Prezydent Hetman: "Nowa, lepsza jakość komunikacji"
W ostatnim czasie tematem numer 1 w mieście jest komunikacja. Najpierw zdecydowano o likwidacji PKM, potem firma „Warbus” wypowiedziała umowę na świadczenie usług przewozowych. Teraz nasze miasto stara się zbudować komunikację na nowo.
Pani prezydent, w ostatnim miesiącu wiele działo się z komunikacją w mieście?
Wreszcie postawiliśmy pierwszy krok w kierunku poprawienia sytuacji w MZK, jak i w PKM, a tym samym w komunikacji miejskiej. Od 4 lat powtarzałam, że to co dotychczas działo się w MZK jest już archaiczne. Obecnie potrzeby komunikacji miejskiej są inne, skierowane na ekologię, nowoczesne rozwiązania. Dopiero sprawa z firmą, która realizowała komunikację do lutego, spowodowała przełom w myśleniu gmin członkowskich. Wszyscy już wiemy, że musimy myśleć strategicznie. Przekonanie członków MZK do naszych rozwiązań było trudne i trwało długo, jednak po zmianach, które zostały dokonane i które jeszcze przed nami będzie można mówić o nowej jakości komunikacji w regionie, jak również o zdrowej współpracy w MZK.
Jakie są cele miasta w zakresie komunikacji?
Nasze cele to: Zmiana statutu MZK – większy członek może więcej. Zmiana rozkładu jazdy, który nie był zmieniany od kilkudziesięciu lat. Wprowadzenie na drogi ekologicznych autobusów. Zintegrowanie e-biletu na terenie całego subregionu. Wprowadzenie komunikacji 0 zł dla wszystkich jastrzębian (być może etapowo, ale docelowo dla wszystkich)
Nie będą to tanie rozwiązania
Dobra komunikacja nie może być tania. Nam zależy na tym, by ludzie przesiedli się z samochodów do autobusów, a nie na tym, by wozić powietrze. Zależy nam by dbać o czyste powietrze. Zależy nam na zdrowiu mieszkańców.
Wprowadzenie biletu 0 zł dla dzieci, młodzieży i studentów wyraźnie pokazało, że działaniami można zmieniać myślenie. Przed wdrożeniem tego biletu MZK sprzedał w Jastrzębiu ok 1 500 miesięcznych biletów młodzieżowych oraz niewiele biletów jednorazowych, co dawało kwotę ok 1,3 mln rocznie. Przychód roczny z biletów w naszym mieście kształtował się w granicy 6 mln zł. Obecnie mamy wydanych ok 9 tys. kart jastrzębianina i mimo że młodzież nie kupuje biletów, przychód jest też w granicy 6 mln rocznie. Dodatkowo proszę zwrócić uwagę o ile więcej młodzieży jeździ autobusami.
Co to może oznaczać? To, że część samochodów zostało w garażu, pod blokiem, a rodzice przesiedli się na autobus, bo dzieci nie płacą za bilet. Jeśli już płacimy, to musimy wiedzieć za co i komu, czemu, ma to służyć? A nie tylko po to, by zrealizować zadanie. Wiemy, że takie rozwiązanie na dłuższą metę się opłaca.
Czyli nad czym w tej chwili pracuje się w MZK?
Obecnie w MZK i PKM pracujemy nad zmianą rozkładu jazdy. Nastąpi optymalizacja kursów, wykorzystania autobusów i czasu pracy kierowców. Nie będzie pustych przebiegów. Autobusy nie będą czekały na swoją kolej. To inne czasy. Optymalne wykorzystanie taboru i ludzi przyniesie pewne oszczędności.
Co jeśli gminy członkowskie nie przegłosują takich zmian?
Nie będziemy dłużej tkwić w takim związku. Musimy myśleć o Jastrzębiu, jastrzębianach i naszych pieniądzach. Wystąpimy z MZK. Mam jednak nadzieję, że do tego nie dojdzie, choć mam też świadomość, że część gmin może wystąpić. Nikt nikogo na siłę nie będzie trzymać.
