Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

"To nie jest strajk polityczny"

Czy strajk nauczycieli to protest polityczny? Walczą o lepszą szkołę, a może tylko o pieniądze? Jak strajkowanie w czasie egzaminów ma się do ich misji zawodowej? Na te i inne pytania odpowiadają przedstawiciele Międzyzakładowego Komitetu Strajkowego jastrzębskich placówek oświatowych.

"To nie jest strajk polityczny"

O co walczycie?

Chcemy, nowoczesnej, dobrej szkoły dla naszych uczniów. Tak, aby odpowiadała na wyzwania współczesnego świata. Szkoła nie może pozostać w tyle za rzeczywistością, a tak niestety się dzieje. Tak zwana reforma oświaty, z którą obecnie mamy do czynienia stawia na wiedzę encyklopedyczną, to powrót do tego, co było, co się nie sprawdziło.

Czy to znaczy, że uczniowie zostaną zarzuceni masą faktów, szczegółów, które będą bezmyślnie wkuwać?

Podstawy programowe do szkół średnich, ale nie tylko, bo również do 7 i 8 klas podstawówek są przeładowane. Lektury anachroniczne, z historii zbyt wiele dat, faktów. To samo z innych przedmiotów. Efekt może być taki, że młody człowiek będzie miał trudności z opanowaniem tego wszystkiego. W najlepszym wypadku zacznie się uczyć na pamięć. Inni mogą nie dać rady. Zaczną się problemy. Uważam, że tym, co czeka ich dzieci powinni zainteresować się rodzice. My, jako nauczyciele zwracamy na to uwagę.

Jednym z zarzutów, kierowanych pod Waszym adresem jest to, że walczycie o pieniądze, przede wszystkim o pieniądze

To bzdura! Chodzi nam o prestiż nauczyciela, o godność tego zawodu. Jak można do tego doprowadzić, kiedy wysokość pensji jakie oferuje się pedagogom są znacznie poniżej średniej krajowej? Jak można ściągnąć do tego zawodu najlepszych z najlepszych za niecałe 2 tys. zł na początek? Miarą szacunku, jaki państwo okazuje nauczycielom jest wysokość wynagrodzenia.  Już teraz w jednej ze szkół średnich były problemy ze znalezieniem nauczyciela fizyki. Oby nie było tak jak z lekarzami, że nie będzie miał kto uczyć. Kto wówczas na tym straci?

Są grupy zawodowe, które twierdzą, że zarabiają jeszcze mniej, niż nauczyciele?

Wiemy, że tak jest. Nie odbieramy im prawa do walki o to, co uważają za słuszne. Nie może być tak, że na policjantach, pielęgniarkach, rezydentach, urzędnikach, pracownikach kultury czy nauczycielach się oszczędza.

Gdzie Wasze powołanie, etos pracy, etyka zawodowa?

Ależ ona jest. To pierwszy od 25 lat, pierwszy w ogóle naszej historii tak duży strajk. Naprawdę wielu z nas trudno było się zdecydować na tak drastyczny krok. To nie była łatwa decyzja. Chcemy lepszej szkoły dla naszych uczniów.

Strajk w czasie egzaminów i problemy z klasyfikacją uczniów budzą spore kontrowersje…

To zrozumiałe, ale kiedy nauczyciele maja strajkować, w wakacje? Poza tym rząd od stycznia tego roku wiedział o naszych postulatach i nie zrobił kompletnie nic. W ostatniej chwili na szybko przeprowadzono pozorowane rozmowy. Widać więc jak rządzący podchodzą do  spraw edukacji. Uczciwie ostrzegaliśmy, że może dojść do strajku nawet w czasie trwania egzaminów i nie było żadnego odzewu ze strony rządzących.  Przecież nie zrobiliśmy tego strajku z dnia na dzień, z zaskoczenia. Od dawna było wiadomo jak może wyglądać rozwój wydarzeń. Teraz rząd proponuje okrągły stół oświatowy, dlaczego nie stało się to przynajmniej kilka miesięcy temu?

