Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Dyskusji o przebiegu linii CPK ciąg dalszy. Samorządowcy kontra CPK

Samorządowcy z gmin Gorzyce, Godów, Mszana, Marklowice, Świerklany oraz miast Wodzisław Śląski i Jastrzębie-Zdrój na zaproszenie senator Ewy Gawędy zebrali się Gminnym Centrum Kultury w Gorzycach, aby kontynuować rozmowy z przedstawicielami spółki Centralny Port Komunikacyjny. Rozmowy ponownie dotyczyły przebiegów linii kolejowej do CPK, jednak okazało się, że ich wcześniejsze sugestie nie zostały wzięte pod uwagę. 

Dyskusji o przebiegu linii CPK ciąg dalszy. Samorządowcy kontra CPK
Samorządowcy pozostają zaskoczeni planem spółki CPK, która główny nacisk kładzie na wariant wzdłuż autostrady.

Roman Foksowicz kolejny raz pojął temat ewentualnych powiązań i oddziaływań planów CPK oraz programu Kolej Plus, do którego wniosek został złożony przez Marszałka Województwa Śląskiego. - Nasze prace są trochę bardziej zaawansowane. Konsultowaliśmy się ze spółkami węglowymi i to okazało się kluczowym problemem, czego PKP PLK jeszcze nie robi – stwierdzili projektanci, podkreślając, że może okazać się, że linia CPK może okazać się jedynym możliwym dojazdem kolejowym do Jastrzębia-Zdroju. Jeśli natomiast w ramach programu Kolej Plus powstałaby linia od Jastrzębia na północ, będzie ona dobrze uzupełniać kolej dużych prędkości. Zdaniem CPK programy te nie wykluczają się wzajemnie, a uzupełniają. 

Obecny online przedstawiciel JSW zapowiedział, że w ciągu proponowanej przez samorządowców linii w stronę Pawłowic planowane są osiadania terenu rzędu 6 m. To jedyny obszar, który koliduje JSW w planach CPK. 

Wiceprezydent Jastrzębia-Zdroju polemizował jednak, bo proponowany przez Jastrzębie przebieg miał być odsunięty od obecnej linii 159 o ok. 1 km, co omijałoby tereny szkód górniczych. JSW argumentowała natomiast, że przesunięcie kolidowałoby z obszarem wydobycia powstającej kopalni Bzie-Dębina. 

Nie wszystkie szkody górnicze wzięto pod uwagę

- Nie ma terenu w gminie Mszana, który nie byłby narażony na szkody górnicze – argumentował Mirosław Szymanek.

Wspomniał, że pod gminą eksploatację prowadziło w szczytowym okresie 6 zakładów górniczych. Wójt podkreślił też, że nawet przy budowie autostrady zastosowano specjalne podłoże i wzmocnienia, zabezpieczające drogę przed wpływami szkód górniczych. Projektanci wyjaśnili natomiast, że w swoich pracach sugerowali się planami oddziaływań spółek PGG i JSW, a także pracowali na Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego gminy Mszana. Wójt wyjaśnił jednak, że w studium znajdują się planowane oddziaływania, a nie ma tam ujętych szkód, które pojawiają się po eksploatacji już nieczynnych zakładów. Takie dane może posiadać Spółka Restrukturyzacji kopalń, a mogłyby one wnieść zupełnie nowe informacje do projektów.

Przedstawiciele CPK zapowiedzieli, że wariant inwestorski będzie możliwy do wskazania prawdopodobnie za rok, ale do tego czasu odbędzie się jeszcze sporo rozmów, także ze stroną czeską. Zdziwienie może budzić stwierdzenie, że CPK jest obecnie na etapie poszukiwania odpowiednich wariantów, podczas gdy wskazuje na dwa, z większym naciskiem na jeden – wzdłuż autostrady. W związku z tym samorządowcy czekają na kolejne kroki spółki, szczególnie zapowiedziane spotkania indywidualne z gminami.

12 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~gftetrf (91.200. * .59) 13.07.2021 18:44

a do czego nam knedle oni niech sie zajma swoimi sprawami i juz niech nie maca z turowem

cocolino 28.10.2020 22:38

Kolejne poparcie dla pomysłu TEK i przebiegu KDP przez Wodzisław Wilchwy oraz kolei regionalnej łączącej Subregion Zachodni ze Śląskiem Cieszyńskim przez Wodzisław, Jastrzębie Zebrzydowice jest od Kolei na Śląsk
http://kolejnaslask.pl/index.php/2020/10/28/linia-170-ssl-cpk-dalsze-konsultacje/

~TEKturowa_drezyna (31.0. * .131) 20.10.2020 15:30
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Najważniejsze cocolino(maziizam) jest to, że już nie jesteście zapraszani na żadne dyskusje dotyczące kolei. Dalej sobie rysujcie te śmieszne kreski na mapie. Nikt was nie traktuje nawet na pół-poważnie, bo jesteście śmieszni.

