Bilet na telefon – wygodna nowa usługa w MZK cieszy się popularnością
Około 700 sprzedanych biletów okresowych oraz prawie 6 tysięcy jednorazowych w ciągu pierwszego miesiąca działania nowej usługi MZK. „Bilet na telefon” cieszy się coraz większą popularnością.
Bilet na telefon – wygodna nowa usługa w MZK cieszy się popularnością
Od miesiąca pasażerowie Międzygminnego Związku Komunikacyjnego mogą zdalnie kupić bilety przy użyciu smartfona. Nowy system nie tylko zdecydowanie ułatwia sam zakup, ale jest również bezpieczny pod względem epidemiologicznym. Unikamy bowiem kontaktu ze sprzedawcą (w przypadku zakupu w autobusie - z kierowcą).
Usługę uruchomiono pod koniec sierpnia. Przez miesiąc pasażerowie kupili w ten sposób blisko 6 tysięcy biletów jednorazowych. Najczęściej sięgali po bilety ulgowe na trasę od 8 do 12 przystanków (ponad 20% udziału). Popularnością cieszyły się także bilety na najdłuższe trasy – powyżej 18 przystanków. Kupiono także blisko 700 biletów okresowych. W tym zestawieniu dominuje bilet miesięczny ulgowy na wszystkie miasta i gminy. To około 40% całej sprzedaży.
– Dane te pokazują, że na tle innych podmiotów organizujących komunikację miejską, w MZK usługa ta cieszy się sporą popularnością. To dobry wynik – mówi Miłosz Olejniczak, reprezentujący łódzką firmę zajmującą się wdrożeniem projektu.
Powrót wspólnego biletu
Przypomnijmy, że w aplikacji mobilnej „zbiletem” możliwy jest zakup biletu jednorazowego, natomiast na stronie internetowej „zbiletem.pl” biletu okresowego (miesięcznego, dwutygodniowego i tygodniowego). Po zakupie jest on również widoczny w aplikacji. Co ważne, dostęp do internetu konieczny jest jedynie podczas zakupu biletu.
Od października bilet okresowy będzie obowiązywał także na obszarze komunikacji rybnickiej (ZTZ). W ten sposób MZK wznawia współpracę z rybnickim Zarządem Transportu Zbiorowego. Jeden wspólny bilet okresowy to powrót do programu pilotażowego wdrożonego tymczasowo w marcu tego roku.
Wystarczy 10 sekund
Dystrybucja biletów jednorazowych odbywała się za pośrednictwem aplikacji mobilnej „zbiletem” dostępnej bezpłatnie w sklepach AppStore i Google Play w zależności od rodzaju telefonu. Logowanie do aplikacji następuje po podaniu numeru telefonu. Krok drugi to wybranie odpowiedniego biletu i formy płatności (podróżując w grupie można kupić kilka biletów). Po dokonaniu zapłaty bilet, wraz z kodem QR, wyświetli się na ekranie urządzenia mobilnego działającego w systemie operacyjnym Android lub iOS (iPhone).
Posiadacze biletu okresowego zobowiązani są do rejestracji przejazdu po wejściu do autobusu. Należy w tym celu zeskanować kod QR umieszczony w kilku miejscach pojazdu, korzystając z funkcji skanowania kodu QR lub NFC.
Kontrola
Ważność biletu można sprawdzić na kilka sposobów. Na prośbę kontrolera, pasażer pokazuje ekran smartfona z widokiem biletu zapisanego w aplikacji. Natychmiast wiadomo, czy bilet jest ważny i zarejestrowany. Drugi sposób to zeskanowanie przez kontrolera kodu QR biletu. W trzecim przypadku wystarczy wpisanie numeru PESEL pasażera w aplikacji kontrolerskiej. Ta forma kontroli jest możliwa tylko w przypadku biletów spersonalizowanych - okresowych. Przypominamy również, że podczas kontroli biletu ulgowego, pasażer zobowiązany jest okazać dokument potwierdzający uprawnienia do ulgi.