Walka o pociąg! Ważą się losy kolei w Jastrzębiu
Miasto Jastrzębie-Zdrój podjęło walkę o to, aby odtworzyć połączenie kolejowe do Katowic. Prezydent apeluje do parlamentarzystów o wspólne działania. Stawką jest zapewnienie miastu szybkiego połączenia z Katowicami.
Miasto chciałoby, aby Jastrzębie otrzymało połączenie z Katowicami po śladzie starej linii kolejowej do Pawłowic. W mieście miałby się znajdować przystanek. Nie tylko nasze miasto popiera ten projekt ale również gminy Godów, Gorzyce, Mszana. Jednak Marcin Horała, Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego ocenia ten wariant sceptycznie. Wpływ na to ma negatywna opinia spółek górniczych odnośnie szkód górniczych znajdujących się na trasie.
- Otrzymaliśmy informację, że aktualnie najbardziej prawdopodobny jest wariant W54, czyli biegnący ze Skrzyszowa wzdłuż autostrady A1 w Połomi i dalej przez Świerklany - mówi Roman Foksowicz, zastępca prezydenta Jastrzębia-Zdroju.
I dodaje, że stanowisko miasta, jak i pozostałych gmin, pozostaje niezmienne.
- W naszym przekonaniu przebieg trasy kolejowej po linii nr 170 zagwarantuje optymalne pod względem kosztowym, logistycznym, społecznym i komunikacyjnym rozwiązanie, minimalizując ewentualne negatywne konsekwencje dla mieszkańców, przedsiębiorców i innych podmiotów realizujących swoje inwestycje i zadania - podkreśla.
Losy kolei w Jastrzębiu nie są przesądzone. W ministerstwie zapowiedziano kolejne spotkanie na ten temat.
Władze miasta nie zasypiają gruszek w popiele i już dziś apelują do parlamentarzystów o poparcie dla przebiegu rekomendowanego przez gminy.
- Z informacji przekazanych na spotkaniu dowiedzieliśmy się również że KDP będzie posiadało dwa tory. Częstotliwość przejazdu linią KDP pociągów InterCity, InterRegio i RegioExpress, naszym zdaniem całkowicie uniemożliwia ruch pociągów Regio, obsługujących połączenia lokalne. Propozycja pominięcia Jastrzębia-Zdroju w kwestii przebiegu KDP i pojawienie się wariantu wzdłuż autostrady A1, o którym wcześniej nie było mowy, nie satysfakcjonuje mieszkańców naszego miasta, a także regionu - mówi prezydent Anna Hetman.
Prezydent Anna Hetman napisała list do parlamentarzystów z naszego regionu z prośbą o współpracę o przywrócenie kolei w Jastrzębiu.
- Zwracam się więc z prośbą o podjęcie wspólnych działań pozwalających na korzystne dla Jastrzębia-Zdroju rozstrzygnięcie przebiegu linii kolejowej przez CPK Kolei Dużych Prędkości i utworzenie w naszym mieście pierwszego od granicy Polsko-Czeskiej przystanku na trasie Ostrawa-Jastrzębie-Zdró j- napisała w liście do parlamentarzystów
Budujcie w Warszawie ta wiocha wszystko wchłonie.
Tu nie jest potrzebna kolej . Tu wystarczą punktualne uczciwe czyste i stałe połączenia autobusowe . Są drogi są chętni tylko uczciwych przewożników brak .
Tak się wszyscy czepiają osób pracujących w Jastrzębiu z innych miast i okolic . A może jest tak że po prostu tu niema wykrztałconych ludzi którzy mogliby zająć te stanowiska .
Do 13:33.tak masz pojęcie o kolei jak nierób o pracy
Twierdzenie Towarzystwa Entuzjastów Wodzisławia o potężnych szkodach górniczych jest zwykłą bzdurą i nadużyciem. Po terenach Zagłebia Ruhry w latach 70-80tych, gdzie kopalń było 3 razy więcej niż na Śląsku, a szkody gornicze były największe w Europie, to pociągi jeździły grubo ponad 100km/h.