Czyli może dojść do rozpadu MZK?
Do kwietnia 2021 roku raczej do tego nie dojdzie, bo łączy nas trwałość projektu unijnego. Co będzie później zobaczymy. Jastrzębie-Zdrój czy w związku czy poza da sobie radę. O połączenia międzygminne też zadbamy w razie funkcjonowania poza związkiem.
Dotychczas rzeczywiście niewiele działo się w MZK?
Dlatego nastąpiła zmiana na stanowisku dyrektora. Przedsiębiorstwem powinna zarządzać sprawna osoba, która potrafi analizować i wyciągać wnioski. W trudnych sytuacjach trzeba szybko i konkretnie reagować. Dlatego też, mimo że teraz doznajemy skutków tamtych decyzji my, Miasto Jastrzębie, wzięliśmy sprawy w swoje ręce.
Do roku 2015 w MZK panował błogi spokój. Nikt nawet nie zastanawiał się, czy trzeba, czy warto cokolwiek zmienić. Przez lata, poza drobnymi korektami nie zmieniano rozkładu jazdy, mimo że ludzie mówili, że w jednym czasie jedzie kilka autobusów z w innym nie ma w ogóle. Nie zastanawiano się nad optymalizacją, unowocześnieniem, pozyskaniem pieniędzy na autobusy elektryczne. Ogłaszano przetargi, które nie musiały być ogłaszane, bo PKM w roku 2013 i 2014 spełniał przesłanki podmiotu wewnętrznego (własnej firmy), któremu można było zlecić realizację komunikacji w regionie. Gdyby tak się stało, nie doszłoby nigdy do sytuacji, która miała miejsce w lutym tego roku.
Kiedy to doszło do podjęcia decyzji o likwidacji PKM?
Otóż to. Miasto, MZK czy PKM musi działać zgodnie z prawem. PKM to spółka prawa handlowego i kiedy występują jakieś przesłanki, należy podejmować konkretne decyzje, trudne, niepopularne, ale odpowiedzialne.
Jednak cofnięto decyzję o likwidacji PKM?
Tak, bo mieliśmy podstawy do wypowiedzenia umowy firmie wyłonionej z przetargu, która realizowała komunikację. Gdyby takich przesłanek nie było, proces ten nadal byłby realizowany.
Mieszkańcy mogą być spokojni o dalsze losy komunikacji w mieście?
Mieszkańcy mogą być spokojni o komunikację miejską. Od maja będzie obowiązywał nowy rozkład jazdy. Wprawdzie nie będzie jeszcze wszystkich nowych autobusów, ale komunikacja będzie stabilna. PKM, jako główna firma, będzie realizowało wraz z innymi przewoźnikami komunikację na terenie Jastrzębia-Zdroju. W tym samym czasie będziemy pracować nad pozyskaniem ekologicznych autobusów, być może środków unijnych, utworzeniem podmiotu wewnętrznego z PKM i wdrożeniem komunikacji za 0 zł dla wszystkich jastrzębian. Wszystkim mieszkańcom chcę podziękować za zrozumienie i cierpliwość w ostatnim miesiącu. Było to ogromne zawirowanie, ale udało się z tego wyjść obronną ręką.
Gminom dziękuję za podjęcie odważnych, ale słusznych strategicznie decyzji. Liczę na pracowników PKM i staną na wysokości zadania w procesie odbudowy firmy. To będzie długi proces, jednak korzystny dla wszystkich.
Katarzyna Barczyńska-Łukasik
Nowa lepsza jakość??
Pani prezydent to wie jak wygląda komunikacja obecnie. Stare autobusy turystyczne i ogólny bałagan z rozkładami - litości
Kolejne puste obietnice. Fakt jest taki że od conajmniej 2 miesięcy jest bałagan na naszych drogach z komunikacją. Od maja zobaczymy dalej komunikacje zastepcza z jeżdżącymi złomami. Na zajezdni PKM stoją nowe solarisy, co z nimi, czy wyjada na ulicę ???
