Czy komunikacja miejska powinna być bezpłatna dla jastrzębian?
Czy komunikacja miejska powinna być bezpłatna dla jastrzębian? A może da się wprowadzić inne rozwiązanie, które skłoni ludzi do przesiadki z samochodów do autobusów? Może każdy powinien płacić za siebie i nie czekać na pomoc gminy w tej sprawie? Prezentujemy opinie kandydatów na prezydenta miasta na temat komunikacji publicznej.
Prezydent Anna Hetman, KWW Koalicja Anny Hetman
Kiedy jako pierwsza zaproponowałam bezpłatną komunikację dla miasta nie szczędzono mi słów krytyki. Dziś, po 4 latach, dodam że podczas trwającej kampanii wyborczej, każdy obiecuje, że da jeszcze więcej. Fakty jednak nie kłamią. To ja, mimo wielu trudności, wprowadziłam komunikację za 0 zł dla dzieci, młodzieży i studentów. Uważam, że mieszkańcom należy się bezpłatna komunikacja. Mówię o tym od 4 lat. Pierwszy krok został już zrobiony, czas na kolejny - całkowicie darmową komunikację. To jeden z elementów mojej spójnej polityki dla miasta, która ma doprowadzić do stworzenia w Jastrzębiu alternatywnej komunikacji, bardziej ekologicznej. Mam na myśli nie tylko bilet za 0 zł dla wszystkich, ale także elektryczne samochody, która już niebawem pojawią się w Jastrzębiu czy system rowerów miejskich.
Łukasz Kasza, Prawo i Sprawiedliwość
Jestem za bezpłatną komunikacją, ale taką, która nie obciążałaby budżetu miasta i nie groziła totalną dezorganizacją systemu komunikacji miejskiej, tak jak to miało miejsce w tej kadencji. Dopłacamy rocznie dodatkowe miliony złotych, nie uzyskując oczekiwanego przez mieszkańców efektu. Nie dziwię się rozczarowanym mieszkańcom. Komunikacja miała być lepiej zorganizowana, a także miała być darmowa dla wszystkich, a nie dla określonych grup społecznych. Skoro nas teraz nie stać, żeby wszystkim umożliwić nieodpłatny przejazd, to powinniśmy poprzeć inne ciekawe rozwiązanie, które jest mniej radykalne. W tej sytuacji powinniśmy obniżyć ceny biletów dla wszystkich do symbolicznej złotówki czy dwóch złotych za przejazd. Podobnie z biletami miesięcznymi. To byłaby realna ulga w wydatkach dla każdego mieszkańca bez obciążania budżetu, bo chętnych na to rozwiązanie pasażerów byłoby dużo więcej.
Jakub Gruszka, lider listy Kukiz’15 w Jastrzębiu-Zdroju
Temat darmowej komunikacji miejskiej to temat zastępczy, którym próbuje się przykryć wiele ważniejszych kwestii takich jak brak inwestorów w jastrzębskich strefach ekonomicznych czy przepłacone tematy jak wybieg dla psów. Moim zdaniem komunikacja w mieście powinna być bardzo tania, prosta i zrozumiała - 1 PLN bilet cały, 0,50 PLN bilet ulgowy + wysokie kary za brak biletu. Opłaty za przejazdy na takim poziomie wręcz zachęcają do kupowania biletu a przy okazji nie rujnują domowego budżetu. Powinny wrócić bilety papierowe, zlikwidowane powinny zostać karty oraz punkty doładowań biletów, które są bardzo problematyczne a system informatyczny jest mocno wadliwy. Wprowadzenie darmowej komunikacji to niemal pewna dewastacja autobusów przez uciążliwych pasażerów
Jarosław Ligas, Lewica Razem
Zanim odpowiem na pytanie o komunikację, opowiem historię. Otóż, córka moja uczęszcza do szkoły średniej w centrum miasta. Dojeżdża autobusem linii 122. Gdy zaczyna lekcje o 9.40, musi jechać o 8.18 i czekać na rozpoczęcie zajęć godzinę. Gdyby jechała autobusem o 9.24, to spóźniłaby się na zajęcią. Przykład w drugą stronę: Gdy kończy zajęcia o 16.40, to nie zdąży na autobus o 16.32 i musi jechać tym, który spod Urzędu Miasta odjeżdża o 17.32. Gdy kończy zajęcia o 15.40, to nie może liczyć na autobus o 15.32, tylko czekać na ten, który odjeżdża o 16.32. Takich przykładów można by znaleźć bardzo dużo, gdyż dotyczy to wszystkich młodych ludzi dojeżdżających do szkół w Jastrzębiu-Zdroju.