"bardzo się starają, aby w Jastrzębiu nie było szybkiej kolei."
Bo ten pomysl to bzdura. W Jastrzebiu trzeba normalnej kolei regionalnej, ktora z predkoscia 160km/h kilka razy na godzine lekkim skladem dojedzie sie Katowic i innych slaskich miast. Sklad taki jak Flirt (w Polsce produkuje sie pociagi tej klasy rowniez) z miejscami siedzacymi i stojacymi.
Kolej duzych predkosci jest niezwykle kosztowna w budowie i eksploatacji. Nie ma miejsca na swiecie, gdzie taka sluzy ruchowi lokalnemu.
na drogach też widzę znaki 40 nawet 30 na godzinę i co ??? auta tam jeżdżą 70 90.
Widać zawistni "przyjaciele" z Rybnika i Wodzisławia bardzo się starają, aby w Jastrzębiu nie było szybkiej kolei.
@Gość 11:17 w przeważającej części to byli mieszkańcy tej upadającej osady górniczej, co się wżenili i pobudowali w okolicznych wioskach powiatu SWD
Ale pociąg z węglem jeździ 10 km/h wczoraj widziałem.
@Windows
Jak to możliwe?
Bowiem decydencka świta w UM tej upadającej osady górniczej to w przeważającej części mieszkańcy W-wia.
do Jas.tak wożą 30 km na godz.A w Pawłowicach 20 na godz.jedz i zobacz co tam jest i który raz podnoszą tory a potem komentuj
Szkody górnicze?! Bzdura. Są szkody a kopalnie wożą węgiel pociągami i nic się nie dzieje.
Pani prezydentka zrobi konkurs, pozniej konsultacje, nastepnie projekt i juz po temacie. Nastepne wybory i kadencja. TeValeNowskie muuuly i tak na nia zaglosuja.
Jak to możliwe, zeby Towarzystwo Entuzjastów Kolei (TEK) z okolic Wodzisławia, zajmujące sie na codzień usuwaniem chwastów z nieczynnych pogórniczych torowisk oraz organizowaniem przejażdżek samochodem "Tico" po nieczynnych torach, zdołało w dosłownie kilka osób zablokować kolej w 90 tysięcznym mieście. A to tylko dlatego, ze my JASTRZĘBIANIE nie chcemy jeździć pociągiem do Katowic Bielska, DOOKOŁA przez upadający Wodzisław. Ja od razu wiedziałem że nasi "życzliwi sąsiedzi" z Wodzisławia i Rybnika będą mocno lobbować przeciwko szybkiej kolei w Jastrzębiu. Taki nasz los, bo do pracy w JSW przyjeżdża dziennie ok 8 tys mieszkańców tych miast. To się nazywa "wdzięczność".
Za wszystkie naprawy lini kolejowej powinna placić JSW. A głownie powinni płacić mieszkańcy ościennych miast pracujacy tu masowo i przyczyniający sie do szkód górniczych.
myszko
Trzeba zwołać prezydentów okolicznych miast i ich zapytać, można zrobić wizualizacje, filmiki, prezentacje za kilkadziesiąt tysięcy, nawet rozdawać baloniki a i tak nic sięnie zmieni.
W Jastrzębiu sie nic nie opłaca. Nawet te tzw. Galerie są beznadziejne i prawie puste.
To miasto dla emerytów. Bedzie
powoli razem z nimi umierało.
Zemsta Matusiaków :/
co się martwić.pani prezydent zna metody do celu, i będzie sukces
"kiedyś była u nas kolej i co przeszkadzały szkody górnicze"
Szkody gornicze zniszczyly tory, byly pozawijane jak dzikie weze, kilkaset metrow od basenu w Zdroju. Przez ostatnie lata w kierunku Wodzislawia jezdzil autobus zamiast pociagu, potem "zawieszono" wszystkie polaczenia. Zawieszenie oznaczalo likwidacje na wawsze.
