Jastrzębie jednak bez linii CPK? Szkody górnicze uderzają w Kolej Dużych Prędkości
Włodarze Godowa, Gorzyc, Mszany i Jastrzębia-Zdroju spotkali się 24 września w Warszawie z pełnomocnikiem rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego celem omówienia trasy linii Kolei Dużych Prędkości nr 170, która ma przebiegać przez nasz region. Tam usłyszeli, że wariant przez Jastrzębie nie jest już brany pod uwagę. Dlaczego?
Dzięki wsparciu senator Ewy Gawędy, Roman Foksowicz, wiceprezydent Jastrzębia Zdroju, Mariusz Adamczyk, wójt Godowa, Daniel Jakubczyk, wójt Gorzyc i Mirosław Szymanek, wójt Mszany pojechali na spotkanie z wiceministrem infrastruktury Marcinem Horałą, by przedstawić mu wspólne stanowisko, popierające najkorzystniejszy dla tych gmin przebieg kolei szybkich prędkości przez Jastrzębie Zdrój. Tymczasem okazało się, że projektanci przestali brać ten wariant pod uwagę. - Forsowany jest najmniej korzystny dla gminy Mszana i gminy Świerklany wariant W54, czyli biegnący ze Skrzyszowa wzdłuż autostrady A1 w Połomi i dalej przez Świerklany. Nie chcemy się na taki przebieg zgodzić - mówi wójt Mszany, Mirosław Szymanek.
- Zrezygnowali z wariantu przez Jastrzębie Zdrój po opiniach spółek górniczych powołujących się na duże szkody górnicze. Konsultowali się jednak tylko z JSW i PGG, nie pytano o zakres wpływów górniczych Spółki Restrukturyzacji Kopalń. A przecież u nas również szkody i wpływy górnicze nadal występują - mówi Szymanek.
Samorządy przekazały wiceministrowi pisemne uwagi wobec wariantu W54, który jest najgorszą opcją dla Mszany, oznacza bowiem przecięcie autostrady, wielu dróg, ingerencję w zabudowę jednorodzinną, hałas i inne utrudnienia. - Zwróciłem także uwagę, że z powodu różnicy wzniesień i szkód górniczych inwestycja będzie niezwykle kosztowna - mówi wójt Mszany.
- Dobrze, że to spotkanie się odbyło, bo dowiedzieliśmy się, że proponowany przez samorządowców wariant został wstępnie odrzucony. Jednak dzięki spotkaniu nic nie jest jeszcze przesądzone. Wójt Szymanek zwrócił uwagę na to, że wariant, za którym optuje obecnie CPK również przebiega po szkodach górniczych. Tego CPK nie wie, bo nie konsultowało się ze Spółką Restrukturyzacji Kopalń, która jest właścicielem tych terenów – mówi senator Ewa Gawęda. Jak dodaje, na spotkaniu ustalono, że zorganizowane zostanie kolejne spotkanie samorządowców z przedstawicielami CPK, projektantami i szefami spółek górniczych. - Po to, by wypracować jak najlepszy przebiegi linii nr 170 – kończy Gawęda.
- Ustaliliśmy, że spotkamy się jeszcze raz: CPK, samorządy i spółki górnicze, aby przeanalizować, czy prognozowane szkody górnicze w rejonie Jastrzębia będą tak duże, że faktycznie uniemożliwią budowę linii szybkich prędkości do tego miasta. Trzeba szukać innych rozwiązań, bo wariant W54 jest dla nas po prostu zły - dodaje wójt Szymanek.
Ludzie
Była senator.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
To, że Jastrzębie nie będzie miało CPK to jedno - ale czy już na zawsze pozostanie grajdołkiem bez kolei? Na razie wszystko na to wskazuje bo owszem programy typu Mieszkanie Plus czy Kolej Plus brzmią fajnie ale... na razie są tylko teorią. Jeśli ktoś chce mieszkać w cywilizowanym mieście z dworcem kolejowym - powinien się wyprowadzić z Jastrzębia.
@Arteks napisałeś: "dzięki silnemu lobby rybnickiemu, jedną z najdłużej działających kopalni będą Jankowice"
i w sumie napisałeś prawdę jesli do tego lobby RYBNICKIEGO a nie Wodzisławskiego należą Gawęda i Kolorz.
Anna Chetman prezydentów na Jastrzębia-Zdroju jest słabą POlityczką,która zbudowała na torach szlak rowerowy i twierdzi,że to sukces.
#Afteks- rybnickie kopalnie znikną prędzej niż myślisz a to co tam siwy Kolorz podpisał to nawet on w to nie wierzy.Tak jak zasypali szyb w Jankowicach koło Studzienki tak będzie wszedzie.A co do szybkich pociągów to bajki z mchu i paproci!