Po co o tym mówię? Otóż po to, by uzmysłowić wszystkim, że to nie ludzie powinni być dla komunikacji, ale komunikacja dla ludzi. Inaczej rzecz ujmując, mogę powiedzieć, że autobusy jeżdżą puste, bo nie ma w nich pasażerów. Pasażerowie nie jeżdżą autobusami, bo rozkład jazdy nie jest dostosowany do ich potrzeb. Jestem przekonany, że mój pomysł “autobus co 5-10-15 minut” jest rozwiązaniem tego problemu. Częstsze kursy spowodują, że ludzie zaczną jeździć autobusami, bo nie będą musieli sprawdzać rozkładu jazdy, by wiedzieć, że następny kurs jest góra za kilkanaście minut. Częstsze kursy, to mniejsze natężenie ruchu w mieście i w efekcie mniejsze zanieczyszczenie powietrza. Częściej jeżdżące autobusy to większy ruch na targowisku miejskim i w sklepikach i większy zarobek jastrzębskich kupców. To wreszcie większa dostępność kultury i opieki zdrowotnej.
To działa, jak naczynia połączone. Większy wysiłek włożony w usprawnienie komunikacji miejskiej, to korzyści dla wszystkich.
Już na konwencji wyborczej mówiłem, że jestem za tym, by darmowe przejazdy, poza uczniami i studentami mieli również osoby starsze. Te, które ukończyły 65 rok życia. Mógłbym mówić długo, dlaczego to oni powinni skorzystać z darmowej komunikacji, ale powiem krótko: to im się należy. Jeżeli darmowa komunikacja uaktywni ich choć trochę, to właśnie dlatego powinni jeździć za darmo.
Janina Szymańska, Samorządne Jastrzębie
Stowarzyszenie Samorządne Jastrzębie opowiada się za bezpieczną, racjonalną, przyjazną, wysokiej jakości bezpłatną komunikacją dla wszystkich mieszkańców. Nie powinna być ona tylko hasłem podczas plebiscytu wyborczego. Niestety ostatnie lata pokazały, że tak się stało. Nikt tak naprawdę nie przygotował szczegółowej analizy stanu komunikacji miejskiej, która wykazałaby wszystkie niedociągnięcia obecnego systemu. Mieszkańcy otrzymują zdawkowe informacje, które służą ich autorom tylko jako czysta propaganda. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że za darmowe przejazdy płaci miasto z naszych podatków. Takie rozwiązanie funkcjonuje już w 30 mniejszych miastach i gminach. Nasze miasto również może do nich dołączyć, ale to nie może być przekupstwo wyborcze. Bezpłatna komunikacja ma mieć wpływ na zmniejszenie ruchu ulicznego, a co za idzie zmniejszenie korków, mniej spalin i czystsze powietrze. Takie rozwiązanie ma wpływ na ograniczenie kosztów związanych z drukiem biletów, obsługą kasowników czy zatrudnianiem kontrolerów. Z przeprowadzonych badań wynika, że bezpłatna komunikacja sprawia, że osoby, które i tak podróżują komunikacją miejską robią to po prostu częściej. Naszym zadaniem działania powinny zmierzać do podniesienia standardu przejazdów – nowszy, ekologiczny tabor, łatwy sposób weryfikacji kupna i sprzedaży biletów, kursy dostosowane do potrzeb mieszkańców np. autobusy całonocne. Reasumując, Stowarzyszenie Samorządne Jastrzębie chce darmowej komunikacji po uprzednim zweryfikowaniu jej stanu oraz usprawnieniu jej w taki sposób, aby podróżujący samochodami chcieli się do niej przesiąść.