Ojjjjj teheran!!!Ty jesteś głupszy od głupka.Nie obrażając głupka.
Cóż za przystojna kobieta z naszej pani prezydent, nieprawdaż? Jej deklaracje już są spektakularnym sukcesem, bowiem każdy to widzi, że w Jastrzębiu-Zdroju komunikacja miejska ma się świetnie. Każdy, dosłownie każdy. Kto? Na przykład pani prezydent, magistraccy urzędnicy, prezesi spółek miejskich. No mówię wam, każdy. Tylko pasażerowie jakoś tego nie widzą i nie doceniają. Może po prostu nie rozumieją. Nie widzą, albo nie chcą widzieć
Mam pytanie kiedy prokurator posadzić największego szkodnika B.L który narobił tyle szkód i przez tyle lat jest bez karny .przecież w państwie prawa ktoś powinien za to beknac ... Czy w całym tym cyrku jakim jest urząd miasta nie ma odważnego który by skierował pismo do prokuratury !!!
Nareszcie jakieś dobre decyzję dotyczące komunikacji W MZK należy zrobić porządek bo to studnia bez dna
Radio Teheran weź się wysadź Będziesz zbawiony Tobie nic nie pasuje
Wiec ile będzie tych nowych autobusów a ile starych? I czy te inni przewoźnicy to z tym złomem jeżdżącym, który jest teraz ? Z tych artykułów nie wynika nic konkretnego, co miesiąc ma się cos dziać, tak samo jak nie miało być komunikacji zastępczej od kwietnia, ktora dalej jeździ , nie wspominając czym jeździ. Proszę o konkretne jakieś informacje.
Na jakiej podstawie p. Prezydent uważa, że udało się wyjść z tego obronną ręką? Jeszcze nic się nie udało, a po mieście dalej jeżdżą wycieczkowe zamiast autobusów, a nie wspomnę o tym, że dojechać z punktu A do punktu B na konkretną godzinę to dramat i nic się w tej kwestii nie zmienia od wielu lat. Naprawdę ogłaszać zwycięstwo w trakcie bitwy to zwyczajne łgarstwo i manipulacja.
Też czekam na te zmiany, może wreszcie na imprezy masowe, mecze siatkówki, hokeja, piłki nożnej , czy też kulturalne, bedzie można dojechać autobusami no powiedzmy"specjalnymi", nie mówię, że za darmo, ale po dwa zł. każdy wyłoży, przecież to nasze miasto i nasz prezydent.
Jakoś nie widzę tego... Skuteczna komunikacja dla mnie to taka, że przynajmniej raz na godzinę mogę sobie wsiąść do autobusu w Szerokiej lub Bziu, dojechać do centrum, przesiąść się i jechać dalej do miast ościennych. Zakładam, że na początek będę korzystał z takiej komunikacji 2 razy w miesiącu...
Tylko nie drenujcie budżetu jakimiś durnymi projektami, miasta na to nie stać. Ktoś kto ma 20 minut na przystanek i tak nie będzie jeździł autobusem.
Teheran nadaje znawca wszystkiego
To firma WARBUS wypowiedziała wam umowę a nie miasto. Co robiła prezydent przez poprzednie 4 lata? Zajmowała sie OWN, na który wydała aż 8,4 mln zł z naszych podatków zamiast starać sie o środki unijne!!! Znowu kupa chwały A z tym dyrektorem to całkowicie przesadziła. Niech wyślę ludzi w teren to usłyszą co o nich mówią!
Oczywiście, że to nowa jakość.
Co parę dni nowy rozkład niejazdy.
Po raz kolejny uratowano trupa na parę miesięcy, z tym, że tym razem pkm nie jest zmuszony do świadczenia usług.
Oczywiście. Prezydent miasta, z wykształcenia nauczyciel, bierze się za zarządzanie. Rozumiem, że tak sami do wykonywania zawodu nauczyciela również nie są potrzebne żadne kwalifikacje poparte doświadczeniem?