Pierwszy pociąg z Jastrzębia możliwy 2023/2024 r.?
Do piątku, 20 listopada, ma zapaść decyzja w sprawie wyboru trasy szybkiej linii kolejowej, łączącej Jastrzębie oraz gminy ościenne z Katowicami. Poważne szanse ma szlak poprowadzony wzdłuż autostrady A1.
Przypomnijmy, że Linie Regionalne Koleje Śląskie wraz z Marszałkiem Województwa Śląskiego złożyły wniosek do rządowego programu Kolej+. Program zakłada uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia miast wojewódzkich z miejscowościami powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają kolei pasażerskiej.
Złożony wniosek spełnił kryteria programu i zajął wysokie miejsce na liście projektów. Jest więc szansa na otrzymanie dofinansowania i utworzenie połączenia kolejowego Jastrzębie - Pawłowice - Żory - Czerwionka-Leszczyny - Katowice, jednak samorządy muszą również finansowo zaangażować się w projekt. Wartość zadania wynosi aż 600 mln zł, z czego 15 % w ramach tak zwanego wkładu własnego muszą pokryć samorządy przez teren, których pobiegnie trasa.
Na początek trzeba wydać 2 mln zł na wykonanie projektu i studium wykonalności zadania. 800 tys. zł zadeklarowało województwo, pozostałe 1,2 mln zł zostało podzielone na samorządy. Wstępnie Jastrzębie-Zdrój zapłaci 500 tys. zł, Żory - 350 tys. zł, Pawłowice 200 tys. zł, a Czerwionka-Leszczyny - 150 tys. zł.
Jak poinformował Urząd Gminy Pawłowice, zaangażowany w projekt reaktywacji linii kolejowej, jeżeli wniosek zostanie wybrany do dofinansowania, pierwszy pociąg wyruszy na przełomie 2023/2024 r. Prawdopodobnie zostanie wybrany wariant drugi, czyli trasa przez Pawłowice i Żory.
Kłamstwa i idiotyzmy wyborcze PIS -u , Jastrzębie będzie bez pociągu to tylko w Warszawie budują głupie metro i obwodnice ,stadiony narodowe.
Dajcie spokój z tą koleją .Jak ma być ekonomicznie i wygodnie dla mieszkańców niech miasto sfinansuje kilka autokarów i utworzy regularną ! linię do Katowic . Sukces murowany a koszty minimalne . Jeden warunek : właściciel nie może być prywaciakiem .
Co za chory bełkot, ile samochodów na ilu mieszkańców przypadało 30 lat temu że porównujesz do dzisiejszych czasów? Bo dziś są średnio cztery na trzyosobową rodzinę.Kto i po co dziś będzie jeździł tak często pociągami do Wisły gdzie już i tak tam nic ciekawego nie ma skoro każdemu wygodniej wsiąść w samochód .
Do jakiej Wisły ..... czytać nie umiesz ? Jastrzębie - Pawłowice - Żory - Czerwionka-Leszczyny - Katowice
Jak będzie pociąg do Wisły, jak 30 lat temu, to będzie wspaniale.
Pociąg ten był zawsze pełny, a w Pawłowicach ludzie już nie mieli miejsc. Trzymam mocno kciuki!
A ta osoba, co non-stop krytykuje pod wieloma nickami, niech się puknie w pustą główkę.
do @konduktorka i innych:
Jeśli wybiorą wariant wzdłuż autostrady A1 (co jest najbardziej prawdopodobne) to CPK wraz PKP utworzą koleją lokalna abyśmymogli tam dojechać bo sam główny dworzec ma mieścic się własnie obok autostrady (prawdopodobnie Mszana/Połomia).
Ja trzymam kciuki za kolej głównie z niechęci do monopolu firmy na "D", myślę, że wielu ludzi z Jastrzębia myśli podobnie.
Zaraz mamy 21 listopad chciałbym się dowiedzieć i sytuacji która zapadła !
Spoko, galeria w Żorach też nie ma sensu. Zbyt blisko Bielsko i Katowice z dużo lepszą ofertą!!!
Przecież istniała linia kolejowa Żory - Pawłowice - Jastrzębie - Wodzisław Śl. i została zlikwidowana jako nie ekonomiczna a teraz ma być nowa i ma być ekonomiczna?. Bardzo w to wątpię.
Jak można tak żartować z mieszkańców. Zabiera się nam prawo do godnego życia kosztem głupich inwestycji.