Jesteście sterowani politycznie? Działacie przeciwko temu rządowi?

Kolejna bzdura szerzona w celu zdyskredytowania nas. Strajkujemy wszyscy i członkowie Związku Nauczycielstwa Polskiego, i „Solidarności”, dużo osób jest niezrzeszonych. To, że strajk jest prowadzony to oddolna decyzja nauczycieli. Fakt, że tak wielu z nich, o różnych przecież poglądach politycznych, działa razem już mówi samo za siebie.  Przewodniczący ZNP pan Broniarz nie jeździ przecież po szkołach i nie nawołuje do strajku czy jego zaostrzenia. Nie ma on wpływu, na przykład na to czy w danej szkole odbędzie się posiedzenie rady pedagogicznej czy nie. Wmawia się nam, że chodzi o politykę. Jednak kto mógłby tak dużej grupie ludzi w całej Polsce skutecznie wydawać jakieś polecenia i w jaki sposób egzekwowałby ich wykonanie. To jakiś absurd.

Ostatnio jastrzębski PiS przedstawił propozycję dodatków dla nauczycieli. Co o tym myślicie?

Ta propozycja to dla nas mydlenie oczu. Ma ona za zadanie pomóc rządowi spacyfikować nauczycieli, skłonić ich do ustąpienia. Można ją nazwać nawet próbą kupienia pedagogów. Wszystko po to, aby osłabić nasz protest i naszą determinację. Odwrócić uwagę od spraw istotnych.

Co będzie dalej?

Najlepszym zakończeniem byłoby jak najszybsze porozumienie z rządem. Jednak porozumienie wymaga kompromisu po obu stronach. Wierzymy, że takie ciągle jest możliwe.

Rozmowa została przeprowadzona w dniu 17 kwietnia w siedzibie MKS jastrzębskich placówek oświatowych.

Katarzyna Barczyńska-Łukasik

96 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Rycerz 2002 (109.196. * .223) 24.04.2019 20:41

Ja pracuje na dole 40 g tygodniowo za 4 tys.Nauczuciel 17 godzin za 2.5 tys .Wiec jak by lebry robily po 40 tygodniowo dostali by po 5 tys.to eiecej niz górnik na dole no coraz lepiej maja ci nauczyciele chyba sobie w bambuko robia.14 u naczycieli jest wyplacana jako rekompensata do wynagrodzenia.Wiec dajmy im godnie zarobic po 10 tys.a gornikom po 15 tys.to wtedy to bedzie sprawiedliwie.Jak im nie pasuje to moga rowy kopac za 2.5 tys i 40 godzin tygodniowo.Rzad będzie glupi jak im cos da.

~Noi (194.31. * .145) 24.04.2019 17:00

Jaka destabilizacja Polski. Po co rozdawane są pieniądze na prawo i lewo. Taki dobrobyt w Polsce ale tylko dla wyborców PiS. Nauczyciele to nie ich elektorat bo wykształceni i nie chcą kasy tylko dla tego że dzieci mają. Chcą kasy skoro tak dobrze to dlaczego im nie dadzą pieniędzy, bo ciemnotą się lepiej rządzi. Da się kasy i głosują na nich. Jak w średniowieczu chleba i igrzysk i wszyscy zadowoleni. Szkoda że smród i kac został.

~Fajkis (37.248. * .49) 23.04.2019 13:30

Jak to nie jest strajk POlityczny!?!?!? Ten strajk został zaplanowany przez Broniarza i Schetyne już na drugi dzień po przegranych wyborach przez PO. A gdzie byli nauczyciele z Broniarzem przez ostatnie 4 lata rządów PO? Jak nauczyciele zarabiali połowę mniej, jak teraz? Znowu kolejna specjalna kasta chce destabilizacji Polski.

