Kolej w Jastrzębiu zagrożona?
To, że kolej w Jastrzębiu będzie wydawało się być przesądzone. Jednak szkody górnicze mogą być poważnym problemem, przy realizacji tego projektu.
Samorządowcy z Godowa, Gorzyc, Jastrzębia spotkali się 24 września w Warszawie z pełnomocnikiem rządu do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcinem Horałą, omawiali trasy linii Kolei Dużych Prędkości, a dokładnie nr 170.
Przedstawiciele Jastrzębia i Mszany usłyszeli, że projektanci sceptycznie odnoszą się do wariantu linii biegnącej przez Jastrzębie-Zdrój. Mocno brany jest uwagę inny przebieg - wariant w 54, prowadzący ze Skrzyszowa wzdłuż autostrady A1 w Połomi i dalej przez Świerklany. Powodem mają być występujące na tym terenie szkody górnicze.
Samorządowcy ustalili, że w sprawie Kolei Szybkich Prędkości spotkają się w Warszawie jeszcze raz. Będą analizować, czy szkody górnicze w rejonie Jastrzębia, są na tyle poważne, że wymusza to całkowitą zmianę proponowanej przez nich trasy.
Ze strony miasta Jastrzębia-Zdroju niezmiennie kierowana jest do decydentów Centralnego Portu Komunikacyjnego rekomendacja przebieg linii 170 po śladzie starej linii 159 od Pawłowic do Jastrzębia-Zdroju, z utworzeniem przystanku/stacji kolejowej na terenie miasta.
- Powyższa rekomendacja została wyrażona we wspólnym stanowisku miasta Jastrzębia-Zdroju, gminy Godów, gminy Gorzyce i gminy Mszana, skierowanym do Pana Marcina Horały – Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. W naszym przekonaniu stanowisko to zagwarantuje optymalny pod względem kosztowym, logistycznym, społecznym i komunikacyjnym przebieg trasy kolejowej nr 170, minimalizując ewentualne negatywne konsekwencje dla mieszkańców, przedsiębiorców i innych podmiotów realizujących swoje inwestycje i zadania. W niniejszym stanowisku wyrażono również konieczność dalszych szerokich konsultacji prowadzonych przez podmiot odpowiedzialny za powstanie połączenia kolejowego, czyli przez Spółkę Zarządzającą Centralnym Portem Komunikacyjnym z mieszkańcami, podmiotami gospodarczymi, samorządami oraz wszystkimi innymi stronami zainteresowanymi przebiegiem trasy kolejowej nr 170 - wyjaśnia Izabela Grela z jastrzębskiego magistratu.
Dalsze przewidziane kroki to konsultacje na których mają zostać przedstawione przez CPK zawężone propozycje przebiegu linii kolejowej. Konsultacje te maja odbyć się końcem tego roku.
A ja juz myślałem że będę miał dysponentka na której będę spał a kierowniczkiiem będzie Andrzejek i będzie pilnował żebym czasem czegoś nie musiał robić.
A miało być tak pięknie. Co na to poseł naszej ziemi Pan Matusiak?
Jak kopalnie pozamykają to po kiego kolej tu będzie miasto jak po Czarnobylu zostaną emeryci bo młodzi po uciekają z tej obsady
dajcie juz spokoj tym bajeczka o kolei, kazdy dobrze wie ze przez najblizsze 30lat nic takiego nie powstanie, a jastrzebie stanie sie w przyszlosci drugim walbrzychem
Nie wiem czy się śmiać czy płakać...
Prędzej będą dyliżanse niż pociągi .
Kiedy płacą premiem? Czes iźć na emerytórem, w końcu mam czterdzieści kilka lat i wyjehać z tej ópadającej osady gurniczej. Zamieżam osiedlić się z rzonom na Chelu albo wyjedziemy do Horwacji. Przytólem 8000 netto.
Tak przypuszczałem. Rylowe koło zamyka się. Miasto jest niewolnikiem rylowni. Rylownia niby coś tam płaci z podatków, ale za szkody już nie, np., słynny wiadukt. Niby daje jakieś miejsca pracy, ale tylko proste fizyczne dla niewymagających intelektualnie. Niestety, ta polityka kurczowego trzymania się rylowni zabetonowała to miasto na dziesięciolecia. W konsekwencji miasto umrze wraz z rylownią. Zresztą, proces gnicia trwa od lat - masowa emigracja młodych i wykształconych, brak jakichkolwiek inwestycji z powodu szkód górniczych, degradacja infrastruktury drogowej, znów szkody + fatalne zarządzanie Naczelnika Infrastruktury. Dodajmy do tego dramatyczny wizerunek miasta - miasto chamów, wulgarnych i roszczeniowych górników, wysoki wskaźnik przestępstw, zdegradowane środowisko, hałdy, zanieczyszczenie powietrza. No i tzw Jastrzębskie elity, tu od lat praktycznie bez zmian. Rada Miasta wciąż ci sami ludzie o wyjątkowo wąskich horyzontach. Tak koło katastrofy się domyka. Takie polskie Detroit.
Tu nie będzie żadnej linii kolejowej , kiedy to w końcu zrozumiecie opamiętajcie się w końcu .
Brawo bracia górnicy!
Czy potraficie coś jeszcze oprócz niszczenia własnego gniazda?
A tak, zapomniałam. Potraficie być jeszcze roszczeniowi i to bardziej niż destrukcyjni. To jest żenujące.
Zawsze powtarzałem, że nie warto mieć w Jastrzębiu kopalń, w których pracuje TYLKO 4 tys jastrzębian. Jastrzębskie kopalnie są TYLKO potrzebne okolicznym miastom i miasteczkom, których to mieszkańcy pracując tu za niezłe pieniądze , robią nam szkody górnicze.
To było wiadome od początku.
Że są szkody górnicze i nic z tego dobrego nie będzie.
Dokładnie z tego samego powodu nie pojawią się w tej upadającej osadzie górniczej żadni inwestorzy. Czas spojrzeć prawdzie w oczy. A górnicy niech dalej walczą o swoje miejsca pracy kosztem dalszych dewastacji.
Nie jest zagrozona, to bedzie pierwsza KDP w swiecie po niestabilnym terenie prowadzaca zygzakiem przez slaskie wsie, jednotorowa, z podziemnym dworcem. Taka superszprycha. Pan Horala znajacy sie na wszystkim, a najlepiej na przeslaniach gadajacych glupoty partyjnych kolegow, wszystko wyjasni i objasni.