To było wiadome od POczątku! Kto myślał inaczej jest naiwny.
W Japonii są trzęsienia ziemi kilka razy w tygodiu, ciągle ziemia drży. Jak Pociąg spóźni się 2 minuty, to jest hańba. Nasze mają opóźnienie nawet 6 h. Chociaż dobre połączenie z dworcem w Wodzisławiu, lub ściągnąć przewoźników
Dworzec pks zrobić.
Przykro to powiedzieć, niestyty nasze Jastrzębskie elity, to po prostu ludzie o ograniczonych horyzontach. Mówiac wprost głupi.
Jaka
Kolej na tym kopalnianym urobku ? Tu nie powstanie żadna fabryka ani żadna kolej . Górnictwo 100% i nic więcej . Szanujcie węgiel bo tutaj nic innego niema prawa bytu .
Zastanawiam się po co taka inwestycja.. dla jednego pociągu?
Przecież w tytule wyraźnie jest napisane ile ich dziennie będzie jeździć
negatywna opinia spółek górniczych.... a czym te spółki rozwożą ten swój węgiel ??? rowerami??
Będziemy mieli kolej tak jak mamy dla wszystkich darmową komunikację miejską. Szkody górnicze ! w innych miastach na śląsku nie ma szkód górniczych ? kiedyś była u nas kolej i co przeszkadzały szkody górnicze ? zawsze znajdzie się jakaś wymówka !!!
Przepraszam, ale nie mogę się teraz zająć koleją gdyż właśnie likwiduje górnictwo.
Kaj ta kolej, miała być.
Czy te pociągi będą kursować tak często jak obecnie Drabas???. Bo jak nie to szkoda kasy na taką inwestycję, są ważniejsze problemy, brak perspektyw dla młodych, pracy, kina z prawdziwego zdarzenia itp.
@Ciekawski
"Nie mogą zrobić jednego szybkiego bezpośredniego połączenia..."
Nie mogą, bo wówczas nie zarobią firmy znajomych pociotków z politycznego nadania.
Wystarczy trasa z Bzia na Jastrzębie i budowa nowego odcinka od ul. Cichej- Podhalańskiej z dworcem na Bożka
Zrobić wszystko w jednym miejscu, dworzec autobusowy, kolejowy i dla MPK
Małe koszty, kolej podmiejska z połączeniem w kierunku K-ce... Czechowice i wystarczy. Po co kolej szybkiej prędkości
Kolej niepotrzebna?Najlepszy środek transportu i my go nie chcemy?
kolej jest potrzebna do szczęścia.Żeby stąd wyjechac
Pani Prezydent proszę wybudować lotnisko i wszystkim gęby się zamkną
Pani Hetman zajmie się Pani lepiej wiaduktem przy Piłsudskiego, kanalizacją, i drogami w Jastrzębiu a nie koleją. Kolej nam nie jest potrzebna do szczęścia.
Po starym śladzie z Pawłowic to ścieżka rowerowa będzie ciężka..wyboista..A co dopiero trakcja kolejowa.. Dlatego gratuluję '' inwestycji'' wiaduktów na Al. Piłsudskiego :-p cyrk.. Ps: nic nowego w naszym mieście..
Towarzystwo Entuzjastow Kolei od dawna postulowało odtworzenie połączenia Wodzisław - Jastrzębie.To byłoby okno na świat. Szlak rowerowy okazał się ważniejszy.
Od początku było wiadomo,że jedyne optymalne połączenie kolejowe ze światem to połączenie z Wodzisławiem. Stąd pośpiech, żeby tę trasę zabetonować i stworzyc tam szlak rowerowy. Dziękujemy,Anno.