~zły (91.229. * .18) 23.04.2019 12:31

mgr, ale oni żyją dalej w komunie. Im się "należy". Mam nadzieję, że pisiory twardo się za nich wezmą (m.in. zlikwidują "kartę nauczyciela"). Problemem są matury młodych ludzi, którzy cierpią przez głupotę belfrów. Czy nie można by tego rocznika obejść jakimś rozporządzeniem ministra, żeby uczelnie zrobiły swoje egzaminy na studia niezależnie od zdanej matury?
Docelowo dobrze byłoby w ogóle odejść od matury, po co ona komu? Uczeń kończy szkołę średnią tak, jak podstawówkę i ma średnie wykształcenie. A to uczelnia będzie decydować swoimi egzaminami, których studentów chce przyjąć i z jaką wiedzą.
Inny problem to przerost uczelni w Polsce, pokomusza miernota wykładowców i ich jakości szkolenia...

~mgr (91.224. * .20) 22.04.2019 07:16

STRAJKUJĄCY NAUCZYCIELU ZAPRASZAM NA WOLNY RYNEK PRACY! Osiem klas to bardzo dobra podstawa programowa dla młodego człowieka, dzieci powinien uczyć przede wszystkim nauczyciel a nie korepetytor, zacznijcie zwalnianie z pracy złych i niedouczonych nauczycieli - to konieczność, podwyżki tylko za jakość i wyniki nauczania dla nauczycieli

~POKOmuna (83.30. * .226) 21.04.2019 01:11

Komuchowi Broniarzowi we współpracy z totalnymi zamarzyło się obalenie rządu RP rękami nauczycieli.

~do sz... faszyzm (89.64. * .112) 19.04.2019 10:01

Podpisujesz się powołując się na faszyzm. I to wyczerpuje temat o tobie. Jesteś zwolennikiem niszczenia nas. Czy już masz w domu mundur pisfaszystowski? Czekasz, na chwilkę, kiedy będziesz mógł wyjść w nim na ulicę i strzelać do ludzi w ramach porządkowania pislandii?

~Baniak do kalosza (85.202. * .163) 19.04.2019 08:06

Pis nigdy nie stawiał na ludzi inteligentnych i wykształconych
Kaczor otacza się z zasady tylko miernotami gotowymi do wszelkich świństw
Kaczor wie dobrze również , że nauczyciele w zdecydowanej większości nigdy na jego
przestępczą organizację nie głosowali i już nie zagłosują.
Przetrwajcie nauczyciele - wiosna nadejdzie jesienią !!

~Do isia (89.64. * .152) 19.04.2019 06:53

Oj częstowała, częstowała. Została bohaterem dnia.

~Do G1 (188.147. * .177) 19.04.2019 05:15

Masz racje, ja tez jestem gornikiem ale nie popieram tego politycznego strajku.

~szczepionkowy faszyzm (89.64. * .124) 19.04.2019 00:42

Oj pacanki... Nawet jako ludzie dorośli nie zrozumieliście, że "historia est magistra vite"... a "historiam nescire hoc est semper puerum esse". I to widać na KAŻDYM kroku...
Nawet nie będę się odnosił do tego tekstu powyżej, bo i po co?
"jastrzębiec" napisał: "Nauczyciele w większości to ludzie dobrze wykwalifikowani, skończyli porządne studia"
-nie wiem człowieku, czego się najadłeś, ale zmień dietę (lub lekarstwa). Chyba dawno nie byłeś w szkole. Króluje zniechęcenie, bezradność, apatia, poprawność polityczna i klakierstwo. Nie będę pisał, skąd o tym wiem. Za dużo osób by mnie mogło skojarzyć. Znam wielu nauczycieli. Tych z powołania... jest garstka...
Z resztą w szkole nie liczy się dobry nauczyciel tylko bierny, mierny i wierny dyrektorowi konformista polityczny... Inni dawno się zwolnili lub zostali zwolnieni.

~G1 (188.137. * .222) 18.04.2019 23:14

Kogo pytali czy mogą wywieść transparent z poparciem górników? Od zawsze nauczyciel krzywo patrzy na górnika, więc ja ich nigdy nie poprę.

