Jak zrobić biznesplan? Uczą w "Korfantym"
Tworzą biznesplany, obmyślają jak zaplanować startupy. Mierzą się z trudnymi zagadnieniami podatkowymi i finansowymi. To uczniowie z „Korfantego” odważnie wkraczają w świat ekonomii, biznesu i bankowości. Szkoła jest wysoko notowana w rankingu wojewódzkim techników.
Zostać szefem samego siebie? Dlaczego nie? Najpierw trzeba mieć dobry pomysł, biznesplan no i znać się na podatkach. Tego wszystkiego można nauczyć się w znanym od lat ekonomiku wchodzącym w skład Zespołu Szkół Nr 2, czyli popularnym „Korfantym”.
Czy można wyobrazić sobie świat bez ekonomii? To karkołomne zadanie. Podobnie jest z Zespołem Szkół Nr 2 im. Wojciecha Korfantego w Jastrzębiu-Zdroju, gdzie ekonomia stanowi mocny i rozpoznawalny filar szkoły. „Korfanty” bez ekonomii jest jak, Jastrzębie bez Zdroju. Historia tej szkoły zaczęła się w 1974 roku, kiedy powstało II Liceum Ogólnokształcące. W latach 80. powołano do życia szkołę o profilu ekonomicznym.
Trudno wyliczyć wszystkie sukcesy adeptów kierunków ekonomicznych na przestrzeni minionych dziesięcioleci. Uczniowie wykazują się wiedzą potwierdzoną wysokimi miejscami w konkursach na temat podatków, rachunkowości, bankowości, ubezpieczeń społecznych. Tomasz Mierzwiński, Jakub Baranowski, Jonatan Szefer, Maria Rutka, Natalia Przybylska, Marta Mazur i Klaudia Liberda - to zdobywcy wysokich miejsc w rywalizacji ogólnopolskiej i regionalnej. Rezultatem tego jest silna pozycja „Korfantego” w gronie szkół ekonomicznych województwa śląskiego.
Myliłby się jednak ten, który sprowadza ekonomię do rutynowego wkuwania regułek i zasad. Jednym z kierunków kształcenia jest logistyka, prężnie rozwijający się nurt we współczesnym świecie. I właśnie na Ogólnopolskiej Olimpiadzie Logistycznej uczniowie „Korfantego” od lat zajmują czołowe pozycje.
Uczniowie „Korfantego” poprowadzili warsztaty w szkołach podstawowych „Ósmoklasiści tworzyli startupy”. Nie była to sucha teoria a zmierzenie się z niełatwym wyzwaniem założenia własnej firmy, z koniecznym biznesplanem, wyliczeniami i uwarunkowaniami rynkowymi. Innym przedsięwzięciem jest projekt pod nazwą „W zgodzie z ekologią - mój pomysł na biznes”. Jest zorganizowany pod egidą Stowarzyszenia „Z Korfantym w przyszłość...”, działającym w Zespole Szkół Nr 2. Uczniowie wraz z nauczycielami pokazują, że możliwy jest biznes przyjazny dla środowiska. Uczą się na przykładach poprzez działanie.
- W „Korfantym” stawiamy na to, aby przygotować uczniów do konkretnych wyzwań, z jakimi mogą spotkać się w życiu zawodowym. Dzięki świetnie wykwalifikowanej kadrze i dobrze wyposażonym pracowniom Nasi Uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności na miarę XXI wieku. Natomiast projekty skierowane do uczniów szkół podstawowych pozwalają naszej młodzieży stać się przewodnikami w świecie ekonomii, dla swoich nieco młodszych kolegów - podkreśla dyrektor Zespołu Szkół Nr 2 Ewa Mentel.
Klasy ekonomiczne, jak najbardziej wpisują się w politykę miasta. Prezydent Anna Hetman wspiera tego rodzaju kształcenie i zachęca młodzież do aktywności w tej dziedzinie.
- Szkoły ponadpodstawowe mamy sprofilowane i świetnie kształcą w wybranych specjalnościach. ZS Nr 2 im. Wojciecha Korfantego specjalizuje się w kierunkach ekonomicznych i przedsiębiorczości. To zawody przyszłościowe, a przedsiębiorczości jest wymagana na każdym kroku i niemal w każdym zawodzie - mówi prezydent Anna Hetman.
Warto więc wziąć sprawy w swoje ręce i stworzyć coś ciekawego, co może być dobrym sposobem na karierę zawodową.
A co powoduje, że szeroko pojęta ekonomia jest warta głębszego poznania, że może być ciekawa, czy nawet fascynująca? Na to pytanie odpowiada uczeń Tomasz Mierzwiński, laureat niejednego konkursu na temat podatków, bankowości czy finansów.
- Ekonomia jest dla mnie nauką szczególną, ponieważ mamy z nią do czynienia w wielu miejscach, nieoderwanie towarzyszy nam w codziennym życiu. Właśnie ta bliskość tematów z nią związanych jest dla mnie najważniejsza, pozwala ją zrozumieć poprzez obserwację i doświadczenie. Niejako satysfakcjonujące są także sytuacje, w których wcześniej zdobytą wiedzę można zastosować w praktyce. Dobrze ukierunkowane zainteresowania z zakresu ekonomii wraz z odpowiednią edukacją mogą w przyszłości przełożyć się na wysokie zarobki - podkreśla Tomasz.
Ekonomia w „Korfantym” to na wskroś nowoczesna nauka, realizowana na podstawie współpracę z instytucjami kreującymi szeroko pojęty świat finansów i bankowości. Dobrym przykładem jest projekt BAKCYL realizowany przy współpracy z Fundacją Warszawski Instytut Bankowości. Jest to rzecz o tym, jak zachować bezpieczeństwo finansowe w cyberprzestrzeni i jak działają rynki finansowe.
Gospodarkę współczesnego świat można określić hasłami: finanse - ekonomia - bankowość - logistyka - innowacje. Zawody wpisujące się w ten schemat gwarantują rozwój i niezależność finansową. Uczniowie i absolwenci znajdują w tym szanse dla siebie.
I to jest konkretną szkoła
"Gospodarkę współczesnego świat można określić hasłami: finanse - ekonomia - bankowość - logistyka - innowacje"
Zgadza sie. Wszystko mozna wdrozyc w Jastrzebiu i nawet biuro za 2 zlocisze wynajac a dla innowatora (co uciekl) nawet po 1zl miesiecznie bylo.
Gdzie by czlowiek nie poszedl, naokolo innowacje w miescie.