Kolej w Jastrzębiu zagrożona?
To, że kolej w Jastrzębiu będzie wydawało się być przesądzone. Jednak szkody górnicze mogą być poważnym problemem, przy realizacji tego projektu.
Samorządowcy z Godowa, Gorzyc, Jastrzębia spotkali się 24 września w Warszawie z pełnomocnikiem rządu do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcinem Horałą, omawiali trasy linii Kolei Dużych Prędkości, a dokładnie nr 170.
Przedstawiciele Jastrzębia i Mszany usłyszeli, że projektanci sceptycznie odnoszą się do wariantu linii biegnącej przez Jastrzębie-Zdrój. Mocno brany jest uwagę inny przebieg - wariant w 54, prowadzący ze Skrzyszowa wzdłuż autostrady A1 w Połomi i dalej przez Świerklany. Powodem mają być występujące na tym terenie szkody górnicze.
Samorządowcy ustalili, że w sprawie Kolei Szybkich Prędkości spotkają się w Warszawie jeszcze raz. Będą analizować, czy szkody górnicze w rejonie Jastrzębia, są na tyle poważne, że wymusza to całkowitą zmianę proponowanej przez nich trasy.
Ze strony miasta Jastrzębia-Zdroju niezmiennie kierowana jest do decydentów Centralnego Portu Komunikacyjnego rekomendacja przebieg linii 170 po śladzie starej linii 159 od Pawłowic do Jastrzębia-Zdroju, z utworzeniem przystanku/stacji kolejowej na terenie miasta.
- Powyższa rekomendacja została wyrażona we wspólnym stanowisku miasta Jastrzębia-Zdroju, gminy Godów, gminy Gorzyce i gminy Mszana, skierowanym do Pana Marcina Horały – Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. W naszym przekonaniu stanowisko to zagwarantuje optymalny pod względem kosztowym, logistycznym, społecznym i komunikacyjnym przebieg trasy kolejowej nr 170, minimalizując ewentualne negatywne konsekwencje dla mieszkańców, przedsiębiorców i innych podmiotów realizujących swoje inwestycje i zadania. W niniejszym stanowisku wyrażono również konieczność dalszych szerokich konsultacji prowadzonych przez podmiot odpowiedzialny za powstanie połączenia kolejowego, czyli przez Spółkę Zarządzającą Centralnym Portem Komunikacyjnym z mieszkańcami, podmiotami gospodarczymi, samorządami oraz wszystkimi innymi stronami zainteresowanymi przebiegiem trasy kolejowej nr 170 - wyjaśnia Izabela Grela z jastrzębskiego magistratu.
Dalsze przewidziane kroki to konsultacje na których mają zostać przedstawione przez CPK zawężone propozycje przebiegu linii kolejowej. Konsultacje te maja odbyć się końcem tego roku.
Ks. Pudlik tyle lat był i nie było problemu z kanalizajca a teraz od razu przeszkadza. Dziwna sprawa ten proboszcz zaczyna robić dziwnie.
p
Przydała by się ta kolej nie każdy ma własny samochod
HAWK, górnictwo jest marzeniem tych , którzy mieli problem z zaliczeniem podstawówki. Operatorem łopaty może zostać każdy, kombajn i obudowa mechaniczna to żadna zaawansowana technologia. Inni wolą pracę gdzie trzeba myśleć.
No I co? Fajnie się wydaje nie swoje pieniądze ...kasa poszła na budowę nowego Wiaduktu bo niby projekt uwzględnia pod nim linię kolejową ..A tu się okazuje że nic z tego....a wystarczyło po prostu zasypać kruszonym kamieniem ubić wyasfaltowac I dawno by było gotowe ....ale po co jak można roztrwonic nie swoje pieniążki ...Hetmanka kończ już WSTYDU
OSZCZĘDZ !!!!
Jak wam gruchot za 5 koła padnie to chętnie by się wsiadło w pociąg a takich gratów pod blokiem nie mało i proszę nie nazywajcie tych rzechow za samochody hehe
Do goscia
W Londynie też każdy woli autem jechać a kolej metro podziemnie i naziemne mają i jeżdżą ale po co na wsi kolej w sumie racja
I całe szczęście .
Na co komu tutaj kolej?
I tak kazdy autem spod domu woli jechać
Podziękuj gornikom
@HAWK przestań pitolic. Wam rylom się wydaje, że wszyscy chcą pracować w KWK. W 4 literach mam kopalnie. Schyłkowy przemysł degradujący ludzi i środowisko. Jesteście jak rak toczący ta ziemię. Wszystko niszczycie i żyjecie kosztem innych. Jesteście jak pasożyt. Im wcześniej zniknięcie tym lepiej dla wszystkich, nikt po was nie będzie płakał.