~Dorek (188.147. * .134) 18.04.2019 23:10

To nie jest walka polityczna???
To co robil pan Broniarz gdy 8 lat rządzilo PO z jego kolega na czele??? Dlaczego wtedy nie walczyl o dobro nauczycieli???

~Isia (89.64. * .152) 18.04.2019 22:57

Wyrazy współczucia dla pani Dyrektor co ma takiego wi-ce ,a w swojej szkole też pączkami częstowała ?

~Ps (31.0. * .123) 18.04.2019 22:42

Tak czytam to wszystko mam wykształcenie zawodowe.U mnie w pracy jest tak że jak sobie nie radzę to mi dziękują za pracę ,a nauczycieli którzy się nie nadają to jakaś karta ich chroni zmieńcie to bo sami zostaniecie patologią

~Bylfer (89.64. * .152) 18.04.2019 22:29

Szukam tej pani wi?ce dyrektor co pączki rozdaje czemu do naszej szkoły też nie posłała tylko do przedszkola, bo tam ma godziny dodatkowe półtora etatu w swojej s kole to mało

~Kto (89.64. * .152) 18.04.2019 22:22

Kto czytał Bismsrka ten wie

~Gość (89.77. * .56) 18.04.2019 22:20

Powiem tak, za komuny też nauczyciele nie popierali półgłówków u władzy i przetrwali. I teraz też przetrwają. Nie dadzą się. Głupota prędzej czy później przegra. A kaczor się przekręci i będzie bal...

~do Absolwent ZS 6 (89.77. * .56) 18.04.2019 22:18

I masz rację. Taka nauka historii, to żadna nauka historii, tylko droga przez mękę. Później i tak nic się nie pamięta.

~Ala (89.64. * .152) 18.04.2019 22:17

Jedna pani wi-ce dyrektor posłała męża do naszego przedszkola z pączkami bo w swojej szkole strajkuje,a u nas ma dodatkowe godziny i przyszła do pracy w przedszkolu to bieda ją do tego zmusiła

~Absolwent ZS6 (188.137. * .222) 18.04.2019 22:13

Nauczyciel od historii w zs6. Były radny miasta, pewnie dobrze znany dużej części osób, uczył nas dat panowania wszystkich królów polski, a także około 70 łacińskich sentencji. Pytam Panie radny po co? Czy technikowi elektrykowi to się ma przydać na coś do życia? Taki o mamy system nauczania i nauczycieli..

~JApiszon (85.202. * .163) 18.04.2019 21:56

Pis nigdy nie stawiał na ludzi inteligentnych i wykształconych
Kaczor otacza się z zasady tylko miernotami gotowymi do wszelkich świństw
Kaczor wie dobrze również , że nauczyciele w zdecydowanej większości nigdy na jego
przestępczą organizację nie głosowali i już nie zagłosują.
Przetrwajcie nauczyciele - wiosna nadejdzie jesienią !!

~gość (89.64. * .151) 18.04.2019 21:14

Oni walczą tylko o dewoje wypłaty i o nic więcej. Cchieby nic nie robić a po 10 patoli zarobić. Nie dać im ani grosza więcej. Za to co mają niech pracujeą 40 godz/tydzień. W przpadku dalszego uginania się od pracy i szantażu należy ich zwolnić!!!!!!

~jastrzębiec (89.77. * .56) 18.04.2019 21:02

Ludzie, moim zdaniem jest tak: Jesteśmy narodem, który nie może przeżyć, że komuś powodzi się lepiej. Że ma dobrze płatną pracę, lepsze wykształcenie, że cieszy się szacunkiem, bo ja mam gorzej.Nauczyciele w większości to ludzie dobrze wykwalifikowani, skończyli porządne studia, mają wpływa na wasze dzieci. To nie są niańki do wycierania nosa, czy pilnowania waszych często niesfornych i nie przejawiających chęci do nauki dzieci. Oczywiście, że zawsze znajdzie się ktoś, kogo można pokazać placem, że nie jest dobry, ale w każdym zawodzie tacy są. Zastanówcie się, zwłaszcza w okresie Świąt Wielkanocnych, czy zianie jadem, złością i nienawiścią do tych, którzy de facto wychowują wasze dzieci i uczą ich wielu ważnych rzeczy, jest normalne.

