Z Jastrzębia do Warszawy pociąg dojedzie w 2 godziny
Dojazd z Jastrzębia do Warszawy ma zająć 2 godziny, do stolicy województwa Katowic – do 1 godziny. Wszystko to dzięki linii kolejowej Katowice-Ostrawa. Pierwsze roboty ruszą w 2024 roku.
We wtorek w Jastrzębiu podpisano kontrakt na studium wykonalności polskiego odcinka budowy linii między Katowicami a Ostrawą. Centralny Port Komunikacyjny wyłonił wykonawcę studium. Została nim stojąca na czele konsorcjum firma Egis Poland. O wyborze decydowała cena (70%) oraz doświadczenie personelu (30%).
Pierwsze prace budowlane przy budowie linii mają ruszyć w 2024 r. i zakończyć się w 2030 r. Mają po niej kursować pociągi z prędkością 250 km/h. Dzięki tej linii z Jastrzębia do Warszawy będzie można dojechać w czasie do 2 godzin, do Katowic w czasie do 1 godziny.
Podczas podpisania umowy obecny w Jastrzębiu wojewoda śląski Jarosław Wieczorek podkreślał, że w ostatnich 5-6 latach bardzo intensywnie zostały wznowione czy też zrealizowane inwestycje dotyczące infrastruktury. Przykładem może być tutaj ukończenie odcinka autostrady A1, tzw. obwodnicy Częstochowy, czy realizowana budowa drogi ekspresowej S1 biegnącej od Pyrzowic aż po Beskidy. Wojewoda zaznaczył, że budowa tej nowej linii kolejowej to ważna inwestycja.
– To daje nam możliwość, że będziemy tak naprawdę komplementarni w zakresie infrastruktury transportowej – i w zakresie transportu publicznego, i w zakresie bardzo ważnego z punktu widzenia gospodarki transportu cargo – podkreślał wojewoda.
Także miasto podejmowało od lat starania związane z odtworzeniem linii kolejowej i o tym podczas wystąpienia mówił zastępca prezydenta miasta Roman Foksowicz.
- Kiedy w 2012 r. wpisaliśmy powrót kolei do Strategii Rozwoju Miasta, wielu mówiło, że to nierealne przedsięwzięcie. W 2017 r. wykonaliśmy opracowanie analizujące możliwość powrotu kolei do Jastrzębia i z nim pukaliśmy do wszystkich drzwi - efektem tego jest dzisiejsze podpisanie umowy, która przybliża realny moment powrotu kolei do naszego miasta. Dziękuję wszystkim zaangażowanym za podjęte działania, które doprowadziły nas w to miejsce- podkreślał zastępca prezydenta.
Wybudowana przez Polskę linia kolejowa zostanie wydłużona po czeskiej stronie do Ostrawy. Dzięki temu z Katowic do Ostrawy będzie można przejechać zaledwie w 35 minut, czyli o godzinę krócej niż obecnie. Spółka CPK jest w stałym kontakcie z przedsiębiorstwem Správa železnic – zarządcą infrastruktury kolejowej w Czechach. Obie strony wyznaczyły wspólnie dwie potencjalne lokalizacje dla przejścia KDP przez granicę i preferowany przebieg odcinków granicznych. Na terenie Polski trasa jest elementem transeuropejskiego korytarza TEN-T. Biegnie on z Warszawy przez modernizowaną przez PKP PLK Centralną Magistralę Kolejową (CMK) i Katowice do przygranicznej Ostrawy. Linia wpisuje się we wspólne inwestycje krajów Grupy Wyszehradzkiej zgrupowane w projekcie KDP V4, których celem jest podniesienie standardu podróży i skrócenie czasów przejazdu między Warszawą, Brnem (z łącznikiem do Pragi), Bratysławą i Budapesztem.
Przygotowanie dokumentacji przedprojektowej odbywa się przy wykorzystaniu dofinansowania w wysokości ponad 7 mln zł, jakie w 2019 r. spółka CPK otrzymała z unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility). Projekt „Utworzenie nowego połączenia transgranicznego na odcinku Katowice – Ostrawa sieci kompleksowej TEN-T (Etap I)” współfinansowany ze środków europejskich w ramach Instrumentu Łącząc Europę.