I tyle zostało z obietnic posła Matusiaka jaką to kolej dla Jastrzębia załatwił.
W sumie to to miasto na więcej nie zasłużyło.
""myślisz że górnicy są winni temu, że w Jbiu nie ma innego przemysłu
Sa. Dewastacja infrastruktury i srodowiska przez gornictwo to nie przypadek. Za czasow PRL gornictwo bylo mecenasem kultury i sportu. Obecnie nie jest, generuje tylko koszty dla miasta i mieszkancow.
Ty powinieneś się cieszyć że Cie wypłacą. O jakim rozwoju Bzia ty piszesz? Masz na myśli paczkomat? Niesamowicie są tacy ideolodzy którzy z niczego potrafią zrobić 8 cud świata.
Ten relikt przeszlosci dawno powinien byc zlikwidowany - raz na zawsze.
Marek nie dostałeś się pod spółkę? Boli Cię widzę górnictwo w Jastrzebiu, myślisz że górnicy są winni temu, że w Jbiu nie ma innego przemysłu itp, sam wiesz kogo to wina, daj ludziom spokojnie pracować
Trzeba zrobić kolejkę napowietrzną i problem szkód rozwiązany:)
Nic nie wybudują bo centralny port komunikacyjny to także już bajka. Obecne lotniska maja problemy przez Covida linie lotnicze w zagrożeniu. Może się okazać ze zostanie czystka
Od początku było wiadomo, że nic na tych szkodach nie powstanie. Hasło z KDP w Jastrzębiu wymyślił w czasie kampanii do sejmu poseł M. jako typowy bait.
Mszanie i Godowowi jest wszystko jedno czy pójdzie to przez Jastrzębie czy przez ich tereny (Połomia i Skrzyszów). Byle była stacja w okolicy.
Hahaha, nie róbcie wstydu. Jeśli ta linia ma być szybkich prędkości to zrozumcie, ze hamowanie do 30kmh w Jastrzebiu z powodu szkód byłoby gorszą reklamą niż całkowity brak kolei w osadzie.
Miasto Jastrzębie zajmuje się jedynie ustalaniem przebiegu trasy kolejowej z Katowic a co z drugim połączenie z Chybia które w planach ma CPK a które dewastuje całą dzielnice Bzie w tym nowe domy oraz spowoduje upadek tej dzielnicy i zatrzyma rozwój budownictwa jednorodzinnego na tym terenie i przenosiny ludzi poza Jastrzębie . Czy mieszkańcy Bzia zostaną pozostawieni przez włodarzy naszego miast sami w tej sprawie?
Jarek, pełna zgoda. Niestety Janecki wraz z innymi lobbystami górnictwa - wszyscy wiemy kto ma w tym interes, zabetonowali miasto na zawsze. Jestem pewien, że góra dziesięć lat jak wejdzie na masową skale wodorowa technologia wytopu stali. Wówczas JSW z chwili na chwilę będzie bankrutem. Jeśli ktoś nie wierzy to niech spojrzy na świat jaki był 10 lat temu. Kto myślał o produkcji na masową skalę samochodów elektrycznych, dronów, sztuczna inteligencja, popatrzcie na kolosalny postęp w przemyśle kosmicznym - tak to już przemysł. Niestety, Jastrzębie ze swoją tragiczną strukturą demograficzną - przewarzająca cześć to emeryci górniczy, pozostała, to słabo wykształceni górnicy. Miasto stało się zamkniętym zaściankiem zaklinającym rzeczywistość. Ludziom wydaje się, że zatrzymają postęp i że świat zawsze taki będzie. To ja mówię, jesteście głupcami, jesteście jak ślepiec, który idzie w przepaść mówiąc, wiem lepiej, tam jest droga. To powodzenia, a stąd spieprzam.
Głównym powodem zamknięcia Lini były właśnie szkody, czy coś się zmieniło w tej kwestii?? Tereny dzialek przy ul granicznej są mocno zdewastowane, linia kopalniana na baraniej górce jest stale remontowana!!!
Kierunek Mszana-wydobycie zakończone jaś-mos od 5lat już tam nie fedruje, mimo że teren jeszcze będzie osiadał to nie w takim stopniu jak w kierunku pawlowic
Wiadomo ze to była tylko kiełbasa wyborcza:) a głupi lud od 31 lat daje sie nabrac:)
Kolej na G. Matusiaka to będzie kolej jak G. Matusiak będzie ostatnią kadencję w Parlamencie RP, zaraz pociąg zobaczy światełko w tunelu i będzie w końcu kolej w Jastrzębiu Zdroju
Jaki Jastrzębie ma pożytek z kopalń?
ŻADNY!!!