Od początku pisałem, że CPK to projekt nierealny do zrealizowania w tej formie, w tym zakresie i z takim przebiegiem. Nawet bogate Niemcy nie budowali magistral po szkodach górniczych w latach 70. kiedy jeszcze tam fedrowano. Teraz pomału będziemy się dowiadywać o wycofywaniu się z kolejnych "szprych", aż okaże się, że zbudowany będzie tylko nowy odcinek z CMK do lotniska - oczywiście jeśli to powstanie. Niedawno media podały info, że w Polsce zagrożone bankructwem są aż 4 porty lotnicze (a przecież CPK jeszcze nie powstało). @Don_C - górnictwo odejdzie do przeszłości - aczkolwiek dzięki silnemu lobby rybnickiemu, jedną z najdłużej działających kopalni będą Jankowice. Myślę, że kto jak kto - ale ty chyba to doceni? ;) Aby stworzyć taki piękny projekt jak Hoym trzeba: ładnych obiektów, zaangażowanych pasjonatów, dużo pieniędzy. I dlatego w naszym regionie rewitalizacje dużych obiektów są zarezerwowane w zasadzie tylko dla jednego miasta - Rybnika.
Racja panowie, Jastrzębie jest miejscowością bez historii, bez kolei i bez przyszłości. Tak jak szybko powstało tak szybko upadnie @Don C żeby były Muzea jak na Hoymie to coś musi mieć ze 100 lat albo i więcej. W Jaszczymbiu chyba nic się na żadne muzeum nie załapie, chyba, że samo Bad Koningsdorf bei Loslau czyli uzdrowisko królewskie obok Wodzisławia.
Patrząc na opluwanie górnictwa z każdej strony to za 10 lat już będą tylko muzea jak na Hoymie. Inna sprawa że administrator na sesji z miesiąc czy dwa temu powiedział że sprawa jest już przesadzona i nie ma się czym zajmować. Pewnie się nie przyzna że TEK robi więcej dla koleji w naszym powiecie niż on z całą armią urzedasow.
@ja11 za 10 lat górnik to będzie tak samo obciachowe miejsce pracy jak akwizytor lub pani stop. Więc dziwne jest budowanie prestiżu miasta na czymś tak przestarzałym jak górnictwo. No ale Jastrzębie to miejsce nie tylko bez kolei ale i bez ambicji.
Wodzisław nie padnie, Jastrzębie już niestety pada, to wielka płyta, bez klimatu, rynku, starych uliczek, to takie blokowisko, które obecnie nie jest w ogóle modne. Kto normalny chciałby tam mieszkać? Po górnictwie padnie raczej całkowicie. A kto zresztą mówi, że to JSW ma paść? Niech sobie fedruje yno jak węgla braknie to pod osiedlem jest go jeszcze dużo i wtedy kto wie czy wtedy nie racjonalnym będzię wyburzyć osiedle albo bloki z 10 piętrowych do 3 piętrowych obniżyć żeby był zapas energii i węgla do wydobycia? Słyszałem że gdzieś takie plany obniżania wysokich bloków były, ale nie pamiętam o jakim miejscu to była mowa.
Nienawiść wam oczy zaślepia, bez JSW padnie pół regionu a na pewno Wodzisław.
@Znawco nieznawco, na niczym się nie znasz. Po pierwsze - nigdy nie zbierałem żadnych metali - może ty zbierasz i masz jakiś kompleks tego zawodu? Po drugie - w Wodzisławiu nie jest więcej górników niż w sąsiednich miastach, a po trzecie pokaż ten raport o tym że "Wodzisław padnie". Buhahaha, wpływy z podatków to skończą się w tym osiedlu zwanym Jastrzębiem.
zxc@
Ale błysnąłeś niepowtarzalną "intelugencją" że Wodzisław radzi sobie bez górnictwa. He he he
W 50 tys Woodzisławiu(gdzie nie ma ani jednej kopalni) mieszka więcej górników, niż w 90 tys Jastrzębiu. Czytałem kiedyś raport, że po likwidacji JSW, pierwszym miastem, które "padnie", będzie Wodzisław. I co wtedy?
Znowu będziesz musiał zająć się zbieractwem metali kolorowych.
@op ja nie mam nic wspólnego z tym coraz mniej komu potrzebnym górnictwem. Wodzisław świetnie radzi sobie bez górnictwa, a skoro ten węgiel będzie tak bardzo potrzebny to kiedyś Jastrzębie zostanie rozebrane i węgiel spod osiedla wybrany, bo tam jest dużo ton wągla. W miejscu gdzie stoi ten poroniony komunistyczny pomysł zostaną doły i hołdy. Może tylko pomnik Gierka sobie postawcie pośrodku tego waszego "miasta" bez tradycji, bez kolei i bez perspektyw.
