Kolej w Jastrzębiu staje się faktem. 14 mln zł na pierwsze tory
Kilka dni temu pisaliśmy o planach na utworzenie linii kolejowej do Jastrzębia-Zdroju, a teraz ten plan zaczyna się realizować. Wczoraj w Warszawie podpisano umowę o współpracy przy przygotowaniu dokumentacji projektowej do budowy 30-kilometrowego odcinka linii kolejowej od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju. Całość ma kosztować 14 mln zł, a połowę już pozyskano ze środków unijnych.
Kolej w Jastrzębiu staje się faktem. 14 mln zł na pierwsze tory
Całkowita wartość projektu to ponad 14 mln zł. Połowę będą stanowiły przyznane CPK środki z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF).
- To pierwszy wniosek o dofinansowanie Programu Kolejowego CPK w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Uzyskanie wsparcia finansowego, przy dużej konkurencji projektów z innych krajów UE, to dowód na to, że inwestycja jest potrzebna, i że Bruksela patrzy na nią przychylnym okiem – powiedział pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, wiceminister infrastruktury Marcin Horała.
Projekt przyczyni się do budowy brakującego ogniwa Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) i pozwoli na lepsze skomunikowanie kolejowe Polski z Czechami. Realizowany przez spółkę CPK projekt to ważny element realizacji założeń rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która zakłada walkę z wykluczeniem transportowym. W Programie Kolejowym CPK ten odcinek linii stanowi fragment tzw. szprychy numer siedem: CPK – Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Katowice – Jastrzębie-Zdrój – granica z Czechami.
- Inwestycja ma dwa wymiary – lokalny i międzynarodowy. Lokalny, ponieważ doprowadzi kolej do Jastrzębia-Zdroju, największego w Polsce i jednego z największych miast w UE bez dostępu do kolei pasażerskiej. Międzynarodowy, bo odcinek ten będzie częścią europejskiej trasy kolejowej dużych prędkości łączącej Katowice i Ostrawę. Gdzie w tym wszystkim CPK? Trasa ma być fragmentem jednej z dziesięciu szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących do portu przesiadkowego i Warszawy z różnych kierunków. Dziś fundusze unijne dofinansowują pierwszy krok tej inwestycji, czyli przygotowanie dokumentacji. Zabiegamy o to, by w przyszłości wsparły również inne połączenia kolejowe prowadzące do CPK – stwierdziła minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
- To bardzo dobra wiadomość dla pasażerów. Po pierwsze, nasza inwestycja pozwoli na lepsze skomunikowanie kolejowe Polski z Czechami, z którymi jako spółka blisko współpracujemy podczas przygotowań do transgranicznych projektów kolejowych Katowice - Ostrawa i Wrocław - Praga. Po drugie, nasza linia pozwoli na włączenie do sieci połączeń dalekobieżnych prawie 90-tysięczne Jastrzębie-Zdrój – podkreślił prezes CPK Mikołaj Wild.
Program Kolejowy CPK zakłada budowę ponad 1,6 tys. km nowych linii (tzw. kolejowych szprych) prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Jednocześnie z otwarciem Portu Lotniczego Solidarność spółka zakłada uruchomienie ok. 130 km linii kolei dużych prędkości na trasie Warszawa – CPK - Łódź, po której pociągi mają jeździć z prędkością do 250 km/godz. Zakładany czas przejazdu do CPK z Warszawy to 15 min., a z Łodzi 25 min.
Co mnie obchodzi CPK ,ja na lotnisko do Pyrzowic ,a jakieś jerzdrzenie po Warszawach komu to potrzebne .
Pożyjemy zobaczymy, na pewno byłby to skok jakościowy. Linia Wodzisław, Jastrzębie przez wiochy nie ma racji bytu. Po co ona ma być niby?
Trol zezol wszędzie aktywny, czlowiek orkiestra ha ha ha. Ale glubszy coraz bardziej, widać nienawiść odbiera rozum, ezowatemu z Wodzislawia, osiedla komunistow XXX lecia ha ha
Takie coś posłuży całemu regionowi:
https://tiny.pl/t6chx
A wytyczona linia przez CPK lk170 nikomu gdyż będzie ciągłe grzebanie i naprawianie szkód górniczych za grube mln. Dodatkowo nie potrzebne wysiedlenia i sprzeciw społeczny z tego powodu.
osobiście kibicuję CPK choć budowanie nowej linii średnio mi leży. czy powstanie czy nie czas pokaże - sceptykiem jednak w tej kwestii nie będę - szybkie połączenia są jak najbardziej wskazane. brak spięcia subregionu linią kolejową uważam za niewybaczalny błąd.
sorki, o czym dyskusja?
1/ najpierw CPK musi powstać,
2/ pinokie katoPISiorki obiecali nam że dojedziemy tam milionem aut elektrycznych,
3/ później pinokie obiecali nam że dojedziemy tam polskimi, patriotycznymi autobusami elektrycznymi,
4/ katoPISiorki obiecali nam milion mieszkań z których udamy się autami/ autobusami elektrycznymi na nie istniejące CPK
a durnie dalej wierzą......., droga 933 pomiędzy wodziem a jarząbkiem miała być remontowana 30 lat temu, a 40 lat temu planowano tramwaj okólna : rybnik-żory-jastrzębie-wodzisław
nie podniecajcie się niepotrzebnie.
Arteks co do cpk po szkodach to głupota, ale linia na Pawłowice zwykła to też głupota te same szkody jedyna opcja to Wodzisław plus ewentualnie przelot na Zebrzydowice po starej lk170
@Arteks: nie podejrzywołech, że to kiedyś napisza: jednego plusa mosz ody mie :-D
@cocolino - już wycofali się po cichu z węzła w Olkuszu, pomału wycofują się z pomysłu łącznicy Chybie - Jastrzębie - granica. Za jakiś czas okaże się, że wycofią się z CPK i zostanie odbudowa do Orzesza lub busiki...
głupi lud wszystko kupi
Cały projekt to kpina 20 minut około 75km z przystankami po drodze i szkodami górniczymi nierealne!
https://www.facebook.com/SolidarityAirport/videos/2435536190094888/
https://www.facebook.com/grzegorz.matusiak.31/posts/3907121499330365