Drogi Użytkowniku,

Dziękujemy za zainteresowanie portalem JastrzebieOnline.pl.

W związku z nowymi regulacjami o ochronie danych osobowych zaktualizowaliśmy chcemy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych przez serwis JastrzebieOnline.pl. Dbamy o to aby Twoje dane były bezpieczne. Jednocześnie informujemy o stosowaniu plików cookies.

Zaktualizowaliśmy w tym celu regulamin portalu oraz politykę prywatności i plików cookies – prosimy o zapoznanie się z nimi.

Klikając przycisk „przejdź do portalu” akceptujesz nowe postanowienia wymienionych dokumentów.

Zamknij komunikat
Pogoda na dziś zobacz prognozy
 15°13°
31 maja 2019

Koleją z Jastrzębia do Centralnego Portu Komunikacyjnego i Ostrawy

Koleją z Jastrzębia do Centralnego Portu Komunikacyjnego i Ostrawy
fot. kolejeslaskie.com

Centralny Port Komunikacyjny ma być zbudowany pomiędzy Warszawą a Łodzią. Mieszkańcy Jastrzębia mają mieć zapewniony dojazd do niego koleją oraz połączenie z czeską Ostrawą.

 CPK  to nie tylko nowe lotnisko, ale też linie kolejowe. W ramach tzw. szprychy nr 7 ma powstać 274 km nowych linii, a 367 km zostanie zmodernizowanych. Do sieci kolejowej zostaną włączone: m.in. Końskie, Żabno, Jastrzębie-Zdrój, Mszana Dolna i Limanowa, do których dziś nie da się dojechać pociągiem.

Biegnąca z Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego, tzw.  szprycha nr 7 obejmuje Centralną Magistralę Kolejową (CMK) wraz z jej przedłużeniem do regionu małopolsko-śląskiego. Właśnie tam powstanie Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ). W zasięgu 45 minut od niego mieszka ponad 6 mln ludzi.

Dzięki WMŚ powstanie równoległy ciąg komunikacyjny będący przedłużeniem CMK na południe i umożliwiający skrócenie czasu przejazdu z Warszawy do Katowic i Krakowa (w obu relacjach ok. 1,5 godz.). Dzięki inwestycjom CPK, czas przejazdu między Katowicami i Krakowem skróci się do ok. 35 min.. Sieć kolejowa obejmie największe polskie miasto dziś bez dostępu do kolei, czyli Jastrzębie Zdrój, który zostanie skomunikowany m.in. z czeską Ostrawą.

- Korzyści dla pasażerów jest więcej. Końskie, Żabno, Jastrzębie-Zdrój, Mszana Dolna i Limanowa dziś wykluczone transportowo, przestaną być białymi plamą na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski m.in. Kielc, Tarnowa i Nowego Sącza. Szprycha nr 7 poprawi dostępność transportową woj. świętokrzyskiego, Małopolski i Śląska, zapewniając szybsze podróże między miastami w rejonie i do stolicy - mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy.

29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Tego dnia premier RP Mateusz Morawiecki przedstawił założenia Programu Kolejowego CPK na konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna.

- Zależy nam, żeby mieszkańcy wszystkich regionów w Polsce, z miast i wsi mieli równy dostęp do kolei, żeby mogli wygodnie podróżować do każdego zakątka kraju. Te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego państwa - mówił premier.

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.

Polub i udostępnij
Czytaj też

Jest 2 mln euro na reaktywację kolei w Jastrzębiu Jest 2 mln euro na reaktywację kolei w Jastrzębiu

Prezydent Hetman pisze list do premiera w sprawie kolei Prezydent Hetman pisze list do premiera w sprawie kolei

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (30)
Gość03.06.2019 0:08

Baju Baju a naiwniaki wierzą

Jkh01.06.2019 23:51

Kiedy będzie kfc

robić a nie zapowiadać01.06.2019 23:10

Plany, plany, plany ... a realizacja jest widoczna w budowanej ścieżce rowerowej starego nasypu.
A przy tym szczyty chamstwa widoczne choćby w łomocie na stadionie do późnych godzin nocnych podczas "pikniku JSW". UM upodobni się do PiS. Tylko zapowiada dobre czasy a tworzy chamstwo.

Zjs01.06.2019 13:37

Dobra dobra. Ale najpierw naprawta wiadukt na Piłsudskiego.

Pracownik pogrzebowego01.06.2019 9:00

Najważniejsze że poseł Krzysztof rozpoczął kampanię i będzie dyktando jak przed każdymi wyborami

LG01.06.2019 6:55

@Lowerboj: no zasadniczo to dokładnie tak jak piszesz. Bądź co bądź mapka MI wyraźnie wskazuje że szlak kolejowy "do Jastrzębia" to obecna LK93 Czechowice-Zebrzydowice-Granica Państwa, tylko tyle że planuje się wyprostowanie serpentyny torów przed Zebrzydowicami.

Lowerboj31.05.2019 18:40

@LG Toteż właśnie. Idąc dalej Twoim tokiem myślenia, Katowice też mają swój airport. Tyle, że w Pyrzowicach ;-)

Pokaż wszystkie opinie (30)