Wystąpienie sekretarza stanu w ministerstwie infrastruktury Marcina Horały
Firma, która ma wykonać studium dopiero szuka fachowców od transportu. Widziałem ogłoszenie w necie.
60 km do Katowic w godzinę, a ponad 260 km z Katowic do Warszawy też w godzinę. Już to widzę.
W 2 godziny? z Jastrzebia? Do Warszawy? a w 1 godzine do Katowic? Poziom ciemnoty jak w Wiadomościach TVP.
Podpisują kontrakt bez obecności księdza ?
Co z budową lotniska i lądowsika dla helikopterów, bo nie wiem, czy już zamówić sprzęt?
Wreszcie dzieci mogą czytać współczesne bajki. Wieczorem czytam dzieciom bajki o 3 milionach mieszkań, o milionie samochodów elektrycznych, o budowie promów, okrętach podwodnych transportujących samoloty, o śmigłowcu budowanym wspólnie z Ukrainą. Teraz szukam bajki o walce z nepotyzmem.
To masz dane oficjalne. Ale wedle bełkotu urzędniczego i spływy podatku szacują na niespełna 75 tyś mieszkańców na miesiąc kwiecień 2021
A ta kolej to będzie otwarta jeszcze przed rynkiem czy już po?
https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/2282974395166646
do Miastowy
Dziś o 15:29
nie, tego jedynego prezydenta
W oczach kamer mamy studium na kolej Katowice-Ostrawa z łącznicą do Jastrzębia w rzeczywistości utrudniamy możliwość budowy tej łącznicy oraz odbudowę realnej linii Wodzisław - Jastrzębie przez PKP PLK źle robionym rondem w Jastrzębiu Moszczenicy.
https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/2282974395166646
Jacek
Dziś o 14:00
Wybory ? tej jedynej prezydent ? Czy zabójczych kopert ?
Lekarze już przyjmują ,radzę skorzystać .
Do Miastowy Dziś o 9:45
chłopie złoty, te ośmiorniczki kosztowały 100 zł. Starczyłoby na 700.000 porcji, za wybory pewnego pana jacka
Załaożymy się, że prace budowlane nie ruszą w 2024 roku ?
do Miastowy Dziś o 20:42
21.07.2021 22:17
Masz rację , najlepiej jakby pieniądze z naszych podatków szły na nielegalnych imigrantów, ośmiroczki i na przekręty . Dobrze że Donald wrócił , znowu będzie wszystko za darmo.
Dżordż Lowerboj
Dziś o 5:46
Tak mówisz do swojej ręki ?
Skończą elektrownie w Ostrołęce i wezmą się za kolej w Jastrzębiu.
Chyba jak PiS dokona zagięcia czasoprzestrzeni i Warszawa będzie 50km od Jastrzębia.
Obrazanie interlokutora tylko dlatego, ze nie rozumiesz jak dzialaja rozwiniete cywilizacje, oznacza, ze z Twoim mysleniem jest niechyżo.
@Lowerboj, nie zagaduj, nie zagaduj, po nazwie widać jakie są Twoje preferencje.
@PISPO jedno ZŁO
Wiesz co "naókofcó" z PAN, takie podobne oszołomy jak ty z instytutów, w 2000 roku opracowały bełkot zwany raportem, że 20 lat później, czyli w 2020 roku Jastrzębie będzie liczyło 60 tys mieszkańców, a liczyło 90 tys.
Widzisz różnicę "naókofcó" ze szkoły specjalnej?
Udanej zabawy w opracowaniu smiesznych raportów za nasze pieniądze!!!
Czyli ten milion samochodów elektrycznych nie będzie potrzebny ?
Czekamy na loty w kosmos.
abc
21.07.2021 18:08
Następny co do wszystkiego dopłaca i utrzymuje wszystko i wszystkich. Idź gościu do apteki i kup sobie maść , maść na BUL doopska.
2030????
To oznacza dziewięć lat,no jeżeli zrealizują te plany!!!Bo znając pseudopolityków z pis i po to wszystko leegnie w gruzach ze trzy razy.
Perpektywy dla Jastrzębie-Zdrój sa katastrofalne do 2030!!