Znam tereny na wyspach, baaardzo aktywne sejsmicznie gdzie śmigają najszybsze pociągi świata. W Polszy wystarczy sąsiedztwo kopalni i się "nie da". :)))))
tłoczek zawsze też można pojechać do Wodzisławia i pokazać mu jak wygląda upadające miasto bez perspektyw
Czyli jednak wygrał rozsądek! Pchanie się z linią szybkich prędkości przez jastrzębski węglowy grajdołek to byłby objaw skrajnej nieodpowiedzialności projektantów. Ktoś jednak w tej Warszawie myśli. No to czekamy na nowe warianty. Kolej jest potrzebna w miastach i ludziom o miejskim stylu życia. W Jastrzębiu nie ma restauracji, nie ma centrum, nie ma rynku to i kolej jest niepotrzebna. Zawsze można z dzieckiem podjechać do Wodzisławia i pokazać mu jak wygląda pociąg albo nawet wsiąść tam i zrobić sobie wycieczkę do Czech czy Warszawy.
CPK
@op co to znaczy nieźle funkcjonował? Osiedle Jastrzębie to sztuczny komunistyczny twór, czy się komuś to podoba czy nie. Natomiast te stolice powiatu o których pisze Bronek z Godowa (pewnie przesiedleniec i uciekinier z osiedla w Jastrzębiu), będą istniały niezależnie od górnictwa. @Bronek o jakiej nienawiści piszesz? Stwierdzam fakty. Samo Jastrzębie się zwinie i pozostanie tam garstka mieszkańców w tych blokowiskach, po zamknięciu kopalni gdzie nie będzie zbyt dużych szkód. Głupotą komunizmu było budowanie wielkiej płyty na pokładach węgla, którego nikt pod tym osiedlem kopać zbytnio nie może. Dlatego już rozebrali Diament bo pod nim są pokłady węgla. Jastrzębie to kopalnie, mieszkanie tam i miasto w tym miejscu to był poroniony pomysł.
zxc-ten jak piszesz sztuczny twór jeszcze będzie nieżle funkcjonowal wiele lat bo to nie JSW jest do likwidacji tylko PGG a te miasta które wymieniłeś są tylko sypialniami dla pracownikow zakładow w okolicy Jak tych zakładow zabraknie to niestety ty bedziesz musiał się zwijać
do zxc@
Skąd w tobie tyle nienawiści?
Ja akurat jestem wdzieczny Jastrzebiu ze tam pracuję i nieźle zarabiam, bo niestety stolica mojego powiatu-Wodzisław to najsłabsze gospodarczo miasto w regionie.
I nie ciesz się z likwidacji jastrzębskich kopalń, bo tam w zdecydowanej większości pracują mieszkańcy pow. wodzisławskiego.
Przez własnie takich kłótliwych przygłupów jak ty, jest tyle nienawiści.
Jastrzębie to miasto-osiedle raczej - bez perspektyw. Z roku na rok mocno spada liczba mieszkańców, gdy zamkną KWK to w ogóle całkiem się to osiedle zwinie. Za to takie miasta jak Wodzisław, Rybnik, Żory,Racibórz, trwają i będą trwać bo to nie są sztuczne twory jak Jastrzębie. Puszczanie tam kolei nie ma sensu po pierwsze bo i tak się Jastrzębie wyludni, a po drugie bo tam są ogromne szkody górnicze. Linia powinna biec przez Rybnik i Wodzisław, bo się od ponad 100 lat sprawdza i ma się dobrze, trzeba ją tylko zmodernizować pod 160 km/h poprostować łuki porobić tunele i wiadukty.
Z CPK będzie tak jak z elektrownia atomowa ...na rysunku.
Przecież mówili że priorytetem jest połączenie kolejowe Jastrzębia, a teraz tak poprostu nie biorą tego nawet pod uwagę? Kpina
http://tek.wb.pl/kdp/2020-07-24_pptek.pdf
https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/1967865746677514
Kolejne „plusy” górnictwa a ja mówiłem ze to górnictwo będzie nas jeszcze dużo zdrowia kosztowało
Oczywiście, że KDP przez Jastrzębie to samobójstwo. KDP powinna biec w jednym z 3 wariantów:
1. Rybnik-Wodzisław-Turza-Gorzyczki do Bogumina
2. Świerklany - Wilchwy - Gorzyczki
3. Świerklany Mszana-Gorzyczki (wzdłuż A1).
Reszta jest bez sensu i szkoda o innych wariantach dyskutować. Może dotrze to do tych włodarzy gmin. Pani Senator też to powinna zrozumieć.
A tyle szumu było