Ta kolej w jastrzębiu jest tak droga i tak potrzebna jak hetmanka z pilarską na stołkach urzędniczych.
Ja tam chetnie skorzystam z pkp jak bedzie.
I mam nadzieje ze jak w reklamie Tyskie podstawi swoje wagony.
Pewnie to będzie Shinkansen. Odjazd wprost spod biura jednego .osła. Stacja końcowa we Włoszczowej. W pierwszym transporcie pojedzie maszt.
Dokładnie, potrzebna ta kolej w Jastrzębiu jak świni siodło, jak kiedyś pisałem że w galeriach jastrzebskich jedynie hula wiatr i że giewno tu jest a nie żaden wybór, że lepiej jechać do Silesi w Katowicach to było wielkie larmo na forum a po czasie się okazało że zamykał się jeden sklep za drugim a teraz jeszcze się zwijają do nowo otwartej Wiślanki w Żorach.Tak samo będzie że stacją PKP
Trzymam kciuki za to by tak się stało
Kolej szybkich prędkości w Jastrzębiu będzie wyglądać jak kolej w jednym odcinku serialu "Ranczo" wóz Drzymały ciągnięty przez konia hahahahaha
Jedynym sensownym rozwiązaniem jest dworzec w centrum, a najlepiej na A.Bożka.
Przebieg lini kolejowej wzdłuż ul.Podhalańskiej, gdzie jest b.duzo miejsca.
I gdzie ta decyzja?
Ta kolej bedzie używana jastrzebiu jak kino galerie irestauracje . Każdy chce a potem stoi to puste i bezużuteczne .
Podobno jak to ruszy to Krzysio nie będzie już posłem i zostanie konduktorem a Ania będzie opuszczać szlaban chyba tylko do tego się nadają.
Projekt i "studium wykonalności" 2 mln zł, drogie dziś są te artykuły piśmiennicze. Masakra. Złodziejstwo w biały dzień z naszych podatków.
jedzie pociąg z daleka
nikt na stacjach nie czeka
maszynista ponury
sypie węgiel do dziury
jadą cztery wagony
i piąty doczepiony
"wars" zaś w szóstym wagonie
bigosem w nos nam wionie
jedzie pociąg z daleka
nikt na stacjach nie czeka
a konduktor pijany
obija się o ściany
jedzie wagon pocztowy
poczciarz chłop jest morowy
stoi bo ma czyraki
jadą listy i paki
jedzie pociąg z daleka
śpią dróżnicy w swych budkach
leci wagon po torze
i butelki po wódkach (po wódkach)
pędzi pociąg z daleka
ma czerwone bufory
wszystko równo wymiecie
co mu wlezie na tory
Stały muchy będzie wiosna .Co bzdety i kłamstwa.
w końcu i tak wyjdzie na to, że busami będą dowozić do dworca w Wodzisławiu Śl.
do Benek ty szkołe specjalną ukończyłeś bo piszesz z tego poziomu
można od trakcji zacząć i zamontować podwieszane rowery
Trzy jeszcze ktoś wieży, rze ktoś bendzie w tym rokó w tej ópadajoncej osadźe gurniczej? Bo ja w to wontpiem.
Wy tak serio z tą koleją??????
A dworzec główny w Rybniku czy w Żorach?
- przynajmniej rok na opracowanie studium wykonalności a więc mamy już 2022
- przynajmniej pół roku na rozpisanie przetargów i wyłonienie wykonawców ( wersja optymistyczna ) i zebranie potrzebnych środków na budowę .....mamy połowę 2023 roku
- zostaje pół roku na budowę linii kolejowej na terenach zdewastowanych przez szkody górnicze .(sic)
- Pierwszy pociąg z Jastrzębia możliwy 2023/2024 r.?
Teraz widzicie że to bajki z mchu i paproci .
Na początek trzeba wydać 2 mln zł na wykonanie projektu i studium wykonalności , a jak wniosek nie zostanie wybrany do dofinansowania to 2 miliony pójdą do .......nie nie !!! pójdą do kieszeni projektanta .
Weźcie się już nie wyglupiajcie.
Po polskich torach jeżdżą kilkukedziesiecioleetnie en57 których konstrukcja wywodzi się od berlińskich s-bahnow sprzed ii wojny. W ciągu dwóch lat Polska niby ma się stac potęgą kolejową.