~ja11 (193.46. * .252) 20.10.2020 14:44
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Nikt Cię nie hejtuje człowieku, tylko udajesz na jastrzebskich forach wielce zatroskanego i gdy jasno Ci się udowadnia, że działasz na szkodę Jastrzębia to zaczynasz od hejterów. Po prostu nie bądź dwulicowy. Co do sedna, czy mnie wzrok myli czy na mapce czerwona linia jednak przebiega przez Jastrzębie? Stacja w Mszanie jak najbardziej do przyjęcia, wystarczy skomunikować autobusami lub ewentualną odnogą linii kolejowej do centrum Jastrzębia. Jedyny sens dla nas ma wtedy gdy bez przesiadek jesteśmy do 60 minut w centrum Katowic. Wymarzony przez coco wariant dojazdu przez Wodzisław oczywiście odpada.

cocolino 20.10.2020 14:20

Nie mydlę ludziom oczy że CPK-KDP pójdzie przez Jastrzębie i największe szkody mówię prawdziwych przeszkodach w Jastrzębiu - szkody górnicze, wydobycie oraz niepotrzebne wydłużenie trasy KDP-CPK o 30 km aby przejechać przez przez Jastrzębie co zwiększy ilość wyburzeń domów, zakładów pracy itd.
Niestety hejterów z Jastrzębia nie brakuje na tym forum.
Pamiętajcie, że stanowisko JSW nie zmieni się również w sprawie Kolej + przez Pawłowice czy na północ przez tereny wydobywcze i może okazać się, że dalsze psioczenie na kolej kierunku Wodzisławia (CPK) i Zebrzydowic bedziecie odszczekiwać lub kolej was pominie :)

~TEKturowa_drezyna (31.0. * .146) 20.10.2020 14:02

cocolino, z was to już się śmieją na wszystkich forach. Juz nawet wstydzisz się pisać na SSC jako maziizam.
Lepiej maczety weźcie do rąk i karczować torowiska. Między Pszowem a Syrynią wszystko zarośnięte.

~@hans (5.173. * .165) 20.10.2020 13:30

Mapka już udostępniona. Nie załadowała się wcześniej wraz z artykułem.

~hans (94.232. * .87) 20.10.2020 12:12
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

"Na prezentowanej mapce wariant wzdłuż A1 oznaczono kolorem czerwonym, natomiast nową propozycję (traktowaną mimo wszystko jako wariant awaryjny) nakreślono kolorem zielonym. "

Gdzie ta mapka?

~RozDzielnik (83.22. * .250) 20.10.2020 07:44
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Wszystkim nie dogodzisz. Każdy wójt ciągnie w swoją stronę, a tu trzeba brać pod uwagę interes całego regionu. Pracownicy JSW pochodzą ze wszystkich gmin.

~Śmiechnasaliwojtowej (87.101. * .96) 20.10.2020 02:01
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Brawa dla TEK czyli jedynie słusznej organizacji która myśli! A ci wójtowie i inni to śmiech na sali!

cocolino 19.10.2020 23:48
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Tak jak poniżej TEK wielokrotnie mówił o szkodach górniczych od północy przez wschód po południe Jastrzębia oraz jeśli powstanie kolej KDP przez Jastrzębie to kopalnie będą zarżnięte, a ludzie bez pracy i drugi Wałbrzych, ale władza lokalna ma w poszanowaniu uwagi TEK i kolejny raz dostali kubeł zimnej wody na łep.
A tu propozycja TEK na linia KDP Katowice-Ostrawa i regionalną przelotowa Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice
https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/2037797386351016
http://tek.wb.pl/kdp/2020-07-24_pptek.pdf

~tłoczek (188.137. * .64) 19.10.2020 23:33
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Przebieg CPK przez Jastrzębie byłby totalnie sprzeczny z utrzymaniem kopalń i miejscami pracy w JSW. A przecież nie ma nagle konieczności aby przez Jastrzębie szła jakaś magistrala kolejowa skoro nigdy jej nie było. Jastrzębie potrzebuje kolei aglomeracyjnej, a ta może być tak poprowadzona aby nie powodować problemów z wybieraniem węgla. Samorządowców Świerklan czy Mszany też zrozumieć do końca nie można bo przeciwko autostradzie nie protestowali a skutki autostrady odnosnie hałasu i ilości zabranego terenu są nieporównywalne z linią kolejową.