Zdjęcia pochodzą od poszczególnych kandydatów na prezydenta miasta - ich komitetów wyborczych
Katarzyna Barczyńska-Łukasik
Powinna być płatna taką symboliczną złotówkę ale płatna
Najlepszym kandydatem na prezydenta będę ja. Komunikacja za darmo, jedzenie w sklepach za darmo.
Przedkładam linki do uchwał Rady Miasta potwierdzające, że kłamiesz. Rada Miasta podjęła uchwałę o wypowiedzeniu członkostwa w MZK w styczniu 2015 roku. Wykonanie uchwały powierzono Pani prezydent. Ponieważ Pani prezydent nie zrobiła nic, więc Rada Miasta we wrześniu 2015 r.podjęła uchwał o wycofaniu wypowiedzenia członkostwa w MZK. Proszę przeczytać uchwały i nie pisać bzdur bez pokrycia. Wiadomo, że portal zamieszcza to co chce, ale ten powinien zamieścić zamieści. Oto linki
https://bip.jastrzebie.pl/uchwala/41282/uchwala-nr-ii-6-2015
https://bip.jastrzebie.pl/uchwala/44565/uchwala-nr-xv-120-2015
Pan Kasza nie blokował bezpłatnej komunikacji. Rada Miasta w styczniu 2015 r. PODJĘŁA UCHWAŁĘ o wystąpieniu z MZK. Wykonanie uchwały powierzył pani prezydent. Do września 2015 r. ta Pani nie zrobiła NIC. Zleciła wykonanie opinii i zmarnowała ok. 50 tysięcy zł. Z opinii wynikało,że Miasto musiałoby oprócz PŁACONEJ DOTACJI W KWOCIE 12-13 milionów DOPŁACIĆ JESZCZE ok. 5-6 mln zł. W związku z powyższym Rada Miasta musiała podjąć uchwałę o wstąpieniu do MZK, ponieważ Miasto nie miałoby nic. Czy portal zamieści ten komentarz?
"Może udało by się zmniejszyć ilość samochodów jeżdżących po mieście"
Jest jeden sposob, ktory NA PEWNO zmniejszy liczbe samochodow.
- Komunikacja jest sprawniejsza niz podroz samochodem,
- komunikacja jest tansza niz podroz samochodem.
Obecna komunikacja miejsca nie stanowi zadnej alternatywy dla transportu indywidualnego.
Autobusy jezdza tak jak pol wieku temu, tylko znacznie rzadziej. Ludzkosc wdraza BRT, centra przesiadkowe, upraszcza tyryfy. MZK nie wdraza nic, nie porozumiewa sie z innami organizatorami transportu, nie ulatwia nic. MZK i PKM to dziadostwo najwieksze w calej Galaktyce.
Gruszka najrozsądniej
aboslutnie nie ! powinna być płatna ale bilety powinny byc tansze
Panie Kasza nie udawaj,to ty zablokowałeś darmowa komunikację w mieście razem kumplami i wspólnotą samorządową.
Jestem za PIS ale podoba mi się pomysł pana Ligasa co 5-10 min tak jak to jest w dużych miastach bo u nas to dramat...