~heh (91.224. * .9) 18.04.2019 20:23

Jestem górnikiem i nie popieram belfrów lebrów!Z PO!!!!Nigdy obnizyc im pensje i lipiec i sierpien za darmo!

~Wujaszek (89.77. * .216) 18.04.2019 19:23

A ciekawe o co fedrole zawsze strajkuja??? Raczej tylko o kasę bo wiecznie im mało więc odp.... się od nauczycieli

~Słońce Peru (83.4. * .124) 18.04.2019 18:54

To nie jest strajk polityczny czekamy na decyzję PO KO nam nie chodzi o pieniądze tylko o szacunek

~Gość (188.146. * .154) 18.04.2019 18:35

Strajk potrwa do majowych wyborów później Schetyna powie Broniarzowi podpisuj sobie co chcesz a we wrześniu przed następnymi wyborami Schetyna podpuści kolejne zawody do strajku a nawiasem murzyn zrobił swoje murzyn może odejść.

~Hajer (188.146. * .181) 18.04.2019 18:25

To Ci się źle wydaje. Nauczycielki z Solidarności były pod spółką.

~Urzędnik (188.146. * .181) 18.04.2019 18:23

A może zlikwidować LO nr 2 i LO nr 4. Tam są przecież technika.

~gość (89.64. * .224) 18.04.2019 18:18

Strajkujcie aż się wam zznudzi. Dostaliście od rządu aż za dużo. Nie powinni dać wam ani grosika więcej!!! Możecie się zwolnić i ść tam gdzie was zechcą i dadzą więcej.

~Gość (188.146. * .154) 18.04.2019 18:09

W 2015 nauczyciele mówili o górnikach że to hołota a w stacji gdzie niedawno redaktorzy uczestniczyli w montowaniu urodzin Hitlera z wafelków Prince polo mówiono że górnicy rzucają na oślep płytami chodnikowymi.Jako górnik odcinam się od ich strajku to nie nasza walka to nie nasza sprawa a za wszystkim stoją panowie Broniarz i Schetyna.

~Gość (89.64. * .44) 18.04.2019 17:14

hehe a nauczyciele byli z górnikami w 2015 roku bo wydaje mi się że chyba nie. Wyzywano nas od Patologii w gronie pedagogicznym

~Gość (89.77. * .56) 18.04.2019 17:09

Nie przerywajcie strajku. Walka trwa!

~Gość (188.146. * .154) 18.04.2019 16:23

Za dużo liceów zlikwidować LO1,LO3 kosmiczne sumy idą na niepotrzebne szkoły mamy niż demograficzny szkoły trzeba zamykać.

~pidbul (89.77. * .63) 18.04.2019 16:18

jestem górnikiem i mam gdzies ten strajk kto to wywiesił dlaczego nie spytał się gornikow

~Gość (46.134. * .226) 18.04.2019 15:38

Popieram nauczycieli. Walczcie!

~Hajer (188.146. * .181) 18.04.2019 15:30

Z tego co pamiętam to w 2015 nauczyciele byli z górnikami.

~Sandra (89.64. * .114) 18.04.2019 15:25

Do Rodzic, węgiel i czternastka odebrana? tylko babki z przedszkola to misja wykarmia swoich?

~Erni (89.64. * .114) 18.04.2019 15:22

Tak sobie czytam komentarze i nie wierzę. Wam się wydaje że pieniądze to się tylko górnikom należą. Ludzie tw przedszkolach naszym dzieciom tylki podcieraja, pomagają wychować, uczą czytać, pokazują świat, a wy po nich jedziecie jak po... Z kozami na łeb się pozamienialiscie. Myślicie że tłumy czekają w kolejce, by z waszymi dziećmi zadania z maty robić? Ile znacie młodych na studiach marzacych o pracy w szkole? Chyba jakiś idiota tylko. A niedawno jak się pod dupami paliło tosami strajkowalismy.