Mieszkańcy Ruptawy chcą nowej kolei po starym torze [ZDJĘCIA]
Wczoraj, 9 marca odbyło się zebranie mieszkańców sołectwa Ruptawa-Cisówka w temacie konsultacji przebiegu nowej linii kolejowej. Przypomnijmy, jeszcze tylko dzisiaj, 10 marca można składać opinie i wnioski do Centralnego Portu Komunikacyjnego w pierwszym etapie konsultacji przebiegów trzech zaproponowanych tras nowej linii 170.
Mieszkańcy Ruptawy chcą nowej kolei po starym torze [ZDJĘCIA]
Mieszkańców powitała sołtys Dorota Ledwoń informując o tematyce spotkania związanej z planami budowy nowej linii kolejowej. Z mieszkańcami Ruptawy-Cisówki spotkał się wiceprezydent Jastrzębia-Zdroju Roman Foksowicz. Przedstawił proponowane przebiegi tras CPK, z których jeden przebiega przez sołectwo Ruptawa-Cisówka. Podkreślił natomiast, że jest to najmniej prawdopodobny przebieg. Wynika to z faktu, że został nakreślony dokładnie przez nowo budowaną kopalnię Bzie-Dębina, a w części Pawłowic przez teren kopalni Pniówek.
- Kolej nie może ingerować w miejsca, gdzie występują złoża kopalni - podkreślił wiceprezydent. Zaproponował, zgodnie z uchwałą podjętą przez Radę Miasta, przebieg nowej trasy kolejowej opartej w dużej mierze na starej linii biegnącej przez miasto. - Bardzo ważne jest, aby Państwo również wzięli udział w tych konsultacjach na stronie CPK.pl. Należy odnaleźć korytarz 7. oraz linię 170. Namawiam do tego Państwa, każdy głos jest ważny - zapewnił Roman Foksowicz.
- Po dyskusjach stwierdziliśmy, razem z Radą Miasta, że najlepszy przebieg tej linii byłby po starej linii 159, która kiedyś była budowana. To propozycja, która w najmniejszym stopniu ingeruje w zabudowę mieszkaniową. Nasi przodkowie budując kolej stwierdzili, że tam są najmniejsze problemy geograficzne, dotyczące ukształtowania terenu - mówił wiceprezydent. Wskazał on zasugerowany przez miasto przebieg linii, z dworcem kolejowym w miejscu starego dworca w Jastrzębiu Górnym lub nowym dworcem w Zdroju. - Przebieg linii po starym torowisku jest najkorzystniejszy. Mamy dworzec w Jastrzębiu Górnym. Są tam miejsca na parkingi, aby można było się przesiadać do tej kolei. Nie mamy dworca w Zdroju, ale mamy miejsce, gdzie można by ten dworzec odtworzyć i zbudować parkingi - wyjaśnił Roman Foksowicz.
Mieszkańcy podjęli uchwałę, zgodną z uchwałą podjętą przez radnych miejskich z sugestią, że najkorzystniejszy dla miasta przebieg linii kolejowej byłby po starym torowisku. Prawie wszyscy obecni na zebraniu zagłosowali za. Przeciw głosował jeden mieszkaniec, argumentując to stwierdzeniem, że kolej nie jest mu do niczego potrzebna.
Pojawiły się również pytania mieszkańców m.in. o późny termin zwołania zebrania, na dzień przed zakończeniem konsultacji. Sołtys Dorota Ledwoń odpowiedziała, że termin wynikał z zachowania regulaminowego tygodnia od ogłoszenia zebrania. Wiceprezydent Foksowicz podkreślił dodatkowo, że władze miasta bardzo późno dowiedziały się o ogłoszeniu konsultacji, stąd późno podjęte działania w celu promowania tematu. Radny Szymon Klimczak zaapelował o poważne potraktowanie tematu, bo każdy głos może mieć wpływ na przebieg linii kolejowej, a większość mieszkańców chce powrotu kolei do Jastrzębia-Zdroju. - Jak powiedział pan premier, jesteśmy największym miastem w Polsce bez kolei - skomentował radny Szymon Klimczak.
Podjęta przez mieszkańców uchwała zostanie przesłana w celu konsultacji do CPK.
Jeszcze dziś, 10 marca składać można opinie pod proponowanym przebiegiem linii kolejowej 170 na stronie Konsultacje Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK
Chcą kolej a i tak będą jeździć samochodami lepiej niech wybuduja ścieżki rowerowe na starych szlakach kolejowych
Do Tłoczek
Problem był taki że nie było bezpośrednich pociągów np Gliwice-Knurów-Leszczyny-Rybnik-Radlin-Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice-Cieszyn-Wisła.
A Szkody górnicze ówczesne na terenie Moszczenicy spowolniały jazdę do 10-20km/h i do tego była przesiadka np w Moszczenicy na pociąg do Bielska.
Tu jeszcze jeden plus takiej linii to, że po remoncie Chybie-Wisła-Skoczów-Cieszyn znikną pociągi od Cieszyna do Zebrzydowic zostaną przerzucone na Skoczów Czechowice-Dziedzice i tu własnie ta linia spełniła by niesamowicie swoją rolę. Dodatkowo pociągi weekendowe do Wisły też całemu Subregionowi by pasowały..
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Ja uważam, że tylko szybka kolej aglomeracyjna wreszcie załatwiłaby problemy komunikacyjne nie tylko Jastrzębia ale wszystkich miast - zaprojektowana od nowa z wykorzystaniem tylko niektórych torowisk - tych które leżą blisko osiedli, zakładów pracy, szkół. SKA obsługująca wszystkie okoliczne miasta - połączona z miastami GOP kursująca często np. co 15-20 minut. Takie coś miałoby sens a nie jakieś bujanie w obłokach. Panie Foksowicz przejedź sie pan np. chociażby do Chemnitz albo w okolice Manheim/Ludvigshafen czy Kassel jak tam funkcjonują koleje aglomeracyjne, a odechce się panu alibi-kolei-na lotnisko która będzie utrapieniem w budowie i w utrzymaniu - i niczego tak naprawdę nie da poza 2-3 parami pociągów na dobę na lotnisko...
Panie Foksowicz - ze starym przebiegiem jest jeden poważny problem. Nikt nie chciał jeździć tymi pociągami... A jeśli ludzie nie chcieli w czasach kiedy mało kto miał auto - to czy będą za 10-15 lat jak powstanie linia? Coś mi się wydaje, że władzom Jastrzębia zależy na kolei... byle jakiej i byle gdzie, z byle jakimi stacjami.
Same przystanki to zawsze jest możliwość spytania mieszkańców gdzie mają być itd. To przykładowe przystanki, które myślę że mają potencjał.
Cocolino, pasi Wasza koncepcja w całości. Gdyby jeszcze na tej fioletowej dojazdówce W-aw - Jastrzębie można było zainstalować to: https://www.youtube.com/watch?v=AXtAf1550Hg
z zagęszczoną liczbą stacyjek,
to podpisuję się pod taką koncepcją rękoma i nogami
Tak to jest jak władza Jastrzębia i Godowa głupio robiscieżki rowerowe za prawie 25 mln a mieszkańcy chcą tam mieć kolej.
Polecam pomysł na CPK i kolej w Jastrzębiu opracowany przez TEK
https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/1828439977286759