Ta strona wykorzystuje pliki cookie Odwiedzając portal JastrzebieOnline.pl zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz akceptować cookie na swoim komputerze, opuść stronę. Więcej informacji o wykorzystaniu plików cookie znajdziesz w polityce prywatności.

Zamknij
Pogoda na dziś zobacz prognozy
 0°°
4 kwietnia 2018

PKM otrzyma 2,5 mln zł na przetrwanie

PKM otrzyma 2,5 mln zł na przetrwanie
fot. Damian Hetman / jastrzebieonline.pl

Przedstawiciele gmin wchodzących w skład Międzygminnego Związku Komunikacyjnego zdecydowali o przekazaniu 2,5 mln zł dla PKM. Ośmiu przedstawicieli samorządów opowiedziało się za wsparciem przedsiębiorstwa.

Pieniądze, które zasilą budżet PKM umożliwią rozpoczęcie zmian właścicielskich. Od stycznia 2019 roku MZK nie będzie już właścicielem PKM. Co do przyszłości przedsiębiorstwa istnieje kilka wariantów. W grę wchodzi likwidacja, przejęcie przez jedną z gmin, sprzedaż oraz przekształcenie tego podmiotu w spółkę pracowniczą, co jest najmniej prawdopodobnym scenariuszem.

- Przeprowadzimy ten proces w sposób cywilizowany i odpowiedzialny ze względu na dobro mieszkańców wszystkich dziesięciu gmin. Mam nadzieję że PKM poza strukturami MZK znajdzie właściwą ścieżkę rozwoju. Wsparcie finansowe ma to umożliwić. Jego brak oznaczałoby nie tylko koniec PKM, ale także koniec MZK i chaos komunikacyjny - twierdzi Janusz Buda, przewodniczący Zarządu MZK.

Szczegółowy plan działań zmierzający do usamodzielnienia PKM ma zostać przedstawiony w pierwszej połowie roku.    

Przekazanie dodatkowych funduszy do PKM przez gminy nastąpi poprzez zwiększenie stawki za wozokilometr, która obowiązuje członków MZK. Zdecydowano, że wzrośnie ona o 46 groszy i wyniesie 5,21 zł za wozokilometr. Dodatkowe środki z tego tytułu wyniosą 1,6 mln zł. Kolejne 900 tys. zł to efekt podniesienia stawki w ubiegłym roku o 20 groszy z poziomu 4,55 zł do 4,75 zł za wozokilometr.

Przeciwko przyznaniu dofinansowania  głosował Dawid Topol, wiceburmistrz Pszowa i Marcin Połomski, wiceburmistrz Rydułtów, który uważa, że najlepszym i bezkosztowym rozwiązaniem dla Związku jest ogłoszenie upadłości PKM.

 - Dalsze dopłaty nie mają sensu. Za kilka miesięcy ponownie będziemy się zastanawiać skąd wziąć pieniądze, aby PKM przetrwało - uważa Marcin Połomski. 

Nie jest tajemnicą, że dyskusja na temat kolejnego wsparcia finansowego PKM była burzliwa. Przedstawiciele gmin, co zrozumiałe, nie cieszą się z konieczności wygospodarowania w swoich budżetach dodatkowych pieniędzy.

- Głosowałem za wsparciem PKM, aby dochować istoty funkcjonowania MZK, czyli działać zgodnie z zasadą solidarności. Gdyby mnie było stać, sam bym zorganizował komunikację w naszej gminie, być może bezpłatną choć wiadomo, że takowa nie istnieje. Nie robię tego dla siebie, ale podejmuję decyzje w trosce o moich mieszkańców, aby komunikacja dobrze funkcjonowała - mówi Wiesław Janiszewski, burmistrz Czerwionki-Leszczyn.

Polub i udostępnij
Czytaj też

"Dodatkowe pieniądze dla PKM to niegospodarność" "Dodatkowe pieniądze dla PKM to niegospodarność"

Sprawdź świąteczny rozkład jazdy autobusów miejskich Sprawdź świąteczny rozkład jazdy autobusów miejskich

Dodaj opinię
Dodając opinię akceptujesz regulamin. Nie obrażaj, nie używaj wulgaryzmów, pisz na temat i nie pisz całych zdań wielkimi literami.
Opinie (24)
Poganin09.04.2018 4:41

Roztrwońcie pieniądze podatników,przecież są niczyje.... Dawno to powinni zamknac i trawę posiać. Nic tylko ten pkm, to już staje się mantrą. Niech strajkuja nawet niech głodówkę odstawiają, nic tylko dajcie i dajcie.

Luk08.04.2018 10:48

Zasada jest prosta -zlikwidować posrednika (MZK) i pozostawić samo PKM. Dla miasta taniej a autobusy bedą spokojnie kursować .
Przez pośrednika zawsze wychodzi drożej -ale najwidoczniej komuś zależy by ten pośrednik był

kartofel06.04.2018 11:25

Panie Połomski, ogłoś Pan upadłość Rydułtów. Wsi Rydułtowy się nie podoba to niech wystąpi z MZK.

pus06.04.2018 11:13

Zlikwidować Ryloka będzie lepiej

Rysiek05.04.2018 12:59

Szanowni Panowie przedstawiciele miast i gmin w MZK zajechaliście przez lata własną firmę zamiast poczuć się naprawdę jej właścicielem - teraz by była prężną firmą tak jak była zanim powstało MZK a teraz nie wiecie jak z tego wybrnąć.

smolka05.04.2018 10:09

Dac rudego do zarządzania on pokaże jak można przy zaoraniu zarobić. Mama zawsze mi mówiła nie bierz nigdy rudej i łysej , ruda To wiadomo ale czemu łysa? Bo zawsze może być ruda.

Pesel05.04.2018 9:38

Przecież tu chodzi o to by utrzymać stanowiska. W tym przypadku do jesieni. Po wyborach znowu zasiądą te same gęby i dalej wegetacja.

Pokaż wszystkie opinie (24)