Drodzy recenzenci, podejrzewam że większość z Was nie ma pojęcia kto jest organizatorem komunikacji a kto jest przewoźnikiem, z wszystkich kandydatów na prezydenta tylko Pani Hetman ma taką wiedzę, no może jeszcze Pan Kasza, ale nie do końca, reszta kandydatów nie ma zielonego pojęcia kto jest organizatorem a kto przewoźnikiem. To Pani Hetman musi się z mierzyć z betonem,jakim jest zbiurokratyzowane MZK na czele z B. L. z Żor i piękną Dolores. Dopuki miasto będzie w MZK, doputy nie będzie bezbiletowej komunikacji, bo nie ma czegoś takiego jak bezpłatna komunikacja.
Gruszka jedyna konkretna wypowiedź
Czy ty myślisz? Twoje pytania pretendują do najgłupszych z najgłupszych. Widać jak słabo z tobą w rozumieniu tego problemu.
Jeśli miasto stać na opłacanie darmowej komunikacji, to było by to dobre rozwiązanie. Może udało by się zmniejszyć ilość samochodów jeżdżących po mieście.
Po wielu latach pseudo działań, mamy dobrą osobę na stanowisku Prezydenta miasta. Są ludzi, których to strasznie boli. To tak choroba nienawiści. Szczególnie to widać w anty polskiej partii PiS. Szykują nam nieszczęście. Działają bardzo precyzyjnie. Należy się spodziewać wielu świństw podczas wyborów.
Ty też należysz do wrogów samego siebie?
Komunikacja nie powinna być całkowicie darmowa ponieważ będziemy mieli do czynienia z dewastacją busów.
Rozkład jazdy nie musi istnieć, wystarczy, że busy będą kursować co 15 min na danej linii. Przykładowo można wprowadzić bilety na wszystkie linie: 1 zł bilet jednorazowy, 5 zł bilet całodobowy i np. 40 zł bilet miesięczny. Zachęci to nawet górników do jazdy busem do pracy niż jazda samochodem i szukanie miejsca do parkowania pod kopalnią.
DO WSZYSTKICH KANDYATÓW PYTANIE:
KIEDY MIASTO WYSTĄPI Z MZK I ZROBI WŁASNĄ KOMUNIKACJE?!!!!!
@Kris
Jest taka bezpłatna aplikacja w sklepie play. myBus
Obiecuję obiecuję i nic z tego ! Ja tam zacznę popierać tych co parkingi zaczną robić.
Gdyby ci pełowce zmienili nazwę na pisowce to jastrzębie byłoby OK!!! Nie potrafią dyskutować na temat więc okazują swoją butę, chamstwo i niekompetencję. Ona i jej zastępcy mają prawo wrócić do ostatnich zakładów pracy, więc nie mogą rozpaczać.
Pani Anna H. nie potrafi rozmawiać i w ogóle do niej nie dociera, że ona jest organem wykonawczym, a rada miasta organem uchwałodawczym i ciągle pokrzykiwała jak na dzieci - nagrania w sieci. Niech spróbuje szczęścia jako dyrygent w orkiestrze może tam wykorzysta ten swoje emocję. Najwyższy czas na zmiany!
Jeżeli ma działać, tak jak w Żorach, czyli 60% autobusów zlikwidowanych, a ta garstka która jeździ jest schronieniem dla żuli, to zdecydowanie nie chcemy takiej zmiany. Wole płacić za bilet i jeżdzic w normalnych warunkach z częstymi kursami.
pani "prezydent" tak się chwaliła, że zrobi darmową komunikację miejską... widocznie mieszkańcami Jastrzębia są tylko dzieci...cóż -nie wyszło- a nic po za tym nie miała Pani do zaoferowania...o przepraszam- OWN zrobiony na siłę i na szybko teraz przed wyborami...aaaa prawie zapomniałam... no i wybieg dla psów za prawie 400 tys pln (notabene najdroższy w Polsce)...jakaś kpina... ludzie chcieli mieć gdzie wypuścić psa, a nie zrujnować budżet(nie wiedziałam, że kawałek siatki i ławka, aż tyle kosztuje) - obecna Pani prezydent=idealna pralka brudnych pieniędzy...gratulacja... a no i mistrzyni festynowych selfie-mam nadzieje, że ludzie pójdą po rozum do głowy i już na nią nie zagłosują...ach tak-nie głosowali... tylko Pani nie umiała pogodzić się z wynikami i zarządziła powtórkę, na którą większości mieszkańców nie chciało się po prostu pójść-tylko lobbystom.