Z raportu PAN wynika, że tylko do 2030 roku liczba mieszkańców Jastrzębia spadnie o 18,2 proc. do 73,5 tys. W kolejnych dekadach ten spadek jeszcze bardziej się pogłęb
@Miastowy
"no i pięknie, ja będę korzystał"
Ja też korzystam. Z twoją żoną.
a maszynistą w tym pociągu będzie syn pana posła?
I pokazałeś że jesteś tępy jak patologia 500+ czy emeryty 13 i 14
Nie rozumiesz tego że państwo nie ma swoich pieniędzy tylko zarządza naszymi z podatków?
To że tego nie płacisz osobiście to nie świadczy o tym że tego nie finansujesz z podatków swoich czy moich.
No ale większość patologii takiej jak ty tego nie rozumie.
I nie życzę sobie żeby moje pieniądze z podatków szły na takie nieudane cele jak pseudo nitka PKP piątej albo i dalszej kategorii.
Jakim trzeba byc anal-fabeta. Przeciez to nie jest prywatna inwestycja. To nie ma zarabiac, to ma podniesc komfort zycia, ulatwic komunikacje; czyli dojazd do pracy czy w celach turystycznych.
Prywatna droge to moze zbudowac np Kulczyk, np miedzy Katowicami a Krakowem, i wtedy moze to byc najdrozszy odcinek autostrady w EU z klauzulami, ze zadna konkurencyjna droga nie moze powstac.
53 latek było pięknie to fakty
Moje pytanie brzmi: w ile wieków ta inwestycja się spłaci - prosta kalkulacja: koszt inwestycji minus dochód (uwzgledniając utrzymanie) czy nawet chocby przychód = 0
Te informacje powinny być jawne, ponieważ inwestycja jest finansowana z publicznych pieniędzy.
O jakimkolwiek zarabianiu nie mówię
Bo coś czuję, że nigdy.
Kolej nie ma się opłacać, kolej ma służyć.
?Nawet 600 km/h pojedzie "lewitujący" pociąg zaprezentowany we wtorek w Qingdao w Chinach. Jeśli kolej magnetyczna połączy Pekin z Szanghajem, skróci czas podróży między metropoliami do 2,5 godziny - podaje agencja Xinhua. Agencja Reutera wylicza, że gdyby linia połączyła chińską stolicę z Szanghajem, czas podróży między metropoliami zostałby skrócony do 2,5 godziny w porównaniu do ponad 4 godzin w przypadku przejazdu koleją wysokich prędkości. Lot na tym dystansie trwa ponad 2 godziny.
W Chinach istnieje największa na świecie sieć kolei wysokich prędkości, licząca blisko 40 tys. km. Do 2035 r. ma wzrosnąć do 70 tys. km.?
Faktycznie, mamy się czym chwalić.
no i pięknie, ja będę korzystał,
a Wy do Biedy na kase a po robocie dalej łapa w majty i hejtuj w komentarzach - taka Wasza przyszlosc
@AdamGórnikzZofiówki
A co, bułka nie smakowała?
No i pięknie!!!
Dobre by było uruchomić pociagi do Wisły, tak jak to było 30 lat temu.
Pamiętam jak za "małolata" jeździło się ze znajomymi do Wisły na weekend. Na trzech jastrzębskich stacjach, Zdrój, Górne i Bzie potrafiło wsiąść ok.250 osób, tak że w Pawłowicach ludzie juz nie mieli miejsc siedzących. Nie interesowały nas gigantyczne korki na Wiślance, ani szukanie niepijącego kierowcy.
To były czasy!!!
Z Jastrzębia do Katowic w godzinę. No sukces jak diabli. Mi samochodem zajmuje to ok. 45 min. No chyba, że w tzw. międzyczasie zamkną autostradę to rzeczywiście przejazd koleją będzie szybszy. Już sam ten fakt mówi ile może zająć czasu przejazd z Jastrzębia do Warszawy. No chyba, że z Katowic pociąg rozpędzi się do 400 km/h.
Poprzednie mafię kolej zwinęły, obecna chce ją rozwinąć. To ktora mafia lepsza?
Nikodem M. będzie prezesem spółki budującej linię kolejową ?
Matematyka i fizyka strasznie ponaciągane w tym projekcie.
1h z Jastrzębia do Katowic.
1h z Katowic do Warszawy.
Następny etap powinien być
1h Warszawa Oslo
buahahha 2h! dobre dobre!!!