Rybnik i Jastrzębie będą miały zeroemisyjne autobusy za potężne pieniądze. Jak to wpłynie na środowisko?
W poniedziałek (5.09.) podpisano umowę między samorządami a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który dofinansuje zakup zeroemisyjnych autobusów dla Rybnika i Jastrzębia-Zdroju. - Inwestycje realizowane są w ramach programu "Zielony Transport Publiczny", który ma na celu obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój "zielonej" mobilności - przekazuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Ogromne pieniądze na "zielony" transport publiczny
NFOŚiGW przekaże miastu Rybnik 45,5 mln złotych dotacji na zakup 20 autobusów o napędzie wodorowym, z kolei Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu dostanie 26,3 mln zł dotacji oraz 8,7 mln złotych pożyczki na zakup 11 autobusów o napędzie elektrycznym.
W ramach projektu zostaną również zakupione mobilne lub stacjonarne ładowarki wolnego ładowania (21 szt.). Zaplanowano również przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 430 osób - kierowców oraz mechaników.
Rybnik stawia na wodór
Rybnik planuje zakup 20 autobusów o napędzie wodorowym. Zakupione pojazdy o długości 12m będą niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Posiadać będą również monitoring, alkoblokadę oraz defibrylator. Ponadto, w ramach niniejszego projektu zaplanowano przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 6 mechaników i naukę obsługi pojazdu.
MZK kupi elektryki
Jastrzębie-Zdrój w ramach przedsięwzięcia planuje zakup 11 autobusów o napędzie elektrycznym o długości 12 metrów. Zakupione pojazdy będą niskopodłogowe i dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Ponadto, w ramach niniejszego projektu zaplanowano przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 26 kierowców i naukę obsługi pojazdu.
Całkowity koszt inwestycji to 35 121 420 zł, dotacja z NFOŚiGW to 26 341 065 zł oraz pożyczka 8 780 355 zł.
Zakończenie projektu w Rybniku planowane jest na 23 października 2023 roku, w Jastrzębiu - na 31 marca 2024.
Co to zmieni?
Jak wynika z szacunków, Rybnik zmniejszy emisję CO2 o ponad 1 344,62 tony/rok, ograniczy emisję tlenków azotu o ok. 0.006 tony/rok oraz emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 1,03 tony/rok.
Z kolei Jastrzębie-Zdrój zmniejszy emisję CO2 o 579,53339 Mg/rok, a także ograniczy emisję tlenków azotu o 1,67420 Mg/rok oraz emisję pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,02822 Mg/rok.
/źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska/