponowanymi przez UM Jastrzębie, a będzie to podróż bez przesiadek, gdyż, jak zauważył dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu UMWŚ, węzeł katowicki jest przeciążony i nie da się wprowadzić kolejnych kursów w godzinach szczytu,
- przypomnieliśmy, że w kierunku Wodzisławia prowadzą dwie byłe linie kolejowe pozostające we władaniu państwa (samorządu), łatwe w odtworzeniu i bez problemu szkód górniczych.
Na koniec zapytaliśmy, dlaczego na spotkanie nie zaproszono władz Wodzisławia, skoro dyskusja dotyczyła obietnic z Kolei+, gdzie jasno stało o połączeniu Jastrzębia Zdroju z Wodzisławiem Śląskim, na co odpowiedziano nam, że to Jastrzębie będzie decydować kogo chce do kolei, a kogo nie i nic nam do tego. (nasza dygresja: to niech Jastrzębie samo sobie odbuduje kolej z podatków mieszkańców).
Po tym, jak zaproponowaliśmy, żeby Jastrzębie skupiło się na zsynchronizowaniu autobusów w kierunku miejscowości, które kolei się nie pozbyły, zamiast topić pieniądze podatników w szkodach górniczych, zostaliśmy wyproszeni...
https://drive.google.com/open?id=10zYiDjC3x-I3BHe_m3EoAddx0IHZ1WIl