Korzystają z tego głównie mieszkańcy SWD SR SCI SZO SRB.
Jak wszystko w tym mieście
Jeden z najaktywniejszych sejsmicznie rejonów świata buduje i użytkuje najszybsze pociągi na świecie. Pociągi śmigają po mostach i w tunelach a w Polszy wystarczy sąsiedztwo kopalni i "sie nie da". :))))))
Jesteśmy zaściankiem technologicznym na poziomie ugandy.. tyle.
Dalej słuchajcie i wierzcie w te bajki pani burmistrz !!! od początku wiadomo że w Jastrzębiu niema szans na powrót kolei !!! bo co zrobi z tym zalewiskiem na którym zresztą planuje zrobić teren rekreacyjny dla wędkarzy a które jest między Bziem a ul. Korfantego na miejscu starego torowiska. A poza tym dla kogo ta kolej jak miasto się wyludnia i niedługo zostanie sama starszyzna bo młodzi niemają tu żadnych perspektyw w przeciwieństwie do np. Żor czy nawet Pawłowic...zero inwestycji !!!
Po zamknięciu kwk proponuje metro otworzyć na poziomie 600 . Na takiej głębokości na będziemy pierwsi na świecie
Jak pociągi mogą jechać przez katowice, Rybnik, Wodzisław, to przez Jastrzębie już nie mogą, co za bzdury. Jak można tak oszukiwać?
A w Wodzisławiu i Rybniku już świętują na swoich forach, a przecież to głownie oni pracują w Jastrzębskich kopalniach, przyczyniająć się do szkód na terenie Jastrzębia.
Tak to jest, dać komuś obcemu u siebie dobrze płatną pracę, to ci nóż w plecy wbije.
@Weronika bez stanika
"Co na to nasza pani prezydent A.Hetman, oraz posłowie Gadowski i Mat?siak???"
Pani burmistrz ma na głowie ważniejsze sprawy jak na przykład układanie obietnic wyborczych na kolejną kadencję, a posłowie czochraty i uszaty, cóż... Ich bardziej interesuje stolica niż ta upadająca osada górnicza.
Kolej można zastąpić dronami z JSW.
Czysta żywa wieś.Jak nie masz samochodu to klęska, dworzec pks autobusów brak.Nie można wjechać nie można wyjechać. Drabasy ograniczone, co kilka godzin.Do pracy i na uczelnie nie dojedzisz. Szukać innych rozwiązań. Może na Śląsku firmy transportowe nie słyszały, że można w naszym mieście zrobić interes na transporcie osób
@Jarek
100/100
Dlaczego mnie to nie dziwi?Bo pod rządami Pani Burmistrz vel SŁITFOCIA żadna z szumnie zapowiadanych dużych inwestycji jakoś nie zostaje zrealizowana.No może poza żelaznym szlakiem rowerowym.Porażka.
Piszcie te swoje wypociny jak już coś będzie zrobione , mamy zamiar ,planujemy jest pomysł itd wtym mieście nawet murawa zaczyna być robiona przepraszam ogrzewanie murawy w środku ligi zimy ciepłe można było poczekać a tak płacz bo klub nie ma pieniędzy bo karnety ,bilety reklamy poszły się piórkać nie ma gospodarza
Takie są prawdziwe koszty wydobywania węgla. Poza miliardami dopłat do wczesniejszych emerytur, sprzątania po wyeksploatowanych zakładach (SRK), to jeszcze mamy trwale zdegradowane środowisko.
Co za głupki w ogóle, przecież od lat wiadomo było że szkody górnicze są tam zbyt nieprzewidywalne żeby tam coś poważnego postawić. No ale kreskę na mapie zrobili i zadowoleni.
Niestety nic poza wizualizacjami z tego nie wyjdzie, podobnie jak z CPK. Gigantyczny pic na wodę.
Z tymi pociągami, to nam jakoś nie po kolei...
Tytuł artykułu jest trochę niefortunny, bo nie chodzi o kolej w Jastrzębiu, a o linię KPD przez Jastrzębie. Mimo wszystko, znowu zostaliśmy wykolegowani przez "zyczliwych" sąsiadow z Rybnika i Wodzisławia, ktorzy za wszelką cene blokowali tą inwestycję przez Jastrzębie.
Co na to nasza pani prezydent A.Hetman, oraz posłowie Gadowski i Mat?siak???
To wiadomo było że ni będzie przez Jastrzębie biegla kolej , ludzie się napalili , władze nastraszył y ludzi ze prz z działki pobiegnie trasa a teraz figa z makiem.
Oj biedne hetmanówna czym się na fejsbuczku pochwali.... Pewnie coś wymyśli zaś jakiś wybieg dla psów wycinka dobrych drzew czy posąg że śmieci