Ludzie to nie ziemniaki żeby wozić ich busami
Tak się mami wyborców w każdym temacie może tak może nie w dupę tacy kandydaci .
Jak PiS-uary stracą się z rady miasta , a za ostatnie cztery lata działalności przeciw miastu i mieszkańców stracą się na pewno, to wiele da się zrobić na spokojnie w tym mieście.Tylko nie z takimi partnerami jak wściekłe PiS-uary.
"jako pierwsza zaproponowałam bezpłatną komunikację"
Co z tego, skoro nic z tego nie wyszlo.
Szczycic sie brakiem osiagniec to dno.
Jedno z haseł Pana Kaszy to "Razem możemy zdziałać więcej", to jastrzębski PIS pokazał w tej kadencji Rady Miasta, m.in. w sprawie darmowej komunikacji miejskiej. Jeżeli darmowa czy ulgowa komunikacja ma nie obciążać budżetu miasta, to kto za nią zapłaci? Najlepiej zabrać jednym by dać drugim.
Podoba mi się wypowiedź Pana Kaszy: jestem za bezpłatną komunikacją, ale taką, która nie obciążałaby budżetu miasta ... - tak to tylko PIS potrafi. Czyli wypowiedź na zasadzie zjeść ciastko i mieć ciastko. To miasto organizuje komunikację bo to jego obowiązek i to miasto ponosi koszty tej organizacji. Każda darmowa usługa czy towar rodzi pewien koszt, który musi ktoś ponieść. Przywilej dla określonych grup społecznych, kolejna ciekawostka z wypowiedzi, tak dzieci i młodzież to grupa społeczna ale przede wszystkim przyszłość tego miasta, bezpłatna dla nich komunikacja miejska to ulga dla kolejnej grupy społecznej czyli ich rodziców, dorosłych. Jestem za darmową komunikacją dla wszystkich mieszkańców miasta, Pani Hetman tego dokona w następnej kadencji.
Anna H. obiecała bezpłatną komunikację dla wszystkich Mieszkańców,
ale nic nie zrobiła bo nie umiała,
a na dodatkowe opinie z naszych podatków aż 60 tysięcy zł wydała!!!
Opinie leżą, kasy i bezpłatnej komunikacji nie ma, a Anna winnych za to szukała
i na PiS swoją nieudolność zwalała!!!
Pisowce wszystko blokują. Blokują rozwój miasta
pisowcy zablokowali? Ty chyba znowu TVN-u się naoglądałeś...
Zamiast dużych,drogich autobusów powinno być więcej busikow na trasach. Bilet calodzienny powinien kosztować 5 złotych,a bilet w jedną stronę 3. Komunikacja powinna być częściowo prywatna. Niektóre linie już są i sobie radzą. Miasto powinno sfinansować aplikację mobilną z rozkładem jazdy, mapą miasta i możliwościami połączeń. Pakowanie kolejnych milionów w trupa nie ma sensu. Potrzebna jest reforma i głęboka przebudowa transportu lokalnego.
Skoro pani Hetman i pan Kasza proponują prawie dokładnie to samo, to czym wytłumaczą fakt, że nie potrafili tego zrobić w czasie tej kadencji. Może po prostu nie potrafili się dogadać? A szkoda. Mieszkańcy to zapamiętają, niewątpliwie.
Nie chcę darmowej tylko tańszej
Już dawno miała być za darmo. Wiadomo że pisowce zablokowali